کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

صندوق بازنشستگی تکمیلی، نقطه عطف توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

صندوق بازنشستگی تکمیلی، نقطه عطف توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم
کدخبر : 61757

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی به سبب آنکه ماهیت بلند مدتی دارند، موجب تقویت فرهنگ سهامداری می‌شود.

در مورد مزایای صندوق بازنشستگی تکمیلی، اظهار کرد: مجموعه‌های خصوصی که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام به تاسیس صندوق بازنشستگی تکمیلی می‌کنند قاعدتا به سبب حفظ منافع وعایدیشان در مقایسه با صندوق‌های بازنشستگی دولتی عملکرد بهتری را ثبت می‌کنند.

تزریق نقدینگی

وی با اشاره به این که صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی در سه نوع سهامی، سهامی شاخصی و صندوق در صندوق با توجه به ریسک پروفایل مدیر صندوق با مجموعه طرف قرارداد طراحی شدند، گفت: این صندوق‌ها به مرور نقدینگی را به بازار سرمایه تزریق می‌کنند و به سبب آنکه ماهیت صندوق‌ها برای بازنشستگی بلندمدت است موجب تقویت فرهنگ سهامداری با دیدگاه بلندمدت می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی از نوع صندوق‌های صدور و ابطالی هستند و رقم مشخصی هم برای صدور و ابطال از جانب کارفرما و هم از جانب پرسنل در نظر گرفته می‌شود، در حالی که سایر صندوق‌ها محدودیتی به منظور صدور و ابطال ندارند و رقم توسط شخص معین خواهد شد.

نقطه عطف صندوق بازنشستگی تکمیلی

سلطانی گفت: بازار سرمایه ایران در حوزه بکارگیری ابزارها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقایسه با سایر کشورها عقب مانده است، اما می‌توان صندوق بازنشستگی تکمیلی را نقطه عطفی برای پیشرفت در حوزه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دانست.

اقدامات حمایتی

مدیرعامل کارگزاری گنجینه در پایان درباره اقدامات موثر سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت اقتصاد و دولت به منظور تقویت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی، اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی دولتی غالبا بازدهی منفی و خروجی مناسبی ندارند، از این رو، هرچه صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی پذیرفته شده در بازار سرمایه مورد اقدامات حمایتی دولت و مجلس همچون معافیت‌های مالیاتی قرار گیرند شاهد استقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذارن و شرکت‌های دولتی به منظور بهره‌گیری از این صندوق‌ها خواهیم بود.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: