«توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا» امروز در فرابورس معرفی شد

حاشیه سود ثابت؛ بستر امن صنعت کرومیت

حاشیه سود ثابت؛ بستر امن صنعت کرومیت
کدخبر : 61191

اولین نشست خبری ویژه عرضه اولیه سهام شرکت «توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا» در نماد کرومیت امروز با حضور مدیران این مجموعه و خبرنگاران بازار سرمایه در فرابورس برگزار شد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، طی این نشست مدیرعامل، مدیر مالی و ارزش‌گذار شرکت «کرومیت» به تشریح تاریخچه تأسیس این مجموعه، آخرین وضعیت تولید، فروش و روند سودآوری این مجموعه پرداختند و در جمع‌بندی نهایی قیمت ارزش‌گذاری به ازای هر سهم «کرومیت» اعلام شد.

13 معدن در اختیار کرومیت

در ابتدای این نشست سید تورج معراجی، مدیرعامل شرکت «توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا» با اشاره به مزیت‌های مهم این مجموعه گفت: معادن تحت مالکیت این مجموعه با وسعت بیش از 300 مترمربع در استان پر پتانسیل خراسان رضوی قرار دارد و دفتر مرکزی تهران به‌تمامی امور فنی و لجستیکی رسیدگی می‌کند.

این مقام مسئول در مجموعه کرومیت با اشاره به اینکه شرکت 13 پروانه بهره‌برداری کرومیت را در اختیار دارد و در نوع خود منحصربه‌فرد است، گفت: شرکت کرومیت در تکمیل زنجیره تولید پیشگام است.

وی در تشریح تاریخچه این مجموعه گفت: این شرکت سال 1395 در بخش خصوصی تأسیس و در سال 1401 تبدیل به سهامی عام شد و در فرابورس پذیرش شد.

معراجی به موضوع فعالیت این مجموعه معدنی اشاره کرد و گفت: موضوع فعالیت این مجموعه انجام تمامی عملیات مربوط به اکتشاف، کانه‌آرایی و فرآوری معدنی، خدمات پشتیبانی و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه معادن است.

در ادامه این نشست مدیرعامل شرکت «توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا»، سرمایه کنونی این شرکت را 155 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: 95 درصد سهام شرکت در اختیار یک فرد حقیقی است و عرضه اولیه سهام توسط این فرد انجام خواهد گرفت. سایر سهام نیز در اختیار پرسنل شرکت است.

جایگاه جهانی تولید کرومیت

معراجی همچنین به وضعیت تولید جهانی کرومیت اشاره کرد و گفت: روند تولید جهانی این محصول رو به افزایش بوده که به دلیل تقاضای فولاد در جهان است.

به گفته وی ازآنجا‌که جهان رو به صنعتی شدن پیش می‌رود، در مسیر جهانی‌شدن، فولاد نیاز اول است و برای تولید فولاد، کرومیت نیاز اول محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عمده کرومیت در صنایع فولاد و ریخته‌گری استفاده می‌شود، افزود: تجارت جهانی کرومیت نشان می‌دهد حدود 2500 میلیون دلار در سال ارزش بازار کرومیت در جهان است.

وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده کرومیت در جهان، آفریقای جنوبی است چون بزرگ‌ترین معادن را در اختیار دارد، گفت: بزرگ‌ترین واردکننده نیز کشور چین است.

تکمیل زنجیره تولید

مدیرعامل شرکت «توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا» در ادامه این مراسم به تأسیس کارخانه «فرو کروم صنعت بنا ماشین» اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی این کارخانه، زنجیره تولید در کرومیت تکمیل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه جانمایی کارخانه مذکور هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل را برای کرومیت از بین می‌برد، افزود: این کارخانه تا امروز پیشرفت 90 درصدی داشته و تمام تجهیزات از چین وارد شده است. تیم چینی در حال نصب تجهیزات هستند و کارخانه به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه «فرو کروم صنعت بنا ماشین» سود مضاعفی را برای شرکت مادر ایجاد خواهد کرد، گفت: کرومیت 13 معدن در اختیار دارد که مهم‌ترین ویژگی آن‌ها بلوکی بودن است. این معادن پراکنده نیستند که باعث می‌شود هزینه‌های لجستیکی کاهش پیدا کند.

معراجی فرآیند اصلی شرکت مادر را تولید کرومیت و منگنز اعلام کرد و گفت: شرکت صنعت بنا نیز فروکرم تولید می‌کند و تولید مس اکسیدی و بحث‌های اکتشافی را انجام می‌دهد.

وی همچنین از اقدام برای دریافت دو پروانه اکتشاف مس در آذربایجان خبر داد.

نگاهی به آخرین وضعیت مالی «کرومیت«

در ادامه این نشست رحیم پیرزادی، مدیر مالی مجموعه کرومیت به تشریح آخرین وضعیت مالی شرکت پرداخت و گفت: اطلاعات مالی در سایت کدال به‌طور کامل افشا شده است. برای سال 1399 شرکت کرومیت فروش 58 میلیارد تومانی داشته است، این عدد در سال 1400 به 62 میلیارد تومان و در سال 1401 به 92 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در مردادماه سال گذشته تولید محصول دوم این مجموعه آغاز شد، گفت: از درآمد 92 میلیارد تومانی طی سال گذشته، 4800 میلیارد تومان متعلق به منگنز است.

پیرزادی با اشاره به اینکه روند فروش در سال 1400 نسبت به 1401 به میزان 49 درصد رشد را ثبت کرده است، افزود: ازآنجا ‌که این صنعت مواد اولیه ندارد، عمده هزینه‌ها مربوط به حقوق و دستمزد و هزینه‌های سربار است.

مدیر مالی شرکت کرومیت در ادامه، سود ناخالص شرکت در سال گذشته را 73 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای سال 1401 مجموعه کرومیت سود خالص 69 میلیارد تومانی محقق کرد.

وی با تأکید بر اینکه حاشیه سود ثابت این صنعت بستر امنی برای سرمایه‌گذاران است، گفت: و به‌صورت میانگین 80 تا 82 درصد حاشیه سود عملیاتی به‌صورت سالانه در این صنعت وجود دارد.

وی در ادامه به عملکرد 6 ماهه امسال اشاره کرد و افزود: در 6 ماهه امسال 58 میلیارد تومان فروش ثبت‌شده است. با توجه به برآورد بودجه، پیش‌بینی می‌شود بودجه 105 میلیارد تومانی را محقق کنیم.

تشریح مفروضات ارزش‌گذاری

در ادامه مجتبی جهانگیری، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان به‌عنوان ارزش‌گذار شرکت «توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا» به تشریح مفروضات برآورد صورت سود و زیان پرداخت و گفت: نرخ تورم بر اساس برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، نرخ دلار برای سال 1402 برابر با 40 هزار تومان با سیر صعودی 20 درصدی برای سال‌های بعدی و نرخ هر تن کرومیت معادل 250 دلار، مفروضات ما برای ارزش‌گذاری این شرکت بوده است.

وی ادامه داد: همچنین برآورد درآمد فروش برای سال 1402 معادل 46 درصد و برای سال‌های آتی (تا سال 1406) معادل 20 درصد افزایشی محاسبه‌شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه در بهای تمام‌شده مواد اولیه مهم نیست، گفت: هزینه حقوق و عوارض دولتی، استخراج و آماده‌سازی، هزینه سوخت مصرفی و سایر هزینه‌ها بر اساس تورم محاسبه‌شده است.

وی در جمع‌بندی ارزش‌گذاری انجام‌شده برای مجموعه «توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا» گفت: پس از برآوردها طی 4 روش ارزش‌گذاری، جمع‌بندی روش‌های ارزش‌گذاری نشان می‌دهد ارزش کل شرکت 1028 میلیارد تومان برای کل شرکت و 6635 ریال به ازای هر سهم است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: