پورابراهیمی مطرح کرد:

توافق کمیسیون اقتصادی با شرکت ملی گاز برای حل مشکل تامین گاز مصرفی واحد‌های فولادی استان کرمان

کدخبر : 62117

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از توافق این کمیسیون با شرکت ملی گاز برای حل مشکل تامین گاز مصرفی واحد‌های فولادی استان کرمان خبر داد.

 ابراهیمی در تشریح جزئیات جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون اقتصادی در جلسه امروز خود 2 موضوع ملی و استانی را مد نظر قرار داد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس با اشاره به بررسی مباحث ملی در کمیسیون اقتصادی ادامه داد: کمیسیون امروز حل مشکل قیمت گاز مصرفی واحدهای تولید آجر و آهک در سراسر کشور را مد نظر قرار داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه در سال جاری و در خردادماه تعرفه نرخ گاز مصرفی واحدهای آجر و آهک اصلاح شد، این موضوع مشکلاتی را برای این واحدها به وجود آورد.

وی تاکید کرد: دلیل به وجود آمدن این مشکلات این بود که اصلاح صورت گرفته از خرداد ماه کلید خورد و اما گفته شد، از ابتدای سال این موضوع اعمال شود.از این رو واحدی که سه ماه تولید داشته و با قیمت های قبلی محصول خود را به فروش رسانده، امکان اینکه قیمت ها را به قبل برگرداند نداشته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به دلیل اینکه این مسئله با گاز صنعت مرتبط بود، نرخ این مجموعه‌ها شناور اعلام شد و به واقع نرخ شناور امکان تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه می‌کند.

پورابراهیمی با بیان اینکه به واسطه این اقدامات واحد‌های تولیدی دچار مشکل شده اند، بیان کرد: اتحادیه کشوری و اتحادیه استانی با محوریت استان کرمان درخواستی داشتند که این جلسه در کمیسیون اقتصادی برگزار شود لذا جلسه فوق امروز با حضور مدیرعامل شرکت گاز کشور، استاندار کرمان و نماینده های اتحادیه های شرکت های آهک و آجر کشور برگزار شد .

پورابراهیمی گفت: در این جلسه توضیحات لازم ارائه شد و آزادیخواه، نماینده مجلس از سوی تعدادی از این واحدها مشکلات ایجاد شده را عنوان کرد. نهایتا مقرر شد با توجه به اینکه امکان تغییر قیمت براساس ابلاغیه خرداد ماه برای شرکت های گاز از مشتریانشان وجود ندارد، این ابلاغیه اصلاح شود.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد شرکت ملی گاز نامه ای را به معاون حقوقی رئیس جمهور ارسال کرده تا تاریخ اعمال اصلاحیه تعرفه نرخ گاز مصرفی واحد‌های آجر و آهک از زمان ابلاغ آن لحاظ شود. همچنین مقرر شد تا کمیسیون اقتصادی مکاتبات را پیگیری کرده و این اقدامات را مدیریت کند.

وی با اشاره به مشکل شناور بودن تعرفه نرخ گاز مصرفی بیان کرد: در این جلسه مقرر شد تا برای این موضوع هم براساس میانگین برآورد محاسبه، تصمیم گیری شود.

پور ابراهیمی با اشاره به نشست دوم کمیسیون اقتصادی با مجموعه شرکت‌های فولادی استان کرمان جهت رفع مشکلات آنها، گفت: استاندار کرمان، مدیر عامل شرکت گاز پیرو بررسی این موضوع در جلسه کمیسیون حاضر شد. در این جلسه مشکل واحدهای تولیدی که با مشکلات قطعی گاز و برق در زمستان و تابستان مواجه هستند مطرح و واحدها به شدت در این زمینه ابراز نگرانی کردند.

پورابراهیمی با بیان اینکه بیش از 30 درصد از تولید فولاد کشور در استان کرمان، است، ادامه داد: بعد از انتقال آب خلیج فارس به کرمان محدودیت های توسعه فولاد نیز برطرف شده است. به دلیل اینکه بخشی از تولیدات به واسطه پرداخت مالیات و پرداخت حقوق دولتی در سهم درآمدی دولت اثر گذار هستند. عدم قطع گاز این واحدها از جمله ضروریات بوده و باید کمک کنیم این مهم صورت گیرد. لذا انتظار ما از شرکت ملی گاز این است که با یک روند منطقی نسبت به این موضوع اقدام کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: استان کرمان آماده است تا به عنوان استان پایلوت در کاهش مصرف سوخت خانگی با در نظر گرفتن مدل های سرمایه گذاری مسائل پیرامونی را مدنظر قرار دهد.

وی با اشاره به مدل های سرمایه‌گذاری در بخش مصرف سوخت خانگی بیان کرد: حدود 70 درصد از میزان مصرف کل سال در استان کرمان از مصرف خانگی است و اگر ما معادل 10 درصد در این بخش صرفه جویی داشته باشیم می توانیم بخش عمده ای از تولید را انجام داده و مازاد آن را از طریق صادرات و یا عرضه در بورس انرژی مدنظر قرار دهیم.

پورابراهیمی بیان کرد: براساس اطلاعات ما، گاز مصرفی بر مبنای بخاری های موجود، 4 برابر استانداردش حرارتی را ایجاد می کند و میزان مصرف را به یک چهارم کاهش می دهد.

رییس کمیسیون اقتصادی بیان کرد: ما آماده هستیم از طریق شرکت های معدنی و صنعتی و فولادی استان کرمان ، امکان خرید و جایگزینی اینها را برای مردم انجام دهیم تا با صرفه جویی صورت گرفته، آن مابه التفاوت به نوعی زیان شرکت ها را جبران کند.

وی بیان اینکه کارگروهی در این بخش در کمیسیون اقتصادی تشکیل خواهد شد، گفت: قرار است با حضور برخی از مسئولین روی مدل اقتصادی این موضوع بحث کرده و خروجی آن این باشد که ما در کوتاه مدت اثرات ناشی از این موضوع را به حداقل برسانیم، یعنی گاز خانگی استان کرمان قطع نشود آنهم با جایگزین کردن بخاری های استاندارد به جای غیر استاندارد.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت انرژی های پاک بیان کرد: همچنین افزایش ظرفیت انرژی های پاک به واسطه عدم گاز مصرفی برای نیروگاه های فسیلی هم یکی از اولویت ماست.

پورابراهیمی با بیان اینکه در یک ماه گذشته در کرمان طرح اجرای 400 مگاواتی در راهیان را اجرایی کردیم و طرح 400 مگاواتی دوم را در کرمان آغاز خواهیم کرد، بیان داشت: مدل بعدی ما تامین انرژی پاک خورشیدی است تا به ازای آن صرفه جویی در گاز را ببینیم و این یعنی تامین گاز برای واحد‌های صنعتی استان کرمان.

وی با بیان اینکه استاندار کرمان در این جلسه بر ضرورت کمک به واحدهای تولیدی تاکید کرد، گفت: استاندار کرمان تاکید داشتند که مشکلات صنعتی استان کرمان تنها مشکلات آنها نیست و اگر خوب کار نکنند، دولت دچار مشکل می شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: همچنین استاندار کرمان در این جلسه گفت که معادل 50 درصد از حقوق دولتی کل کشور برای استان کرمان است که اگر صنایع دچار وقفه در تولید شوند، دولت هم دچار مشکل خواهد شد. استاندار کرمان تاکید داشت که باید برای این موضوع فکری اساسی کرد.

وی بیان کرد: در این بخش هم مدیر شرکت ملی گاز تاکید داشت که آماده همکاری بوده و بر این مبنا، توافق شد که عدد سه و نیم به عدد 5 میلیون مترمکعب گاز در استان کرمان افزایش پیدا کند و این یعنی با قطعی واحد‌های تولیدی مواجه نخواهیم شد

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید