تحلیلگر بازار سرمایه

صندوق بخشی فرصتی برای کسب سود متمرکز از صنایع مختلف

کدخبر : 61929

هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، کسب بازدهی بالا از مسیر سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت ویژه است.

مصطفی بابالو، تحلیلگر بازار سرمایه در یادداشتی نوشت:

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از محبوب‌ترین ابزارهای غیرمستقیم بازار سرمایه هستند. تنوع بالای صندوق‌ها باعث شده هر فرد با هر میزانی از ریسک‌پذیری و هر انتظاری از بازار، بتواند گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری بیابد. صندوق‌ها بر اساس نحوه چینش سبد دارایی به انواع مختلفی چون«صندوق‌های درآمد ثابت»، «صندوق‌های سهامی»، «صندوق‌های مختلط»، «صندوق‌های کالایی»، «صندوق‌های اهرمی» و «صندوق‌های بخشی» تقسیم می‌شوند.

هر یک از این صندوق‌ها ریسک و بازدهی متفاوتی دارند و به همین دلیل می‌توانند طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران را پوشش دهند. صندوق‌های بخشی از جدیدترین انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس ایران هستند و فرصتی برای کسب سود متمرکز از صنایع مختلف را فراهم کرده‌اند.

صندوق‌های بخشی، صندوق‌های جدیدی هستند که وارد بازار بورس شده‌اند که اولین صندوق بخشی بازار بورس در گروه محصولات شیمیایی در اسفندماه سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را آغاز کرد. این صندوق‌ها به جای متنوع کردن پرتفوی خود با سهام صنایع مختلف، دارایی خود را به یک صنعت خاص اختصاص می‌دهند و امکانی را فراهم می‌کنند که سرمایه‌گذاران از بازدهی صنعت مذکور بیشترین بهره‌مندی را داشته باشند.

هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی، کسب بازدهی بالا از مسیر سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های یک صنعت ویژه است. این شرکت‌ها می‌توانند از نوع شرکت‌های تولیدکننده و سرمایه‌گذاری باشند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی در ایران باید حداقل ۷۰ درصد از کل دارایی خود را به خرید سهام شرکت‌های صنعت مورد نظر، اختصاص دهند. آن‌ چه از دارایی‌های صندوق باقی می‌ماند، به خرید سهام سایر صنایع اختصاص می‌یابد. البته خرید سهام سایر صنایع، به استراتژی سرمایه‌گذاری متمرکز صندوق‌های بخشی آسیبی وارد نخواهد کرد. ۱۰ درصد از دارایی این صندوق می‌تواند به بازار آپشن اختصاص یابد. صندوق بخشی امکان فعالیت در صنایع مختلفی چون فلزات اساسی، شیمیایی، سیمان، خودرو، دارویی، بانکی و… را دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: