صبا امید غرب خاورمیانه

پیشرفت بالغ بر ۵۰ درصدی پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه

پیشرفت بالغ بر ۵۰ درصدی پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه
کدخبر : 61756

مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه گفت: پیشرفت پروژه احداث مجتمع گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه در بیجار کردستان در مجموع بالغ بر ۵۰ درصد شده که این رقم در بخش پیمانکار داخلی به ۶۴ درصد نیز رسیده است.

مهدی زارع با اشاره به اینکه شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در سال ۱۳۹۸ با سهامداری ۷۰ درصدی شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور و ۳۰ درصدی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات و با هدف تاسیس یک مجتمع گندله‌سازی تاسیس شد، افزود: برای احداث این واحد گندله‌سازی، قرارداد با ترم EPS با تکنولوگ خارجی، شرکت CMEPC چین و قرارداد با ترم PC با پیمانکار داخلی، شرکت فولاد تکنیک منعقد شد.

وی گفت: تنفیذ این قراردادها با شیوع کرونا در سطح جهان همزمان شد که در نتیجه رفت‌وآمدها محدود و ارتباطات به برگزاری جلسات ویدئوکنفرانسی محدود شد و این وضعیت باعث شد که پیشرفت پروژه با تاخیر مواجه شود و عملا اجرای پروژه از سال ۱۴۰۰ کلید خورد. در حال حاضر پیشرفت پروژه در مجموع مطلوب است و نخستین محموله از تجهیزات پروژه به میزان ۷۵۰ تن در چین ساخته، به سمت ایران حمل و وارد سایت شده است و محموله دوم تجهیزات نیز به میزان تقریبی ۳۷۰ تن در چین ساخته شده و آماده حمل به سمت ایران است.

وی افزود: پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه در بخش فونداسیون بیش از ۹۵ درصد و در بخش سازه فلزی ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین تجهیزات موردنیاز برای تامین برق داخل کارخانه در حال خریداری و نصب است.

مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای تامین زیرساخت‌های پروژه گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه انجام شده است، توضیح داد: در بخش برق، ۹ کیلومتر خط برق ۲۰ کیلوولت دو مداره انجام و افتتاح شد و در حال احداث پست برق اختصاصی کارخانه برای تبدیل ۲۰ به ۶.۶ کیلوولت هستیم. در زمینه آب، براساس قرارداد امضا شده، مجوز استفاده از آب‌های زیر سطحی را داریم. ضمن اینکه برای تامین آب طرح توسعه براساس قرارداد امضا شده می‌توانیم از پساب حسن آباد یاسوکند به میزان ۱۵ لیتر بر ثانیه استفاده کنیم. در زمینه گاز هم پیمانکار مشخص و انشعاب خریداری شده و در حال احداث پست تقلیل فشار هستیم.

زارع با بیان اینکه اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد، تامین مالی به موقع انجام شود و شرکت چینی هم به تعهدش عمل نماید پروژه یک سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، خاطرنشان کرد: فناوری این پروژه کوره دوار یا آلیس چالمرز است و تامین مالی آن از منابع سهامداران انجام می‌شود که البته با مشکلاتی در زمینه تامین مالی مواجه شدیم و قصد داریم از سایر منابع نیز تامین مالی کنیم.

به گفته وی تاکنون حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به صورت ارزی و ریالی در پروژه احداث مجتمع گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه هزینه شده و پروژه تا اتمام آن به حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم نیاز دارد.

وی درباره طرح توسعه این پروژه هم گفت: سناریوهای مختلفی مطرح است اما به این دلیل که باید در زنجیره هلدینگ توسعه معادن و فلزات حرکت کنیم و در صورتی که اکتشافات صبانور به نتایج مثبتی برسد و کارخانه کنسانتره احداث شود، نیاز به کارخانه گندله هم خواهد بود که در این شرایط ظرفیت واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه بین یک تا ۲.۵ میلیون تن قابل افزایش خواهد بود، یعنی پروژه احداث واحد گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه به گونه‌ای طراحی شده که امکان افزایش ظرفیت آن به ۲ تا ۳.۵ میلیون تن نیز با زیرساخت‌های موجود وجود دارد.

مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه اشتغالزایی فاز اول این پروژه را به صورت مستقیم حدود ۲۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم بالغ بر ۵۰۰ نفر اعلام کرد و درباره اهمیت و نقش این پروژه در توسعه اقتصادی و صنعتی منطقه غرب کشور توضیح داد: در حال حاضر پروژه احداث گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه، بزرگترین گندله‌سازی غرب کشور محسوب می‌شود. به دلیل نبودن زیرساخت‌های کافی، تاکنون توسعه صنعتی در استان‌های غربی کشور به ویژه در حوزه معادن و فلزات رخ نداده است اما در حال حاضر با اکتشافات انجام شده در منطقه و اثبات وجود ماده معدنی ، توسعه اقتصادی و صنعتی در منطقه درحال رقم خوردن است و با تعریف پروژه‌هایی از سوی هلدینگ ومعادن، قرار است سالانه ۱۰ میلیون تن سنگ آهن استخراج شود و همچنین سالانه ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن ، ۵ میلیون تن گندله آهن ، ۳.۲ میلیون تن آهن اسفنجی و ۲ میلیون تن فولاد و ورق فولادی تولید شوند که گندله‌سازی یک میلیون تنی صبا امید غرب خاورمیانه نیز بخشی از این زنجیره به شمار می آید. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران دیگری نیز در حوزه های معدنی و صنعتی آهن و فولاد در منطقه غرب کشور مشغول به کار هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: