با 50 درصد افزایش

تامین آب از تصفیه‌خانه ششم تهران به ۳۷۵۰ لیتر در ثانیه رسید

کدخبر : 62658

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش50 درصدی تامین آب از این تصفیه‌خانه خبر داد وگفت: هم‌اکنون 3750 لیتر بر ثانیه آب از این تصفیه‌خانه تامین و به شبکه توزیع منتقل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران از افزایش50 درصدی تامین آب از این تصفیه‌خانه خبر داد وگفت: هم‌اکنون 3750 لیتر بر ثانیه آب از این تصفیه‌خانه تامین و به شبکه توزیع منتقل می‌شود.

محسن اردکانی گفت: ظرفیت نهایی این تصفیه‌خانه براساس پیش‌بینی و طراحی ساخت ۱۵ مترمکعب بر ثانیه شامل دو واحد هر کدام به ظرفیت ۷٫۵ مترمکعب بر ثانیه بوده که تاکنون در یک واحد آن امکان بهره‌برداری از ۳۷۵۰ لیتر بر ثانیه آب تصفیه‌شده برای استفاده شهروندان فراهم شده است.

اردکانی خاطرنشان کرد: این تصفیه‌خانه در ابتدای بهره‌برداری در سال ۱۳۹۹، با ظرفیت ۵۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار شد که به دلیل نیاز آبی شهر تهران و گذر از تنش آبی سال‌های اخیر، به صورت مرحله‌ای افزایش ظرفیت انجام شده است.

وی افزود: اجرای واحد نخست این تصفیه‌خانه را شرکت آب منطقه‌ای تهران به عنوان کارفرمای پروژه پیش برده است و پس از طی دوره بهره‌برداری آزمایشی، از ابتدای تیرماه امسال بهره‌برداری از قسمتی از واحد نخست به شرکت آب و فاضلاب استان تهران محول شد و براساس مصوبه‌های قرارگاه مدیریت تنش آبی، تصمیم گرفته شد ظرفیت تصفیه‌خانه به میزان ۱۲۵۰ لیتر بر ثانیه به منظور پایداری شبکه آب تهران و با توجه به محدودیت‌های تامین آب در سامانه شرق تهران افزایش یابد که خوشبختانه این امر با موفقیت انجام شد.

به‌گفته اردکانی، تصفیه‌خانه ششم آب تهران با توجه به توپوگرافی منطقه غرب، به کاهش ظرفیت پمپاژ در سامانه آبرسانی این منطقه کمک می‌کند و سهولت آبرسانی به مناطق شهری با ارتفاع بالاتر از رقوم زیرپوشش تصفیه‌خانه‌های موجود و در نتیجه کاهش مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های پمپاژ، ارتقای ایمنی سامانه انتقال آب و رعایت معیارهای پدافند غیرعامل به دلیل احداث تونل انتقال آب خام از سد تنظیمی کرج به تصفیه‌خانه و رفع دغدغه ریسک‌های احتمالی انتقال آب خام از رودخانه کرج از مزایای عمده احداث این تصفیه‌خانه محسوب می‌شود.

مدیرعامل آبفای استان تهران ابراز امیدواری کرد: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، از بهترین سامانه‌های کنترل و پایش کمی و کیفی استفاده و در مواقع بروز بحران و حوادث پیش‌بینی نشده، آب را از طریق این تصفیه‌خانه به سامانه تامین آب تهران تزریق کنیم کمااینکه بخش عمده‌ای از فعالیت و انتقال آبی که پس از حادثه کرج در تابستان امسال مواجه بودیم، آبگیری تصفیه‌خانه و کمک به سامانه غرب بود که با همکاری تمام ارکان شرکت به مدت یک ماه به صورت شبانه‌روزی در تلاش بودیم این تصفیه‌خانه آب را با کیفیت و کمیت مناسب در اختیار شبکه توزیع قرار دهد.

وی با اشاره به سختی‌ها و هزینه‌های بالای تامین آب، گفت: آب کالایی است که جایگزین ندارد و با توجه به شرایط خشکسالی و کم‌آبی، هر شهروندی باید سهم خود را در حفاظت از این کالای ارزشمند و مصرف بهینه آب ایفا کند.

تصفیه‌خانه ششم از نوع متعارف و شامل مراحل کلرزنی اولیه، دبی‌سنجی، آشغال‌گیری، زلال‌سازی و فیلتراسیون و کلرزنی ثانویه است که آب از طریق تونلی به طول ۲۹ کیلومتر از سد تنظیمی امیرکبیر به ورودی این تصفیه‌خانه انتقال یافته و پس از فرآیند تصفیه، وارد مخازن ‌شده و سپس از طریق خطوط به شبکه توزیع انتقال داده می‌شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: