رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد:

٣ هدف اصلی در برنامه راهبردی سازمان بورس

٣ هدف اصلی در برنامه راهبردی سازمان بورس
کدخبر : 60156

مجید عشقی گفت: به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌‎گذاران اقداماتی چون توجه ویژه به ابزارهای سرمایه‌گذاری در مسکن، صندوق‌های املاک و مستغلات، پیش فروش متری (سلف مسکن) و گواهی سپرده کالایی (سیمان، فلزات و ...)؛ افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران، رقابتی شدن نهادهای مالی با جهش در صدور مجوزها (مجوز کارگزاری پس از ۱۳ سال)، اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از ۸ ماه به ۴ ماه و واریز سودهای رسوبی (#حق‌الناس) صورت گرفت.

 مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با اقدامات صورت گرفته سازمان در راستای تحقق برنامه راهبردی بازار سرمایه گفت: از جمله این اقدامات می توان به ماده ۲ قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد که در راستای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران و با هدف ساماندهی، حفظ و توسعه بازار شفاف، منصفانه و کارای اوراق بهادار و به منظور نظارت بر حسن اجرای این قانون، شورا و سازمان با ترکیب وظایف و اختیارات مندرج در این قانون بوده است.

وی به تدوین برنامه راهبردی بازار سرمایه از سوی هیات مدیره جدید اشاره کرد و اظهار داشت: اولین اقدام هیات مدیره جدید، تدوین برنامه راهبردی بازار سرمایه در مهر ۱۴۰۰ بود که این برنامه با توجه به شرایط بازار در سال ۱۴۰۲ به روزرسانی شد.

وی در ادامه به ۳ هدف اصلی در برنامه راهبردی سازمان بورس اشاره کرد و افزود: حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت، ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی (نظارت هوشمند و پیشگیرانه) و همچنین تسهیل گری در تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک از جمله اهداف بوده است.

عشقی عنوان کرد: به منظور حمایت از حقوق سرمایه‌‎گذاران نیز اقداماتی چون توجه ویژه به ابزارهای سرمایه‌گذاری در مسکن، صندوق‌های املاک و مستغلات، پیش فروش متری (سلف مسکن) و گواهی سپرده کالایی (سیمان، فلزات و ...)؛ افزایش کیفیت خدمات به سرمایه‌گذاران، رقابتی شدن نهادهای مالی با جهش در صدور مجوزها (مجوز کارگزاری پس از ۱۳ سال)، اتصال به درگاه صدور مجوزهای دولت کاهش مدت زمان واریز سود سهامداران از ۸ ماه به ۴ ماه و واریز سودهای رسوبی (حق‌الناس) صورت گرفت.

رئیس سازمان بورس درباره اقدامات سازمان در راستای ارتقای اثربخشی و کارایی نظام نظارتی گفت: طراحی نسل جدید الگوریتم‌ها و هشدارهای نظارتی (بورس‌بان)، اجرای بند چ ماده ۳۶ قانون احکام دائمی کشور پس از ۱۳ سال (افشای تخلفات مدیران بازار سرمایه)، افزایش نظارت مردمی و حمایت از گزارشگران ناهنجاری (سوت‌زنی) و ارائه پاداش نقدی (بیش از ۳۰۰ میلیون تومان در اولین پاداش‌های پرداخت شده)، کاهش قابل توجه زمان رسیدگی‌ به تخلفات بازار سرمایه به کمتر از ۶ ماه (قبلاً بیش از یکسال بوده است) و بازنگری دستورالعمل حاکمیت شرکتی و بسط دامنه شمول آن برای کلیه ارکان و نهادها و ناشران از جمله این اقدامات بوده است.

وی اضافه کرد: تهیه و ارسال محتواهای ترویجی متعدد، اصلاح فرم‌های افشای اطلاعات ناشران، اصلاح چک لیست حسابرسین، آموزش مرحله اول: ۱۶ ساعت برای هیات مدیره و ۳۵۰ ناشر و همچنین آموزش مرحله دوم: ۲۳ مهر برای سهامداران عمده از دیگر اقدامات سازمان بوده است.

رئیس سازمان بورس خبر داد: سال گذشته بیش از ۳۶ میلیون سود رسوبی واریز و در ۶ ماهه امسال ۱۲ میلیون نفر سود رسوبی دریافت کردند.

عشقی با اشاره به اقدامات سازمان به منظور تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک تصریح کرد: در این زمینه پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام پروژه از جمله این اقدامات بود. همچنین پروژه سوخت سبز زاگرس (به ارزش ۳.۵ همت) در نیمه ابتدایی اسفند در بورس پذیره‌نویسی شد و این پذیره‌نویسی از نتایج سفر استانی سازمان بورس و اوراق بهادار به کرمانشاه بود. سال گذشته ۱۰۹ طرح با مبلغ ۶۵۵ میلیارد تومان تامین مالی جمعی شد؛ در ۶ ماهه امسال ۸۰ طرح به ارزش ۸۸۵ میلیارد تومان تامین مالی شده است.

رئیس سازمان افزود: در همین راستا درخواست ۴ شرکت دیگر (اکسیر مس، توسعه معادن پارس تامین، آهن اسفنجی توسعه طلوع خلیج فارس، ساروج دیار کریمان پارس) در فرابورس و یک شرکت دیگر در بورس تهران نیز در دست بررسی و پیگیری است.

وی بیان کرد: تلاش برای تامین مالی جمعی شرکت‌ها از دیگر اقدامات سازمان به منظور تسهیل‌گری تامین مالی، تشکیل سرمایه و مدیریت ریسک بوده است به طوری که داده‌ها نشان می‌دهد تلاش برای تامین مالی جمعی شرکت‌ها نسبت به سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

همچنین افزایش روند انتشار اوراق تامین مالی بخش غیردولتی و تسهیل فرآیندهای تشکیل سرمایه شرکت‌ها (افزایش سرمایه) از دیگر اقدامات سازمان در بخش سوم اهداف به شمار می‎رود.

رئیس سازمان بورس در پایان به مهمترین برنامه های سازمان بورس در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: طرح نظارتی مبارزه با ناهنجاری‌های کلان در بازار سرمایه (بورس‌بان)، احراز صلاحیت مدیران ناشران، تعیین تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و اوراق سلف مسکن (پیش فروش متری مسکن) از برنامه های سازمان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: