سازمان توسعه تجارت

توافق تجارت آزاد ایران با ۵ کشور در آستانه امضا

 توافق تجارت آزاد ایران با ۵ کشور در آستانه امضا
کدخبر : 61182

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: بعد از حدود ۶ سال مذاکره اولین توافقنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا در آستانه وقوع است.

میرهادی سیدی، مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت گفت: حدود 6 سال است که با اتحادیه اوراسیا برای موافقت‌نامه تجارت آزاد در حال مذاکره هستیم. این مذاکرات در دو بخش انجام شده است که 8 آبان 98 اولین بخش آن با تصویب مجلس اجرایی شد و حدود 4 سال است که تجارت ترجیحی با اوراسیا داشتیم و منجر به توسعه تجارت دو طرف شده است. پیش از این تجارت ایران و اوراسیا 2.5 میلیارد دلار بود و امروز به 5 میلیارد دلار رسیده است. مطالعات ظرفیت تجارت ایران و اوراسیا را حدود 20 میلیارد دلار برآورد کرده است.

وی افزود: یک سال بعد از آغاز تجارت ترجیحی، یعنی آبان 99 مذاکرات ما برای تبدیل تجارت ترجیحی به تجارت آزاد آغاز شد؛ امروز می‌توانیم بگوییم که مذاکرات به اتمام رسیده است و 5 کشور بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان برای ایجاد تجارت آزاد با ایران توافق دارند. انتظار داریم پیش از پایان سال میلادی این موافقت‌نامه به امضا برسد و بعد از تصویب مجالس 5 کشور اوراسیا و ایران اجرایی خواهد شد.

سیدی گفت: در موافقت‌نامه قبلی تنها 10 درصد کالا‌ها شامل تجارت ترجیحی می‌شد و این عدد برای موافقت‌نامه جدید به حدود 90 درصد خواهد رسید. با توجه به رشد 82درصدی تجارت ما در سال 98 و بعد از امضای توافق اولیه می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که ظرفیت افزایش تجارت وجود دارد و عزم سیاسی برای تحقق آن وجود دارد.

مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: این اولین موافقت‌نامه تجارت آزاد کشور ماست و می‌تواند تأثیر زیادی بر تجارت کشور داشته باشد، این توافق‌نامه کمک می‌کند تا مسیر مذاکره با سایر کشور‌ها هم فراهم شود و امیدواریم به‌زودی بتوانیم به مرحله تحقق برسد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: