چابهار

چابهار میزبان برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندیهای صادراتی به پاکستان

چابهار میزبان برگزاری اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندیهای صادراتی به پاکستان
کدخبر : 61694

اولین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی به پاکستان در تاریخ 26 الی29 دیماه در مرکز نمایشگاهی چابهار با مساحتی به وسعت 5 هزار متر مربع برگزار می‌شود.

نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی توانمندیهای صادراتی به پاکستان روز  دوشنبه ۲۹ آبان با حضور  آقایان دکتر طالبیان مقدم ،مدیرکل دفتر شبه قاره هند از سازمان توسعه تجارت ایران، دکتر جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، دکتر هدایی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار، دکتر عبدالکریم ریگی ، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان، دکتر روح اله شریفی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت  اداره کل صنعت معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان، علی ریگی ، رییس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان، محتشم امیری، مدیرعامل شرکت نمایشگاهی میلادنور و مجری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در چابهار و جمعی از دست‌اندکاران این رویداد برگزار شد.

همچنین در این مراسم خانم دکتر شمشیری رییس اداره دبیرخانه شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی کشور، آقای مهندس قدسی، معاون دفتر ترویج و تجارت سازمان توسعه تجارت، آقای دکتر عامر حسین، رایزن تجاری و اقتصادی سفارت پاکستان و آقای گودرزی، مدیرعامل مرکز تجاری ایران در پاکستان نیز حضور داشتند.

در ابتدای این نشست خبری نمایندگان شرکت نمایشگاهی میلادنور و مجری نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در چابهار گفتند: این نشست به منظور معرفی بازار پاکستان و ارائه راهکارهای مبادلات تجاری با این کشور ،  پتانسیلهای موجود در منطقه آزاد تجاری اقتصادی چابهار وهمچنین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در چابهار، برگزار شده است.

همانطور که مستحضرید بازار پاکستان یک بازار پویا و گسترده است که دارای اقتصاد متنوع و پتانسیل‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری می‌باشد. این کشور در قلب جنوب غربی آسیا واقع شده و جمعیت  بالغ بر ۲۴۰ میلیون نفر دارد  که بازار مصرفی وسیعی ایجاد نموده است و صنایع مختلفی از جمله نساجی، پزشکی، نفت و گازو فناوری اطلاعات در کشور پاکستان فعال میباشند.

همچنین، زیرساخت‌های حمل و نقل، ارتباطات و انرژی در این کشور در حال توسعه هستند، که این امر فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاران خارجی و فعالان اقتصادی دو کشور ایجاد نموده است.

پاکستان مشترکات فرهنگی، مذهبی و زبانی با ایران دارد و همچنین مرز مشترک حدود ۸۹۱ کیلومتر  با سه گذرگاه رسمی به این اشتراکات افزوده است لازم به ذکر است تولیدات کشورهای پاکستان و ایران میتواند موجب هم افزایی و مکمل یکدیگر نیز باشند.

اما تا به امروز بیشترین حجم مبادله تجاری به صورت سنتی انجام گردیده که با توجه به نبود شناخت لازم و کافی فعالین اقتصادی در هر دو کشور، این مراودات را با چالشهایی روبرو کرده است.

که امیدواریم برگزاری این نوع نشست ها و نمایشگاهها بتوانند به شما فعالین اقتصادی و صنعتگران در نحوه ورود و استمرار حضور در این بازار یاری رساند.

از سویی دیگر در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور برای همکاری بیشتر با کشورهای همسایه سازمان توسعه تجارت، نمایشگاهی را با عنوان نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در منطقه آزاد چابهار در دستور کار خود قرار داده است و شرکت نمایشگاهی میلاد نور به عنوان مجری این رویداد ، با مجوز و حمایت سازمان توسعه تجارت ایران ، استانداری سیستان و بلوچستان، منطقه آزاد چابهار، اتاق مشترک ایران پاکستان ، سازمان صنعت و معدن تجارت زاهدان ، در نظر دارد نمایشگاه توانمندیهای صادراتی را در تاریخ  26الی۲۹ دیماه در مرکز نمایشگاهی چابهار با مساحتی به وسعت ۵ هزار متر مربع برگزار مینماید.

تا کنون ۸۰ شرکت ، ۶۰ درصد از این فضا را به خود اختصاص داده و حدود ۱۵۰۰ متر مربع در فرایند ثبت نام میباشد.

شرکت میلادنور از ابتدای دریافت مجوز تلاش نموده که شرکت های فعال و توانمند ایرانی و تجار و فعالین اقتصادی از کشورهای مقصد را به این نمایشگاه دعوت نماید تا بتواند در جهت صحیح مراودات بین المللی گامی بردارد.

به همین منظورهیاتی ۱۸۰ نفره از فعالین اقتصادی و تجار پاکستان ، افغانستان و عمان را هماهنگ نموده که در این نمایشگاه حضور یابند و در نهایت در یک پلتفرم بی تو بی با مشارکت کنندگان ایرانی مذاکره نمایند.

در بخش دیگر سلسله سخنرانیهایی را هماهنگ نموده که سازمانها و مشارکت کنندگان از بسته ها و پلن های تجاری خود رونمایی و یا آنها ارائه نمایند.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به پاکستان را شرکت میلاد نور به عنوان مجری نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت و حمایت دوستانی که امروز اینجا حضور دارند از چند ماه پیش آغاز کردیم.

ما همزمان دو موضوع را پیش بردیم یکی انتخاب شرکت‌های توانمند صادراتی بود که توان کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر برای حضور در نمایشگاه دارند. و از طرفی برنامه‌ریزی کردیم از کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان بهترین تجار را به این نمایشگاه بیاوریم. این نمایشگاه بی تو بی است و برنامه‌ریزی انجام شده که در یک پلتفرم تجاری مشارکت کنندگان با مخاطبین خود دیدار داشته باشند. یعنی بر اساس نوع پروفایل و نوع کار آنها که قبلاً تعیین شده و طرف مقابل تجاری همین زمینه را هماهنگ کردیم که در زمان نمایشگاه این جلسات بی تو بی برگزار شود. همچنین هماهنگ شده که از فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ها و امکانات و تسهیلات نیز در این نمایشگاه رونمایی شود.

از شرکت کنندگان نیز می‌خواهیم با توجه به هیئت‌های تجاری که وارد می‌شوند برنامه بیزینستی و رونمایی که دارند از ماه قبل هماهنگ کنند که برای مذاکرات تجاری همان زمینه هماهنگی‌های منظم صورت گیرد.

در ادامه این نشست خبری آقای دکتر روح اله شریفی، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت  اداره کل صنعت معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: از سازمان توسعه تجارت تشکر ویژه دارم که برنامه‌ریزی این نمایشگاه تحت عنوان نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان که در حوزه سیستان و بلوچستان اجرا کرده است. این استان تنها استان هم مرز با پاکستان است و هر آنچه صادرات به پاکستان می‌شود از این استان می‌باشد. ظرفیت‌های استان وجود منطقه آزاد بوده و آن ظرفیت برای کل کشور می‌باشد. پاکستان ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد و کشوری رو به رشد با جمعیت رو به رشد است و پاکستان دروازه هند شرقی است که در مجموع با جمعیت یک میلیاردی مواجه هستیم کشور پاکستان به بسیاری از کالاها نیاز دارد، چون رو به رشد است و ما حتی می‌توانیم صادرات مجدد عبور کالا را از این منطقه داشته باشیم. به همین‌ منظور برنامه‌ریزی و تحقیقات زیادی بر بازار پاکستان انجام شده است که منافع زیادی برای کشور و استان دارد.

وی ادامه داد: واحدهای تولیدی زیادی به پاکستان صادرات دارند ولی با این حال بسیار کم است و باید حضور بیشتر داشته باشیم.

در مورد برگزاری نمایشگاه نیت بر این است که واحدهایی که در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و مشارکت می‌کنند را به بازار پاکستان وصل کنیم و با توجه به حضور بازدیدکنندگان در نمایشگاه به طور گسترده و مستقیم با تجار و بخش مشتریان ارتباط پیدا کنند و هم با بخش مصرف کنندگان روبرو شوند.

وی ادامه داد: آنچه که کمک از دست استان برمی‌آید نهایت همکاری خواهد بود و ما برنامه‌ریزی برای برگزاری را دنبال می‌کنیم انشالله همین نمایشگاه را به کراچی پاکستان بست خواهیم داد چون مرکز اقتصادی پاکستان کراچی می‌باشد.

در ادامه مراسم دکتر عبدالکریم ریگی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان نیز گفت: پاکستان کشوری با جمعیت قابل ملاحظه و بازار بسیار خوبی است و ایران هم کشوری ثروتمند است که می‌تواند مکمل یکدیگر باشند پاکستان کشوری با سیاست‌های درهای باز برای واردات بوده و هیچ ممنوعیت و محدودیت ندارد و همه چیز می‌توانیم به آنجا صادرات داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما ظرفیت‌های خوبی برای این کار داریم، اتاق بازرگانی پیشنهاد به پاکستان داده که قرارداد منطقه آزاد امضا شود چون این عمل موجب می‌شود جلوی قاچاق گرفته شود و ظرفیت‌های بیشتر تجاری ایجاد گردد و حتماً نیاز به تجارت آزاد وجود دارد.

پیشنهاد دیگر ما این بود که بانک مرکزی را قانع کنیم تجارت پایاپای کالایی ایجاد شود یعنی کالا به کالا انجام شود که دیگر نیاز به انتقال ارز از پاکستان نباشد چون آنها ارزی ندارند و ارز نخواهد آمد.

پیشنهاد دیگر ما این است که آن دسته از کالاهایی که به پاکستان صادر می‌شود بتوانیم در مرز و منطقه تولید کنیم و شرایط زمین و انرژی ارزان و موارد غیره نیز در این منطقه موجود است.

در ادامه این مراسم دکتر جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز گفت: ما در کل کشور ۱۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۷۹ منطقه ویژه اقتصادی داریم. که خوشبختانه دو منطقه آزاد در استان سیستان و بلوچستان و در مرز پاکستان قرار دارد و یک منطقه ویژه اقتصادی بنام میرجاوه را نیز در این منطقه داریم که این سه منطقه بستر بسیار مناسبی برای صادرات و سرمایه‌گذاری مشترک برای فعالان اقتصادی دو کشور می‌باشد.

مهمترین مزیت مناطق آزاد و ویژه که می‌توانند ایجاد کنند این است که سرمایه‌گذاری مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور داشته باشند و از مزیت‌های مختلف مالیاتی، گمرکی، تسهیلات مربوط به تجارت استفاده و بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: راهبرد اصلی در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد بین المللی کردن مناطق است و ما با طرف پاکستانی موافقت کردیم منطقه آزاد مشترک بین ایران و پاکستان شکل بگیرد و این موضوع می‌تواند به افزایش صادرات دو کشور کمک کند. ما سعی کردیم در این منطقه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را تعریف کنیم که بیش از ۲۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری تعریف شده است و همه اقدامات لازم انجام شده است یعنی همه مجوزهای لازم تهیه شده و مجوزها بی‌نام صادر شده است که سرمایه‌گذار با مراجعه به منطقه می‌تواند شروع به کسب و کار خود کند.

وی افزود: در مورد پاکستان با توجه به وجود ظرفیت‌های خوبی که در استان وجود دارد فکر می‌کنیم فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند از طریق این نمایشگاه جلسات مشترکی برگزار کرده و برای توسعه صادرات و ایجاد سرمایه‌گذاری مشترک با هدف صادراتی فعال باشند.

ما برگزاری این نمایشگاه را به عنوان یک رویداد مهم تلقی می‌کنیم و دبیرخانه به طور کامل از این رویداد پشتیبانی می‌کند و مشوق‌هایی نیز برای صادرات در نظر گرفته است.

در ادامه این مراسم دکتر هدایی معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار نیز گفت: با توجه به توسعه منطقه آزاد چابهار که در سنوات گذشته افزایش محدوده آن را نیز داشته‌ایم به عنوان فرصت استثنایی برای تجار و تولیدکنندگان و گسترش فعالیت‌های اقتصادی با پاکستان قابل توجه است.

چابهار در جنوب شرق کشور می‌باشد و در حال حاضر مبلغ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که به نسبت مساحت شماره یک کشور محسوب می‌گردد.

وی ادامه داد: منطقه آزاد چابهار قطب سوم پتروشیمی کشور را در خود جای داده است و به عنوان یکی از محصولات صادراتی مورد نظر کشور پاکستان است. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشت مسئله ترانزیتی در چابهار بوده است.

وی افزود:  در حال حاضر اتباع کشور پاکستان دومین سرمایه‌گذاران در این منطقه هستند که در چابهار حضور دارند و محصولاتی که در کشور پاکستان مصرف دارد را تولید می‌کنند و هر ساله این تولید با ضریب افزایش صادراتی ۱۰۰ درصد مواجه است.

بازار پاکستان با ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت بازار بسیار بزرگی است و اقتصاد دنیا بعد از چین به سمت هند و پاکستان پیش می‌رود و خیلی خوب است که ما در این مراودات اقتصادی و شرایط آن نقش پررنگی داشته باشیم.

در ادامه این مراسم آقای علی ریگی رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان نیز گفت: استان سیستان بلوچستان با وسعت ۱۸۸ کیلومتر مربع و سه مرز افغانستان، پاکستان و دریای عمان موقعیت بسیار مهمی دارد. ما باید این استان را از نظر اقتصادی به کشور معرفی کنیم این استان با داشتن دو منطقه آزاد یکی چابهار و یکی سیستان و یک منطقه اقتصادی ویژه میرجاوه، همچنین با داشتن گمرکات و بازارچه‌های متعدد موقعیت بسیار خوبی دارد. همچنین از نظر حمل و نقل نیز حدود ۲۵۰۰ دستگاه کامیون داشته و حدود ۴۵ شرکت به مرکزیت زاهدان در این استان فعال هستند و آنها حدود ۲۰ نمایندگی در اقص نقاط کشور دارند. از طرفی حدود ۳۰۰۰ کامیون افغانی نیز در این استان تردد دارند. در این استان دو خط راه آهن وجود داشته و یک پروژه بسیار بزرگ خط آهن دیگر در حال تاسیس می‌باشد که با آن می‌توانیم دو کشور بزرگ چین و هند را تحت پوشش قرار دهیم و این رویداد بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: پاکستان پتانسیل و تولیدات بسیاری دارد که باید از آن استفاده شود همچنین در آینده نزدیک یک قرارداد خوبی با پاکستان داریم که کامیون‌های پاکستان می‌توانند بدون ویزا و بدون باسکول تا گمرک میرجاوه بیایند و بارگیری کنند و این موضوع در خدمات حمل و نقل بسیار مهم است.

در ادامه این مراسم آقای دکتر طالبیان مقدم مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: در سازمان توسعه تجارت بحث دیپلماسی اقتصادی با رویکرد استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه از جمله کشور پاکستان که مرز مشترک طولانی با آن داریم مطرح وبرنامه‌های مشخص و مهمی وجود دارد.

برای ارتقا و رشد سطح مبادلات تجاری مذاکرات تجارت آزاد را دنبال می‌کنیم و موضوع تهاتر را نیز پیگیری می‌کنیم و راهکارها و مشکلات و چالش‌های آن را بررسی و در حال رفع مشکلات آن هستیم. بحث استفاده از ظرفیت‌های زیرساختی و ظرفیت‌های استانی را نیز در برنامه داریم و ما یک برنامه و بسته تجاری مشترک بین وزارت صمت و استان سیستان و بلوچستان را در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی ادامه داد: حدود دو ماه پیش با امضای سند راهبردی توسعه روابط تجاری بین ایران و پاکستان که توسط وزیر محترم خارجه انجام شد در یک افق ۵ ساله برنامه‌ریزی شده که سطح تجارت به ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی دو طرف، نقاط ضعف را برطرف کنیم و عزم دولت بر دستور کار بودن این موضوع است.

و از طرق مختلف این ظرفیت‌ها ایجاد شود، مانند ظرفیت بازارچه‌های مرزی، مناطق آزاد، تبادل هیئت‌های تجاری و غیره شرایط مناسب محقق شود.

وی افزود: احتمالاً تا دو ماه دیگر یک رویداد بزرگ به نام فرهنگ تجارت با شبه قاره هند با محوریت هند و پاکستان و شاید هم افغانستان را خواهیم داشت. که با توجه به رفع مشکلاتی که بررسی‌های آن انجام شده فرهنگ تجارت توسعه پیدا کند.

در خصوص نمایشگاه توانمندی‌های صادرات به پاکستان نیز باید بگویم این یک رویداد بسیار خوب و مهم می‌باشد که با برنامه‌ریزی خوب می‌توان از همه ارکان و نقش آفرینان توسعه تجارت استفاده کرد.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی به پاکستان را شرکت میلاد نور به عنوان مجری نمایشگاه با مجوز سازمان توسعه تجارت و حمایت دوستانی که امروز اینجا حضور دارند از چند ماه پیش آغاز کردیم.

ما همزمان دو موضوع را پیش بردیم یکی انتخاب شرکت‌های توانمند صادراتی بود که توان کامل‌تر و حرفه‌ای‌تر برای حضور در نمایشگاه دارند. و از طرفی برنامه‌ریزی کردیم از کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان بهترین تجار را به این نمایشگاه بیاوریم. این نمایشگاه بی تو بی است و برنامه‌ریزی انجام شده که در یک پلتفرم تجاری مشارکت کنندگان با مخاطبین خود دیدار داشته باشند. یعنی بر اساس نوع پروفایل و نوع کار آنها که قبلاً تعیین شده و طرف مقابل تجاری همین زمینه را هماهنگ کردیم که در زمان نمایشگاه این جلسات بی تو بی برگزار شود. همچنین هماهنگ شده که از فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ها و امکانات و تسهیلات نیز در این نمایشگاه رونمایی شود.

از شرکت کنندگان نیز می‌خواهیم با توجه به هیئت‌های تجاری که وارد می‌شوند برنامه بیزینستی و رونمایی که دارند از ماه قبل هماهنگ کنند که برای مذاکرات تجاری همان زمینه هماهنگی‌های منظم صورت گیرد.

در پایان این مراسم به سؤالات خبرنگاران نیز پاسخ داده شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: