پرتو تابان معادن و فلزات

چشم انداز فعالیت های پرتو تابان معادن و فلزات/ رشد ۱۰۰ درصدی سود خالص

چشم انداز فعالیت های پرتو تابان معادن و فلزات/ رشد ۱۰۰ درصدی سود خالص
کدخبر : 60208

مدیر عامل شرکت پرتو تابان معادن و فلزات به مهمترین برنامه ها و اهداف این مجموعه معدنی پرداخت و تصریح کرد که افزایش میزان دارایی های این شرکت تا مرز ۳۵۰۰ میلیارد تومان با توجه به آنکه بازار سرمایه در دو سال اخیر بیشتر در حال رکود و بعضاً منفی بوده است، نشان از تلاش و حرفه ای عمل کردن در چیدمان سبد سهام و ورود و خروج به موقع از سهام مختلف و ارزنده بازار سرمایه بوده است.

علی متولی درباره تاریخچه شکل گیری این شرکت اظهار کرد: شرکت پرتو تابان معادن و فلزات در سال ۱۳۹۹ به عنوان بازوی اجرایی هلدینگ توسعه معادن و فلزات در بازار سرمایه تأسیس شد. مأموریت این شرکت سودآوری و افزایش ثروت سهامدار عمده با فعالیت در بازار سرمایه است.

او ادامه داد: سهامدار عمده نیز هلدینگ توسعه معادن و فلزات است. از جمله اهداف دیگر تأسیس این شرکت، حفظ ارزش و کنترل قیمت سهام شرکت های زیرمجموعه هلدینگ و کمک به نقدشوندگی آن با توجه به موقعیت های مختلف بازار سرمایه است. شرکت در حال حاضر به عنوان یک نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و کاملاً مطابق با مقررات و دستورالعمل های ناظر بر نهادهای مالی فعالیت می کند.

متولی عنوان کرد: از سال ۱۳۹۹ تا کنون، به طور متوسط سالانه سود خالص شرکت سرمایه گذاری پرتو تابان دو برابر شده است. یعنی از ۷۵ میلیارد به ۱۵۰ و در سال ۱۴۰۱ به ۳۳۵ میلیارد تومان رسیده است. این رشد سودآوری و افزایش میزان دارایی های شرکت تا مرز ۳۵۰۰ میلیارد تومان با توجه به آنکه بازار سرمایه در دو سال اخیر بیشتر در حال رکود و بعضاً منفی بوده است، نشان از تلاش و حرفه ای عمل کردن در چیدمان سبد سهام و ورود و خروج به موقع از سهام مختلف و ارزنده بازار سرمایه بوده است. شرکت برای سال ۱۴۰۲ نیز سود ۶۰۰ میلیارد تومانی را هدف گذاری کرده است که در ۶ ماهه اول سال ۶۷ درصد از این عدد را پوشش داده است.

 

مدیر عامل شرکت پرتو تابان معادن و فلزات در بخش دیگری از صحبت هایش گفت:  برای بررسی بازار سرمایه می توان به آمار ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ اشاره کرد. بر این اساس روند نرخ بازارهای دارایی در ۶ ماه نخست سال نشان می‌دهد، سپرده بانکی و شاخص بورس با رشد ۱۲ و ۸.۹ درصدی بیشترین بازدهی را کسب کردند. نرخ هر دلار آزاد در این بازه حدود ۳.۱ درصد رشد داشت و پس‌ازآن به ترتیب سکه طلا طرح جدید ۹.۷ درصد، ربع‌سکه ۱۲.۵ درصد و نیم‌سکه ۲۰.۲۸ درصد افت قیمت را تجربه کردند.

او افزود:‌ شاخص بورس  ۸.۹ درصد ،شاخص فرابورس ۷ درصد، ارزش بازار ۴ درصد و ارزش دلاری بازار ۲ درصد افزایش ، وحجم معاملات ۶۷ درصد  و P/E  گذشته نگر ۱۳ درصد کاهش داشته اند. همچنین صنعت فلزات با رشد ۶ درصدی،  کانه های فلزی با ۵ درصد کاهش از ابتدای سال روبه رو بوده است. ورود پول ۵۲۱ میلیارد تومانی در ابتدای سال  با خروج پول ۲۳۹ میلیارد تومانی همراه بوده است.

متولی ادامه داد: بالاترین بازدهی ۶ ماه اخیر در صنایعی همچون بنادر و کشتیرانی با ۴۸.۳۱ درصد ،چوب ۳۶ درصد،خرده فروشی ۳۲درصد، لاستیک و پلاستیک ۳۰ درصد  و محصولات لبنی ۲۹ درصد بوده است و در مقابل کمترین بازدهی مربوط به فراکاب ها با ۲۲ درصد منفی و خودرو با ۱۵ درصد منفی و کانیه ای فلزی با ۱۱ درصد منفی بوده است.  براساس گزارش عملکرد ماهانه ۳۰۰ شرکت تولیدی-خدماتی که تا این لحظه منتشر شده است ، درآمد ۶ ماهه اول این شرکتها با جهش ۴۵ درصد نسبت به ۶ ماهه اول ۱۴۰۱ به حدود ۹۰۰ همت رسید. درآمد شهریور ماه این ۳۰۰ شرکت با رشد ۴۳ درصدی به بیش از ۱۷۳ همت رسیده است.

 

او همچنین اضافه کرد: با توجه به رشد نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۱ و عقب ماندگی بازار سرمایه از دیگر بازارهای رقیب، و ورود پول پرقدرت حتی تا بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان و رشد ارزش معاملات بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان از حوالی بهمن ماه سال ۱۴۰۱ ماه تا اردیبهشت ۱۴۰۲، رشد خوبی را تجربه کرد. شاخص کل در ۱۷ اردیبهشت به رقمی حدودا ۲،۵۳۵،۲۳۷ و پی بر ای گذشته نگر  ۱۰.۷۲رسید، اما پس از آن با خروج پول و کاهش جدی ارزش معاملات با اخبار منفی همچون سقف نرخ خوراک ۷۰۰۰ تومانی ، چند برابر شدن عوارض صادراتی کانه های فلزی، تغییر فرمول محاسبه بهر مالکانه معادن و شایعه تعطیلی بورس کالا و …. شاخص کل در پایان مرداد ماه به کف ۱،۹۳۸،۲۵۳ رسید؛ طوریکه پی بر ای گذشته نگر  به رقم ۷.۲ و ارزش معاملات  به حدود ۳۱۶۶ میلیارد تومان رسید. اما پس از آن با تصویب فرمول نرخ خوراک پتروشیمی و بازگشت عوارض صادراتی به نرخ گذشته و همچنین تعیین نرخ ارز مبادله ای به عنوان پایه معاملات صنایع در بورس کالا بازار وارد مدار مثبت شد.

مدیر عامل شرکت پرتو تابان معادن و فلزات عنوان کرد: البته با وجود اخبار مثبت بهبود روابط ایران و عربستان و آزاد سازی زندانیان و پول های بلوکه شده و افزایش فروش نفت ، کاهش تورم نقطه به نقطه و رشد GDP در شش ماهه اخیر، بازار سرمایه هنوز با چالش های مهمی رشد نرخ بهره بالای داخلی ، توجه سرمایه گذاران به خرید اوراق و سپرده، بلاتکلیفی سرانجام مذاکرات هسته ای ، نرخ گذاری دستوری صنایعی چون خودرو و …. با بی اعتمادی سرمایه گذاران و خروج پول روبروست، زیرا سرمایه گذاران  به حمایت دولت از این بازار به دلیل  عدم ثبات  سیاست های حامی بورس، نا امید شده اند و متاسفانه دولت تا به حال کسری بودجه خود را از طریق رشد نرخ اقلامی چون خوراک ، انرژی و حذف معافیت های مالیاتی ، بستن عوارض دولتی و.   تامین کرده است و برای احیای اعتماد عمومی به بازار ، باید توجه ویژه های به صنایع ارزآوری چون کانه های فلزی و پتروشیمی و … غیره شود تا مزیت نسبی این صنایع از بین نرفته و بتوانند با رشد سودآوری به اجرای طرحهای توسعه و جذب منابع پراکنده مردم ،رشد و توسعه و اشتغال کشور کمک شود و همچنین صنایعی که مصارف ارزی و فروش ریالی دارند هنوز به دلیل نرخ گذاری های غلط دستوری با کاهش سود و حتی زیان مواجه شده اند که قطعا با آزادسازی نرخ فروش این صنایع چون خودرو میتوان به رشد سودآوری این صنعت مهم امیدوار بود.

به گفته او بازار سرمایه با توجه به عواملی چون بهبود مذاکرات سیاسی ، کنترل تورم و عدم اقبال به بازارهای سفته بازی رقیب چون خودرو و مسکن ، پی بر ای جذاب بازار ، آزاد سازی نرخ فروش صنایع، واگذاری سهام خودرویی ها ، تجدید ارزیابی و تعدیل نرخ بهره، عدم کاهش نرخ دلار و قیمت های جهانی می تواند در میان مدت بازدهی بهتری از بازار های دیگر داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: