ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل: تعداد سایت‌های 5G تا پایان ۲۰۲۴ دو برابر می‌شود

مدیرعامل ایرانسل: تعداد سایت‌های 5G تا پایان ۲۰۲۴ دو برابر می‌شود
کدخبر : 61178

مدیرعامل ایرانسل در همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران، از دو برابر شدن تعداد سایت‌های نسل پنج ایرانسل تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی خبر داد.

همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران، صبح امروز دوشنبه ۸ آبان ۱۴۰۲، با حضور دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر امیر محمدزاده لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مجری و دبیر شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، دکتر محمد رضوی‌زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، مدیران ارشد وزارت ارتباطات و مدیران ارشد اپراتورهای تلفن‌همراه، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات برگزار شد.

مدیرعامل ایرانسل در این همایش، با اشاره به گزارشی از وضعیت نسل پنج تلفن‌همراه در ایران گفت: 5G از سال ۱۳۹۵ در ایران با یک پایلوت اولیه در ایرانسل و با یک تست آزمایشگاهی آغاز شد، تا در سال ۹۹ با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، اولین سایت تجاری نسل پنج را در کشور راه‌اندازی کنیم. به تازگی و همزمان با ۱۷ سالگی ایرانسل نیز، تعداد سایت نسل پنج ایرانسل را به ۶۵۰ رساندیم و این عدد اکنون به ۷۰۰ نزدیک شده است که در سراسر کشور قرار دارند. حدود ۶ میلیون مشترک با گوشی پشتیبانی‌کننده از این نسل در شبکه ایرانسل وجود دارند که حدود ۶ هزار نفر از آن‌ها تجربه بهره‌مندی از این نسل را تاکنون داشته‌اند. البته می‌توان گفت با این تعداد مشترک، ترافیک به نسبت کمی را در شبکه 5G در مقایسه با کل ترافیک شبکه داریم و دلیل آن این است که با وجود توسعه تعداد سایت‌ها، این سرویس هنوز روی درصد زیادی از گوشی‌های تلفن‌همراه کاربران قفل است.

وی در ادامه افزود: نسل پنج تلفن‌همراه ویژگی‌هایی از جمله پهنای باند بالا و تأخیر کم، در کنار حجم اتصال انبوه را دارد که این نسل را از نسل‌های قبلی متمایز می‌کند. در عین حال با اینکه انتظار می‌رفت گسترش نسل پنج به تحول دیجیتال در صنایع و تحول زیرساخت‌های ارتباطی در جهان منجر شود، حتی در کشوری مانند چین، روند پیشرفت آن در صنایع، کند است. ایرانسل هم تجربه ایجاد تحول دیجیتال در صنایع را با فولاد مبارکه اصفهان از چندسال گذشته آغاز کرد و با احداث اولین سایت نسل پنج با کاربری صنعتی در این کارخانه، تلاش کرد تا این زیرساخت، منجر به تحول دیجیتال در فرآیندهای جاری آنان شود.

عباسی‌آرند همچنین با اشاره به برنامه اپراتورها در توسعه 5G گفت: توسعه و نگهداری شبکه موبایل در حال حاضر با توجه به ارزی بودن هزینه‌ها و کامل نبودن زیرساخت فیبر برای گسترش آن، بسیار سخت شده است. باوجود اینکه سرمایه‌گذاری اولیه انجام شده، اما برگشت هزینه‌ به دلیل ثابت‌ماندن تعرفه‌ها و اختلاف ارزی درآمد و هزینه، اتفاق نیفتاده و این امر، توان سرمایه‌گذاری را روز به روز برای اپراتورها کاهش می‌دهد. حتی برنامه‌ریزی اولیه‌ای که اپراتورها برای توسعه نسل پنج درنظر داشتند، در ادامه با شیب‌ کمتری پیش‌ رفت، چرا که در حال مدیریت هزینه‌ها برای ثابت ماندن کیفیت شبکه، در اثر بالارفتن ترافیک مصرفی هستیم و با توجه به ثابت ماندن تعرفه‌ها، امکان توسعه تکنولوژی‌های جدید برای ما کمتر فراهم است. با این حال تا آخر سال ۲۰۲۴، تعداد سایت‌های 5G در شبکه ایرانسل را دوبرابر تعداد فعلی می‌کنیم.

زارع‌پور: نظام تعرفه‌گذاری باید سرمایه‌گذاری روی نسل پنج را برای اپراتور، اقتصادی کند

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در این همایش، با بیان اینکه تکالیف در نظر گرفته شده در سند شبکه ملی اطلاعات، اهداف حداقلی هستند و خیلی از آنها، همین الان محقق شده‌اند، تأکید کرد: رویکرد وزارت ارتباطات این است که بتوانیم سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه را تقدیم مردم کنیم و در مورد پروژه فیبر نوری، اتفاق خوبی که در برنامه هفتم افتاده این است که شاخص عملکردی این پروژه، «۲۰ میلیون اتصال» تعیین شده است. یعنی ارتباط فیبر را تا نزدیک خانه مردم برقرار کنیم و هر کسی که تمایل داشته باشد، اپراتور ظرف یک ماه، سرویس را به او ارائه دهد و در مناطقی هم که در گام آخر، امکان فیبرکشی به منازل وجود نداشته باشد، از خدمات ارتباطات بی‌سیم ثابت استفاده شود. هدف‌گذاری ما تا پایان برنامه هفتم، یعنی ۵ سال آینده، این است که تمام ساختمان‌های کشور در شهرها، به شبکه فیبرنوری متصل شوند. این امر، میانگین سرعت ارتباطات ثابت کشور را چند ۱۰ برابر خواهد کرد. این کار بزرگ، علاوه بر آنکه چهره ارتباطات ثابت را تغییر می‌دهد، زیرساخت توسعه ارتباطات همراه هم هست و ارائه نسل پنجم و نسل ششم (یا به قول محققان، فایوجی پلاس) ارتباطات همراه، بدون زیرساخت فیبر نوری، اصلاً امکان‌پذیر نیست.

وزیر ارتباطات همچنین ضمن انتقاد از طرح برخی مباحث غیر علمی در خصوص تشعشعات امواج رادیویی، به خصوص نسل پنج، خواستار برگزاری همایش‌ها و انجام اقدامات لازم برای پاسخ‌گویی علمی و تخصصی به این موارد شد و افزود: نگاهمان این است که همزمان با توسعه فیبر نوری، به توسعه ارتباطات همراه هم کمک کنیم؛ هم از طریق توسعه نسل پنج و هم از طریق انتقال بار از ارتباطات همراه به ارتباطات ثابت، مانند خیلی از کشورهای پیشرفته.

زارع‌پور تصریح کرد: برای توسعه نسل پنج، مقدمات کار را (که از گذشته شروع شده بود ولی به کندی پیش می‌رفت) فراهم کرده‌ایم. علاوه بر اینکه در زمینه هسته شبکه و شبکه انتقال در حال انجام اقدامات توسعه‌ای هستیم؛ در زمینه فرکانس نیز، به زودی مزایده باند فرکانسی ۳۷۰۰ و ۳۸۰۰ را برگزار می‌کنیم و در خصوص برخی فرکانس‌های موسوم به فرکانس طلایی که در اختیار نهادهای دیگر است، در حال مذاکره هستیم تا از نظر منابع لازم برای توسعه نسل پنجم، مسئله جدی وجود نداشته باشد. همچنین روی مدل اقتصادی و نظام تعرفه‌گذاری هم در حال کار هستیم تا سرمایه‌گذاری روی نسل پنج، برای اپراتورها اقتصادی باشد.

در ابتدای این همایش، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات نیز با اشاره به تاریخچه ورود نسل پنج تلفن‌همراه به کشور گفت: 5G برای اولین بار و از همین ساختمان توسط ایرانسل وارد کشور شد و بعد از آن، سایر اپراتورها اقدام به ورود و توسعه این نسل از تلفن‌همراه در شبکه ارتباطی خود کردند.

این همایش، محورهایی از جمله تجربیات موفق جهانی در توسعه نسل پنجم، فرصت‌ها و چالش‌های توسعه نسل پنجم در ایران، تنظیم‌گری، تامین طیف فرکانسی و اقتصاد 5G و تجارت و برنامه اپراتورها در توسعه نسل پنجم را شامل شده و پس از سخنرانی‌ها، در بخش دوم نیز پنل تخصصی با شرکت مدیران ارشد اپراتورهای تلفن‌همراه و رگولاتوری، پیرامون محورهای همایش برگزار شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: