سومین بورس رسمی کشور 15 ساله شد

بازوی قدرتمند فرابورس برای همه تولیدکنندگان ایرانی

بازوی قدرتمند فرابورس برای همه تولیدکنندگان ایرانی
کدخبر : 61496

امروز سومین بورس رسمی کشور پانزده‌ساله شد. فرابورس ایران پانزده سال پیش در چنین روزی کار خود را با پذیرش 4 شرکت آغاز کرد و امروز با حضور بیش از 700 نماد در مجموع بازارهای خود و ارزش بازاری بالغ‌بر 2.4 میلیون میلیارد تومانی بازوی قدرتمندی در توسعه بازار سرمایه است.

فرابورس ایران امروز یکی از رکن‌های پرقدرت تأمین مالی در اقتصاد کشور است که با 8 بازار و محصولاتی متنوع پاسخ گوی نیاز سرمایه‌گذاران و متقاضیان تأمین مالی در هر عدد و رقمی است.

سومین بورس رسمی کشور طی سال‌های اخیر توانسته نقش پررنگی در معرفی ابزارهای جدید، تأسیس بازارهای نو و تأمین مالی به روش‌هایی به‌روز در بازار سرمایه داشته باشد. از ایجاد مسیری سبز برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها گرفته تا توسعه روزافزون تأمین مالی جمعی با ایجاد سکوهای متنوع برای تولیدکنندگان کوچک و متوسط در اقتصاد.

در همین راستا رقم تأمین مالی جمعی در فرابورس ایران امسال از عدد 2.4 هزار میلیارد تومان عبور و رکوردی جدید به ثبت رساند.

هدایت سرمایه‌گذاران کوچک و سرمایه‌های خرد نیز از دیگر رسالت‌های فرابورس ایران است که با ایجاد تنوع در بازارهای سرمایه‌گذاری انجام‌شده است. به‌این‌ترتیب امسال فرابورس توانست رکورد حضور بیش از 100 صندوق سرمایه‌گذاری در این بازار را ثبت کند.

حضور بیش از صد صندوق سرمایه‌گذاری متنوع که شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت، مختلط، سهامی، زمین و ساختمان، املاک و مستغلات، جسورانه و خصوصی می‌شود گواهی بر این مدعاست که فرابورس پاسخ گوی هر سرمایه‌گذاری با هر میزان ریسک‌پذیری و هر نوع سلیقه است.

فرابورس پانزده‌ساله، امروز ابزارهای قدرتمندی نیز برای تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی بزرگ و حتی دولت تعریف کرده است. اوراق تأمین مالی استاندارد، اوراق تأمین مالی واجد شرایط خاص و اسناد خزانه اسلامی ابزارهایی هستند که نقش مهمی برای تأمین مالی شرکت‌های بزرگ و کوچک و دولت ایفا می‌کنند.

همچنین سال‌های سال است که فرابورس ایران بستری امن برای ارائه تسهیلات به متقاضیان مسکن بوده است. اوراق تسهیلات مسکن مسیری قانونی و کوتاه است که فرابورس برای خانه‌دار کردن هم‌وطنان ایرانی از همان سال‌های ابتدایی آغاز به کارش فراهم کرده و تا امروز نیز باقدرت در توسعه این بخش کوشیده است.

مروری بر عملکرد این بازار در حال توسعه نشان می‌دهد که فرابورس ایران طی سال جاری تا امروز نزدیک به 160 هزار میلیارد تومان تأمین مالی به روش‌های مختلف داشته است.

این مجموعه در سال گذشته نیز طی 12 ماه تأمین مالی 250 هزار میلیارد تومانی از روش‌های متنوع شامل عرضه‌های اولیه، اسناد خزانه اسلامی، پذیره‌نویسی و افزایش سرمایه شرکت‌ها برای بنگاه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران، صنایع، دولت و ... داشته است.

اما مسیر توسعه‌ای سومین بورس رسمی کشور همچنان ادامه‌دار است و این بازار در تلاش است تا هر سال با طراحی و معرفی ابزارها و بازارهای متنوع شرایطی را برای حضور همه مردم در این بازار فراهم کند.

امروز هر شخصی اعم از سرمایه‌گذار تا تولیدکننده در کشور با حداقل عدد برای سرمایه‌گذاری یا تأمین مالی، می‌تواند نیاز خود را در فرابورس برطرف کند و این مسیر ادامه دارد...

به امید آنکه روزی برسد تا هر ایرانی در هر کجای جهان، دستی بر آتش فرابورس برای گرمای خود گرفته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: