منطقه آزاد ارس

معاون وزیر صمت مطرح کرد: ژئوپارک ارس مجموعه‌ای از پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناختی، طبیعی و فرهنگی است

معاون وزیر صمت مطرح کرد: ژئوپارک ارس مجموعه‌ای از پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناختی، طبیعی و فرهنگی است
کدخبر : 60878

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ابراز امیدواری کرد که این سازمان در جهت کامل‌تر شدن مطالعات ژئوپارک ارس با سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس همکاری داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور،  معاون وزیر صمت و رئیس این سازمان در مراسم امضای تفاهمنامه میان این سازمان و سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس گفت: از سال گذشته تا امسال خبرهای بسیار خوبی را بخش ژئوتوریسم درباره ژئوپارک قشم و طبس شنیدیم و در حال حاضر نیز برای امضای امضای تفاهمنامه میان این سازمان و سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس حضور داریم.

دکتر علیرضا شهیدی، گفت: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیش از 30 پتانسیل برای اینکه این ژئوپارک‎ها در مقیاس جهانی شناخته شوند را مطالعه کرده است.

وی ضمن اشاره به بخشنامه اخیر دولت مبنی بر واگذاری وظیفه پتانسیل‌یابی و انجام مراحل ابتدایی شناسایی ژئوپارک به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، تصریح کرد: این سازمان با انرژی بیشتری این مطالعات را انجام می‌دهد و ارس چند ویژگی بسیار خوب دارد و در منطقه استراتژیک، تجاری و صنعتی واقع شده و مناطق آزاد به عنوان راه آزادی جهت تجارت و ورود فناوری‌ها و تکنولوژی استفاده می‌شوند.

معاون وزیر صمت، گفت: در این منطقه پدیده‌های زمین‌شناسی بسیار زیبایی وجود دارد و پس  از ۵۰ الی ۶۰ کیلومتر که از تبریز خارج می‌شویم  پدیده‌های زیبای زمین‌شناسی در ارس به اوج خود می‌رسد.

شهیدی با بیان این‌که یکی از پدیده‌های خاص زمین‌شناسی دنیا با عنوان مرز پرموتریاس (به‌عنوان گذر تدریجی دوران اول زمین‌شناسی به دوره دوم) در این منطقه اتفاق افتاده، گفت: در غرب آسیا و ایران دو منطقه یکی واقع جلفا در این استان و دیگری یکی در منطقه شهررضا در آباده این پدیده زمین‌شناسی اتفاق افتاده که مطالعات زمین‌شناسی زیادی بر روی این مناطق انجام شده است.

وی وجود پدیده‌های طبیعی زمین‌شناسی و همچنین تاریخی و جامعه محلی منطقه ارس را به عنوان عواملی یاد کرد که موجب شده این منطقه بتواند از مزیت جهانی شدن استفاده کند و ابراز امیدواری کرد که از مزیت جهانی شدن ژئوپارک این منطقه استفاده شود.

شهیدی تصریح کرد: به قدری پدیده‌های زمین‌شناسی در ایران وجود دارد که هرچه هم اکتشاف و شناسایی کنیم  باز می‌توان مطالعات جدیدی را انجام داد و در حال حاضر همکاران من در حال بررسی این منطقه هستند و پهنه‌های جدید و ژئوسایت‌های جدید را شناسایی کردند که امید است در منطقه آزاد ارس مطالعات توسعه یابد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ادامه انجام مطالعات در زمینه مخاطرات زمین‌شناختی را به عنوان یکی از وظایف سازمان متبوع خود یاد کرد و گفت: ایران کشوری است که به لحاظ زمین‌شناختی روی منطقه پر مخاطره قرار گرفته و مخاطره زیادی از جمله سیل، زمین‌لرزه، خشکسالی، ریزگرد، فروشست، فرورانش‌و... در این کشور اتفاق می‌افتد.

وی با بیان این‌که اطلاعات پایه و نقشه‌های زمین‌شناسی یک‌صدهزارم و یک‌بیست‌ و پنج هزارم برای بیشتر مناطق این استان توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه شده، افزود: از این نقشه‌ها در پروژه‌های عمرانی و جانمایی شهرها استفاده می‌شود که با توجه به مورفولوژی خاص این منطقه بایستی از اطلاعات پایه قبل از هر ساخت و سازی استفاده شود تا کمترین خسارت در آینده به وجود آید.

به گفته شهیدی، شناسایی و مطالعه پتانسیل معدنی محدوده مسجدداغی واقع در جلفا توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام و سپس واگذار شده، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تعامل و همکاری با استان آذربایجان‌شرقی مسائل پیش‌روی معدن آهن قشلاق که به کمک فناوری ژئوفیزیک هوایی در دهه 90 توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور معرفی شد؛ برطرف شود.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور طی  ۲ سال ابتدای دولت سیزدهم طرح تحول را آغاز کرده را از خراسان جنوبی آغاز کرد، تصریح کرد: امیدواریم با تکمیل اکتشافات در مناطق مختلف محدوده‌های معرفی شده به معدن تبدیل شود.

وی از آغاز طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در استان یزد طی روز گذشته خبر داد و گفت:  در نظر داریم تا بازه زمانی ۱۴۰۵ بتوانیم 250 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور را هم در سطح و هم در عمق مورد شناسایی قرار دهیم.

گفتنی است؛ دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور  به همراه معاونان و مدیران حوزه‌های مختلف این سازمان به منظور امضای تفاهمنامه میان این سازمان و سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس به آذربایجان‌شرقی سفر کرده‌اند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: