خودرو

افزایش قیمت خودرو خارج از مصوبات شورای رقابت تخلف است

 افزایش قیمت خودرو خارج از مصوبات شورای رقابت تخلف است
کدخبر : 61343

سخنگوی شورای رقابت گفت: هرگونه افزایش قیمت خودرو خارج از مصوبات شورای رقابت تخلف است.

سپهر دادجوی توکلی  با تکذیب هر گونه افزایش قیمت خارج از مصوبات شورای رقابت، گفت: هر گونه تغییرات قیمت خودرو توسط شورای رقابت به صورت رسمی اعلام می شود و تغییرات قیمت جهت اطلاع عموم در مصوبات رسمی روی سایت مرکز ملی رقابت قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه خارج از این مصوبات هیچگونه تغییر و افزایش قیمتی در خصوص انواع خودروها اعمال نشده است، گفت: به عنوان مثال بعد از اعلام قیمت خودروهای تولیدی (ایران خودرو و سایپا) یک بار در 21 تیرماه قیمت 5 خودروی سایپا اعلام شد و یکبار نیز در 25 مهرماه قیمت 8 خودروی جدید ایران خودرو اعلام شد بنابراین در خصوص قیمت خودروهای تولیدی هیچ گونه تغییر قیمتی بجز مصوبات مذکور اعمال نشده است.

سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: در مورد قیمت خودروهای مونتاژی و وارداتی نیز مصوبات کاملا به صورت رسمی اعلام شده و هیچگونه تغییر قیمتی در خصوص این خودروها مجاز نیست.

وی با بیان اینکه شورای رقابت قیمت پایه یا همان قیمت کارخانه ای خودروها را اعلام می‌کند، گفت: هزینه های اضافه دیگر مانند بیمه شخص ثالث، هزینه شماره گذاری خودرو و غیره نهایتا بین 13 تا 16 درصد است که به قیمت خودرو اضافه می شود و در مورد خودروهای وارداتی نیز این هزینه ها  حدود 25 درصد است.

وی بیان داشت: مصوبات 557، 566، 573، 574، 584، 602، 607، 610، 611 و  614 در مورد قیمت خودروها از 15 فروردین  تا 2 آبان ماه امسال در شورای رقابت به تصویب رسیده است و مورد تایید شورای رقابت است.

دادجوی توکلی بیان داشت: هر مصوبه ای که از طریق سایت مرکز ملی رقابت منتشر می شود به منزله ابلاغ است و مرجعیت دارد و خارج از این چارچوب اگر خودروساز یا هر فرد دیگری اقدامی را انجام دهد، مرتکب تخلف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت گران فروشی خودرو مردم چه اقدامی می‌توانند انجام دهند، گفت: نهادهای نظارتی مسئول رسیدگی هستند بنابراین مردم می توانند گران فروشی و تخلفات در حوزه خودرو را در سامانه 124 سازمان حمایت و همچنین سامانه های ثبت شکایت شورای رقابت و تعزیرات ثبت کنند و سپس این مسئول از سوی این سازمان ها پیگیری می شود.

سخنگوی شورای رقابت اظهار داشت: متاسفانه بخش اعظم از مشکلات ما این است که خودروسازان هر جا که لازم باشد برای متقاعد سازی مسئولین بسیار خوب عمل می کنند اما برای متقاعد کردن مردم هیچ اقدامی را انجام نمی دهند یعنی اگر خودروساز محصولی را جدید اعلام می کند و افزایش قیمت آنها را با مجوز کسب می کند اما خود را ملزم به اغنا مشتری نمی بینید و پاسخگویی به مشتری در ضعیف ترین شکل ممکن صورت می گیرد و با توجه به شرایط انحصاری که در بازار وجود دارد هر محصولی را با هر قیمتی که تولید می کند به مشتری می فروشد.

به گزارش فارس، جدول زیر مصوبات شورای رقابت از ابتدای تصویب دستورالعمل 543 تاکنون  است بنابراین فقط تغییرات قیمت خودروها براساس این مصوبات مجاز است و به گفته سخنگوی شورای رقابت هر گونه افزایش قیمت خودرو خارج از این مصوبات تخلف است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: