رئیس سازمان خصوصی‌سازی مطرح کرد:

فروش ۲.۲ هت از دارایی‌های مازاد دولت

کدخبر : 62376

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: امسال حدود ۲.۲ دهم همت از دارایی‌های مازاد را در فرایند مولدسازی قرار دادیم که معادل مجموع فروش ۴ سال اخیر املاک دولت است.

مالک رحمتی در خصوص آخرین شرایط مولدسازی، اظهار کرد: با توجه به ابلاغ آیین‌نامه مولدسازی در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ به‌عنوان یک برنامه راه‌گشا برای تامین منابع طرح‌های نیمه‌کاره دولتی، تاکنون ۴۹ جلسه شامل ۵ نشست کمیته پایش، ۲۱ جلسه هیئت عالی باحضور معاون اول رئیس جمهور و ۲۳ جلسه کمیته تخصصی مولدسازی برگزار شده است.

وی نسبت به تغییر رویکرد در مولدسازی، گفت: مولدسازی یک امر گسترده است که در آن مدیران باید رویکردی درآمدی در پیش بگیرند، یعنی باید ابتدا هزینه‌های خود را برآورد کنند و بعد طرح‌های در دست اقدام را عملیاتی کنند که در حال‌حاضر این طراحی و عملیات به‌طور هم زمان درحال وقوع استف به طوری‌که اکنون تمامی وظایف ساختاری و فرایندهای مولدسازیبالای ۸۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به آمارهای مولدسازی، خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۸۰۳ دارایی مازاد به ارزش برآوردی ۱۲۹ هزار میلیارد تومان معرفی شده و طبق دستور رئیس جمهور آن‌ها به پیمانکاران بزرگ کشور معرفی شده‌اند، در حال حاضر چندین پیمانکار بزرگ لیست را از ما دریافت کرده و در حال گزینش هستند که بتوانیم منابع مالی طرح‌های عمرانی نیمه تمام را از این مسیر تامین کنیم.

فرآیند ارزش افزایی دارایی‌های مازاد دولت

رحمتی در رابطه با اهمیت ارزش افزایی دارایی‌های مازاد دولت، بیان کرد: در گذشته دستگاه‌ها دارایی‌های خود را به صورت خام واگذار می‌کردند، به عنوان مثال،اگر دستگاهی زمینی داشت، آن را واگذار می‌کرد، اما اکنون فرآیند ارزش افزایی را در دستور کار قرار دادیم، به نحوی که زمین در ابتدا باید در کمیسیون ماده ۵ و بالاترین ارزش افزوده را پیدا کند و درنهایت با حداکثر قیمت کارشناسی فروخته شود، به عبارتی در مولدسازی خام فروشی ممنوع است و این امر فرایند را طولانی می‌کند، تاکنون ۴۷۱ ملک بزرگ ارزش افزایی شده که در مجاری قانونی برای اخذ مصوبات جریان دارد، همچنین ۸۵ ملک را آگهی کردیم که به اندازه ۲.۲ همت ارزش‌گذاری شده‌اند.

وی از آخرین آمار بسته‌های رونق خبرداد و گفت: یکی از دستاوردهای عملیاتی شده، تعریف بسته‌های رونق و در کف میدان بود، اکنون در ۱۷ استان به ارزش تقریبی ۱۱ همت طرح‌های وزارت بهداشت تامین منابع شدند، این مسئله از طریق مولدسازی دارایی‌های مازاد استانی و با تصویب کمیته پایش و هیئت عالی انجام شد.

استفاده بهینه ازظرفیت‌های آیین‌نامه مولدسازی

رئیس سازمان خصوصی‌سازی عملکرد امسال سازمان خصوصی سازی در فروش دارایی های مازاد دولت را معادل مجموع ۴ سال گذشته دانست و تصریح کرد: سال ۹۸ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان دارایی ، ۹۹ حدود ۱.۴ همت و ۱۴۰۱ حدود ۱ همت و ۱۴۰۲ حدود ۲.۲ دهم همت به فروش رفته، بنابراین تا کنون  ۴.۴ دهم همت به اندازه ۴ سال گذشته واگذار شده است.

رحمتی بیان کرد: آنچه که مولدسازی را تسریع می‌کند، استفاده بهینه ازظرفیت‌های آیین نامه متقن آن است که دست ما را در بهره وری حداکثری از دارایی های مازاد دولت باز کرده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به جدول نمودار واگذاری‌های وزارتخانه‌ها دولتی، گفت: طبق برنامه مصوب، دستگاه‌ها باید طرح‌های چند ده هزار میلیار تومانی را از طریق مولدسازی اجرا کنند، اما وزارتخانه‌ها اهتمام جدی در زمینه معرفی دارایی‌ها برای مولدسازی ندارند، بر اساس آمار قطعی موجود در سامانه سادا نزدیک به یک میلیون دارایی ثبت شده است، که از این میزان آنچه برای مجموع دولتی است و ابهامی ندارد ۷۶۶ هزار دارایی مازاد مربوط به وزارتخانه‌ها بوده، اکنون مجموع دارایی‌های معرفی شده به عدد ۲ تا ۳ هزارتا هم نمی‌رسد.

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: