حمل‌ونقل

حمل‌ونقل کانتینری چشم به راه روز‌های پایانی سال میلادی

حمل‌ونقل کانتینری چشم به راه روز‌های پایانی سال میلادی
کدخبر : 61579

علی‌رغم امیدواری که در آستانه سال نوی میلادی در بین مالکان و اپراتورها ایجاد شده و صاحبان کالا برای اینکه کالاهای کریسمس روی دستشان نماند تمایل خود را برای حمل کالا نشان می‌دهند با این حال نرخ هایی که در حال حاضر خطوط کشتیرانی کانتینری دریافت می‌کنند کمتر از هزینه‌هایی است که مصرف می‌شود‌. اما مسئولان خطوط کانتینری برای تکان خوردن بازار امیدوارند.

 

اگرچه پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران برای روز‌های آینده صنعت کانتینری حرکت به سمت خطوط قرمز است، اما ممکن است برای حمل کالا‌های کریسمس مشتریان اقداماتی به عمل آورند، اما نرخ‌ها بالا نخواهد رفت، زیرا مشتریان نرخ‌های پایین را برای حمل کالا ترجیح می‌دهند.

«جک مک کاون» تحلیلگر ارشد و کهنه‌کار صنعت دریایی در این زمینه معتقد است اگرچه شرایط حمل‌و‌نقل کانتینری در حال بازگشت به جایگاه قبل از همه‌گیری کرونا است، اما نمی‌توان انتظار داشت که نرخ‌ها بالا برود.

وی در ادامه می‌گوید: در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی بزرگترین شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری در مجموع ۳۶۴ میلیارد دلار درآمد خالص داشته، اما متاسفانه  آنچه از ابتدای سال جاری میلادی شاهدیم روز به روز قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند و در ماه‌های باقی مانده تا سال ۲۰۲۴ نرخ‌ها به سمت خطوط قرمز حرکت خواهند کرد مگر اینکه  محموله‌های مربوط به کریسمس حال وهوای این صنعت را عوض کند.

هزینه‌های بالا و نرخ‌های پایین

به گفته مدیران خطوط کشتیرانی و اپراتور‌ها هزینه‌ها جبران نرخ‌های دریافتی را نمی‌کنند مگر آنکه شرایط بازار برای کالا‌های کریسمس به گونه‌ای باشد که وفور کالا‌ها را برای حمل کانتینری شاهد باشیم.

البته به ندرت پیش می‌آید که قیمت‌ها تغییر بکند، اما آنچه مسلم است نرخ‌ها در سطوح فعلی باقی خوهد ماند

«رولف هابن یانسن» مدیر اجرایی هاپاگ لوید در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ گفت: نگران ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی نیستیم بلکه نگران ۲۴ تا ۳۶ ماه آینده هستیم، زیرا ما شاهد یک رکود طولانی خواهیم بود.

«استفان کواتچوف» تحلیلگر بلومبرگ نیز در ارتباط با میزان ضرر و زیانی که شرکت مرسک طی ماه‌های قبل متحمل شد گفت خط کشتیرانی دانمارک به عنوان دومین  خط کشتیرانی جهان  در سال گذشته ۲۷ میلیارد  دلار سود خالص داشت، اما در‌آمد و میزان سود این شرکت در سال ۲۰۲۳میلادی حدود ۸۰ درصد کاهش یافت و در ماه‌های اخیر به مرحله زیان رسید و ممکن است در آستانه ۲۰۲۴ میلادی تراز این شرکت منفی شود.

شرکت‌های بزرگ هزینه هارا کاهش می‌دهند

طی روز‌های گذشته مدیران شرکت‌های مرسک، هاپاگ لوید، CMA CGM فرانسه و MSC که بازیگران عرصه صنعت کانتینری بوده و یک سوم ظرفیت جهان را کنترل می‌کنند، اعلام کردند: برای اینکه بتوانند در آستانه سال ۲۰۲۴ میلادی هزینه‌های خود را تأمین کنند برای جلوگیری از رکود بیشتر هزینه‌ها را کاهش می‌دهند.

بدین ترتیب برخی از مدیران خطوط اصرار می‌کنند که جنگ قیمت‌ها به ادغام و یا ورشکستگی بزرگ در سال‌های همه گیری کرونا کمک کرده که در حال حاضر نیز چنین شرایطی برای حمل‌و‌نقل کانتینری حاکم است.

«رامون فرناندز» مدیر‌مالی CMA CGM در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: هر بازیگر عرصه کانتینری برای اطمینان از اینکه بازار در آستانه سال نوی میلادی کمی متحول شود باید نرخ‌ها را همچنان پایین باقی نگه‌دارند،  زیرا افزایش نرخ‌ها به همه شرکت‌ها آسیب خواهد زد و مشتریان کمترین رغبتی به حمل کالا نشان خواهند داد.

«استفان کواتچوف» در ادامه یاد‌آور می‌شود: برای مدیریت صنعت کانتینری در کوتاه مدت و برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر باید برخی سفر‌ها تعلیق شده، قرارداد‌های اجاره‌ای که منقضی شده دوباره منعقد شود، برخی کشتی‌ها بیکار شده و کشتی‌های قدیمی به یارد‌های اسکراپ اعزام شود. همچنین نرخ‌ها در حالت فعلی بماند.

به گفتۀ این تحلیلگر آنچه  به عنوان  یک بن بست قوی در حال ظهور است آن است که شرکت‌های بزرگتری مانند مرسک و هاپاگ لوید رسماً اعلام کردند نقدینگی زیادی برای صبرکردن و تمرکز بر کاهش هزینه‌ها ندارند.

خرده فروشان به نرخ‌های پایین فکر می‌کنند

به هرحال همه چیز در حال حاضر به عرضه و تقاضا و اینکه چه کسی با نرخ‌های پایین حاضر به حمل کالا است خلاصه می‌شود در چنین شرایطی تولیدکنندگان و خرده فروشانی که محموله‌های قابل حمل را در اختیار دارند به هیچ عنوان حاضر نیستند که نرخ‌ها از این سطح بالاتر برود.

«فیل لویی» اقتصاد‌دان ارشد شرکت حمل‌و‌نقل دیجیتال Flexport در این زمینه گفت: شرکت‌هایی که برند‌های معروفی را در اختیار دارند و آماده اند تا آن‌ها را در آستانه کریسمس به اکثر نقاط جهان حمل کنند در حال حاضر از کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل اقیانوسی به شدت اظهار خوشحالی می‌کنند و متأسفانه باید گفت شرکت‌های حمل‌و‌نقل کانتینری چاره‌ای جز قبول نرخ‌های معمولی ندارند.


 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: