سازمان مدیریت صنعتی

مدیریت چند نسلی سرمایه های انسانی در نسل 5 صنعت

مدیریت چند نسلی سرمایه های انسانی در نسل 5 صنعت
کدخبر : 60281

سازمان مدیریت صنعتی با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، بیست و پنجمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را با موضوع چالش ها و راهکارهای منابع انسانی در عصر تحولات نوظهور" برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، بیست و پنجمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی در بابلسر برگزار شد.

بنا به این گزارش، سازمان مدیریت صنعتی با حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و انجمن مدیریت منابع انسانی ایران، بیست و پنجمین همایش عرصه یادگیری مدیران منابع انسانی را با موضوع چالش ها و راهکارهای منابع انسانی در عصر تحولات نوظهور" برگزار کرد.

در این همایش که با هدف توسعه و تعمیم مبانی نظری مدل های اجرائی و بهره گیری از تجارب ملی و بین المللی، برگزار شد ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در خصوص مدیریت چند نسلی سرمایه های انسانی در نسل 5 صنعت به سخنرانی پرداخت.

وی با تشریح جامعه 5 و نسل 5 صنعت و بیان این نکته که چکیده فناوری نسل چهارم؛ غلبه ابزار برانسان بود اظهار داشت: جامعه 5.0 یک جامعه انسان محور است که ازطریق سیستمی که فضای سایبر و فضای فیزیکی را تا حد زیادی یکپارچه می کند، میان پیشرفت های اقتصادی و حل مسائل اجتماعی تعادل برقرارمی کند.

کیانی بختیاری افزود: در جامعه اطلاعاتی قبلی، اقدام رایج عبارت بود از جمع آوری اطلاعات از طریق شبکه و تحلیل آن توسط انسان ها. اما در جامعه 5.0 ، افراد، اشیا و سیستم ها در فضای سایبر با هم مرتبط می شوند و نتایج بهینه ای که از طریق هوش مصنوعی به دست می آید، به انسا نها در فضای فیزیکی بازخورد داده می شود. این فرایند، ارزش جدیدی را برای صنعت و جامعه به ارمغان می آورد که پیش از این ممکن نبود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با تاکید بر این که جامعه 5.0 یک جامعه انسان محور را نوید می دهد، اظهار داشت: جامعه 5.0 جامعه ای است که در آن هر فرد مرکزیت دارد، نه جامعه ای که در آن هر فرد توسط هوش مصنوعی و روبات ها کنترل می شود. دستیابی به جامعه 5.0 با ویژگی های مذکور، کل جهان را توانمند می سازد تا توسعه اقتصادی را همزمان با حل مسائل کلیدی اجتماعی محقق کند. جامعه 5.0 همچنین می تواند در تحقق اهداف توسعه پایدار سهم مهمی ایفا کند.

 وی خاطرنشان کرد: نسل پنجم صنعت اهداف و گستره ای فراتر از تولید کالاها و خدمات و سود آوری دارد و بر سه عنصرانسان، پایداری و تاب آوری استوار است.

کیانی بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نقش جدید کارکنان صنعت در صنعت نسل پنجم، تغییر قابل توجهی یافته است. نیروهای انسانی دیگر به عنوان هزینه در نظر گرفته نمی شوند، بلکه به عنوان سرمایه ی شرکت ها در نظر گرفته می شوند .

وی یادآور شد: یک پیش شرط مهم صنعت نسل پنجم این است که به جای اینکه مردم به فناوری خدمات رسانی کنند، فناوری به مردم خدمات ارائه دهد.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی تشریح کرد: در ساختار صنعتی، این امر بدان معناست که به جای اینکه کارگران به ِ طور پیوسته ناگزیر باشند که خود را با فناوری به سرعت متغیر وفق دهند، فناوری مورد استفاده در تولید با نیازها و تنوع کارگران صنعت تطبیق داده می شود. درنتیجه، توانمندی کارگران و جنبه همه شمولی محیط های کاری گسترش پیدا می کند. بدین منظور، کارگران باید در زمینه طراحی و به کارگیری فناوری های صنعتی جدید ازجمله رباتیک و هوش مصنوعی مشارکت فعالانه داشته باشند.

 وی با طرح این پرسش که سازمان شما از چه استراتژی هایی برای بهره مندی از مزایای نیروی کار چند نسلی استفاده می کند اظهار داشت: چندین نسل نیروی کار امروزی را تشکیل می دهند و هر کدام عادات کاری، انتظارات و سبک های ارتباطی متفاوتی دارند.

کیانی بختیاری تاکید کرد: کارفرمایان و صاحبان کسب و کاری که استراتژی های متناسب برای مدیریت و بهینه کردن نیروی کار چند نسلی را اجرا می کنند، می توانند اهداف تجاری خود را محقق نمایند.

وی با ارائه برخی آمار و اطلاعات در مورد  نیروی کار چند نسلی و برآورد سنین نیروی کار در سال 2025 گفت: اولویت اصلی نسل های مختلف برای انتخاب یک شغل متفاوت است اگر برای نسل هزاره تعادل میان کار و زندگی اهمیت دارد، برای نسل ایکس کار در یک شرکت با ماموریت هدفمند ارجحیت دارد و برای نسل زد سرمایه گذاری برای آموزش کارکنان  و برند کارفرمایی مهم تر است در حالی که همکاران و فرهنگ سازمانی برای نسل بیبی بومر یا نسل قبل از نسل ایکس الهام بخش است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی مزایای نیروی کار چند نسلی را شامل دیدگاه‌های چندگانه، توانایی‌های حل مسئله، فرصت‌های یادگیری/ راهنمایی، انتقال و حفظ دانش و همچنین روابط منحصر به فرد و معنادار با همکاران عنوان کرد.

وی در خصوص چالش های نیروی کار چند نسلی  خاطر نشان کرد: اگرچه نیروی کار چند نسلی به طور کلی سودمند است، اما برخی از موانع و چالش ها را بوجود می آورد. همچون مسائل ارتباطی و احتمالاً تفاوت هایی در سبک های ارتباطی ترجیحی و تفسیر لحن بین نسل ها وجود دارد. همچنین  تعمیم‌های گسترده و کلیشه‌های منفی و انتظارات متفاوت کارکنان از چالش های نیروی کار چند نسلی ست.

کیانی بختیاری الزامات مدیریت نیروی کار چند نسلی را شامل تعهد به ارزش پیشنهادی برای کارکنان؛ دقت در فرآیند استخدام فراگیر؛ توجه به سبک های مختلف ارتباطی؛ اهمیت شفاف سازی و تکرار انتظارات؛ ارائه بازخورد  صادقانه؛ توجه به سبک های کاری و نیازهای متنوع؛ ایجاد فرصت های یادگیری؛ مبارزه با تعصبات و کلیشه ها و ایجاد محیطی فراگیر در محل کار عنوان نمود.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی درجمع بندی سخنان خود تاکید کرد: جامعه 5 و نسل5 صنعت رویکردهای نوپدید انسان محور هستند و فناوری را در خدمت انسان و نه عامل حذف سرمایه های انسانی به خدمت می گیرند.

 وی رویکرد جامعه 5 و نسل 5 صنعت را پاسخی به شرایط پیچیده کسب و کار و یکی از شرایط پیچیده تنوع نسلی در محیط های کاری دانست و اظهار داشت: برای مدیریت نیروی کار چند نسلی باید از کلیشه ها خارج شد و با ارتباطات چند گانه و شخصی سازی شده به ندای کارکنان پاسخ داد.

کیانی بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: پذیرش نیروی کار چند نسلی باعث تسهیم تجربه ، دانش  و فناوری و نوآوری و آمادگی برای پاسخ به تقاضا های متنوع کسب و کارها و ارتقای دانش ضمنی بنگاهها و سازمان ها خواهد شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: