مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس مطرح کرد:

ضرورت تسهیل واردات تکنولوژی‌های موردنیاز صنعت فولاد

ضرورت تسهیل واردات تکنولوژی‌های موردنیاز صنعت فولاد
کدخبر : 60162

شرکت فولاد اقلید پارس در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ با سهام‌داری ۵۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ۳۰ درصدی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و ۱۹ درصدی شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (ایریتک) تأسیس شد. مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن در سال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ۱۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ صادر شد. پروژه احداث کارخانه آهن اسفنجی فولاد اقلید پارس جز ۴۸ طرح پیشران پیشرفت اقتصادی کشور است. عملیات اجرایی این طرح با حمایت هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات «ومعادن» و انتخاب ایریتک به‌عنوان پیمانکار (EPC) آغاز شد.

رضا شریفی مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس اظهار داشت: با توجه به اینکه شرکت فولاد اقلید پارس از پروژه‌های پیشران دولت سیزدهم است؛ از سوی دولت اعتبار خوبی برای این پروژه‌های پیشران در نظر گرفته‌شده است و حمایت خوبی نیز از طرف دولت از این پروژه شده است.

 

شریفی در خصوص تاریخچه و وضعیت کنونی پروژه آهن اسفنجی شرکت فولاد اقلید پارس گفت: شرکت فولاد اقلید پارس با سرمایه‌گذاری ۵۱ درصدی شرکت “ومعادن”، ۳۰ درصدی چادرملو و ۱۹ درصدی شرکت بین‌ا‌لمللی مهندسی ایران (ایریتک) ۱۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ تأسیس شد. در ابتدای سال ۱۴۰۱ مجوز احداث کارخانه آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۱.۲ میلیون تن در شهرستان اقلید، به روش احیای مستقیم صادر شد.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس افزود: در مردادماه ۱۴۰۱ زمین از سوی منابع طبیعی استان تحویل شد و ایریتک به‌عنوان پیمانکار (EPC) انتخاب و پروژه آغاز شد. از سال ۱۴۰۱ تاکنون اتفاقات ویژه‌ای در این پروژه رخ‌داده است که می‌توان به عقد قرارداد پساب یا تأمین آب شرکت اشاره کرد که در وسعت ۷۰ لیتر بر ثانیه با آبفای استان قرارداد بسته شد. این قرارداد یک اولویت خاص دارد که شرکت فولاد اقلید پارس از هیچ‌کدام از منابع زیرزمینی آب استفاده نخواهد کرد. بستر کار پساب خواهد بود که به‌صورت دائم و مستمر است و لذا در خصوص تأمین آب پروژه نگرانی نخواهیم داشت.

 

وی در ادامه عنوان کرد: مورد دیگر عقد قرارداد ۲۵ مگاواتی تأمین برق از اداره برق منطقه‌ای استان فارس است که مجوز آن اخذ شد و قرارداد اجرای پست در حال اجرا است. همچنین قرارداد راه دسترسی است که پروژه نیز آغاز و تا دو ماه آینده به پایان خواهد رسید. بر اساس پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز ۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که تاکنون ۱۲۰۰ میلیارد جذب و هزینه شده است.

 

شریفی با اشاره به حمایت سهامداران از این پروژه گفت: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو به‌عنوان سهامداران پروژه حمایت بسیار خوبی از پروژه دارند و منابع را تأمین می‌کنند.

 

مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس درباره میزان اشتغال‌زایی این پروژه پیشران اقتصادی گفت: این اتفاق ویژه‌ای است که در استان فارس رخ می‌دهد و اشتغال بسیار مناسبی در سطح استان ایجاد خواهد کرد. صنعت فولاد؛ صنعت مادر است و به ازای هر شغل مستقیم آن شغل‌های بسیاری در حوزه غیرمستقیم ایجاد می‌شود. امیدواریم بتوانیم در افق ۱۴۰۴ اتفاق ویژه‌ای را در صنعت فولاد کشور داشته باشیم و از صنایع سبزی باشیم که در رشد و تعالی این کشور فعالیت خواهیم داشت.

 

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه آهن اسفنجی در کشور به‌زودی از تولیدکننده‌های این صنعت خواهیم بود. در حال حاضر که پروژه در مرحله احداث است با چالش‌هایی در حوزه تولیدات داخلی مواجه هستیم. بیش از ۸۵ درصد از این صنعت در داخل بومی‌سازی شده که با افتخار از تولیدات داخلی استفاده می‌کنیم اما بخشی از نیازمان را نمی‌توانیم از داخل تهیه کنیم، لذا تقاضای ما از وزارت صمت این است که در بحث تسهیل واردات تکنولوژی و قطعاتی که امکان تولید و تأمین آن در داخل نیست کمک کنند، به‌ویژه در تأمین ارز تا بتوانیم پروژه را در موعد مقرر به اتمام برسانیم.

 

شریفی در پایان گفت: از دولت و معاون اول تشکر ویژه دارم که در بحث مجوزها به ما کمک ویژه‌ای کردند و با افتخار عرض می‌کنم که در طرح‌های پیشران، حمایت خاصی از سوی دولت از این طرح‌ها صورت گرفته است.

 

در ادامه بیننده گفت‌و‌گوی تصویری معدن‌نیوز با مدیرعامل شرکت فولاد اقلید پارس باشید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: