امضا تفاهم نامه دانشگاه دولتی داغستان و دانشگاه شهید بهشتی ایران

کدخبر : 62690

در مرحله اول، برنامه ریزی شده است که همکاری در سطح گروه ها و برنامه های کارشناسی ارشد توسعه یابد.

 

به گزارش اسپوتنیک، دانشگاه دولتی داغستان یکی از بزرگترین مؤسسات آموزشی جمهوری روسیه و دانشگاه شهید بهشتی، یکی از بهترین دانشگاه های ایران، تفاهم نامه ای امضا کردند.

این توافقنامه به ابتکار دانشگاه دولتی داغستان مطرح شد که در سال جاری ریاست انجمن دانشگاه های کشورهای حاشیه خزر را بر عهده دارد، و توسط مرتضعلی ربادانوف و سید محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه امضا شد.

به گفته رئیس دانشگاه داغستان، در این تفاهم نامه همکاری در زمینه های مختلف پیش بینی شده است. رابادانف به ویژه به موفقیت همکاران ایرانی اشاره کرد که می تواند انگیزه ای برای همکاری در زمینه‌هایی مانند زیست شناسی، میکروبیولوژی، بیوشیمی، بیوفیزیک، فیزیک پلاسما و فیزیک لیزر ایجاد کند.

در مرحله اول، برنامه ریزی شده است که همکاری در سطح گروه ها و برنامه های کارشناسی ارشد توسعه یابد: دو موسسه آموزشی برای تبادل معلم و دانشجو توافق کردند و گروه اول دانشجویان در مارس 2024 دوره کارآموزی خود را شروع خواهند کرد.

روز دوشنبه ۴ دی ماه در راستای توافق متقابل همکاری علمی و فرهنگی ایران و روسیه و پس از آنکه در سال ۲۰۱۹ تندیس حافظ در دانشگاه داغستان روسیه رونمایی گردید، از تندیس رسول حمزاتوف، شاعر انسان دوست، محبوب و پر آوازه روسیه و جهان در دانشگاه شهید بهشتی رونمایی گردید. در این مراسم باحضور لیلیا وتینوا دبیر اول سفارت روسیه و نماینده "روس ساترودنیچستوو" در ایران، سالیخات گامزاتوا دختر رسول گامزاتوف،مورتازالی رابادانوف رئیس دانشگاه داغستان،تانایو آندری نماینده دولت داغستان، برخی دیگر از هیات دیپلماتیک روسیه و آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی و معاونان دانشگاه و جمعی از دانشجویان علاقه مند به فرهنگ، تاریخ و ادبیات روسیه رونمایی گردید.

همچنین با قرائت گزیده ای از اشعار رسول حمزاتوف به ابعاد روحی و انسان دوستانه و وطن دوستانه او که نمونه ای از روح و هویت روسی که تجلی گر ( صلابت، خستگی ناپذیری، شکست ناپذیری، ایثار ، مهربانی، انسان دوستی، وفای به عهد و کمک به مردمان ) است اشاره و تاکید شد شناخت بی واسطه و فارغ از تبلیغات غربی مردم ایران از فرهنگ روسیه نقش ویژه ای در تعمیق روابط دو کشور خواهد داشت. در پایان همچنین تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه داغستان و دانشگاه شهید بهشتی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید