رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد:

​سازمان بنادر با استقلال و اختیار عمل متولی توسعه دریامحور شود/ اقتصاد دریامحور باید جایگزین اقتصاد نفتی شود

کدخبر : 63230

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ضرورت یکپارچگی سیاست‌گذاری‌ در تحقق توسعه دریامحور، گفت: با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌ها و ارتباط سازمان بنادر با حوزه دریا، این سازمان در صورتی که از استقلال کافی و اختیار عمل برای به خط کردن دستگاه‌های مختلف برخوردار شود، می‌تواند به عنوان محور اصلی، عمل کند.

 رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به ضرورت یکپارچگی سیاست‌گذاری‌ در تحقق توسعه دریامحور، گفت: با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌ها و ارتباط سازمان بنادر با حوزه دریا، این سازمان در صورتی که از استقلال کافی و اختیار عمل برای به خط کردن دستگاه‌های مختلف برخوردار شود، می‌تواند به عنوان محور اصلی، عمل کند.

علیرضا کلاهی صمدی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ضرورت تحقق سیاست‌های کلان توسعه دریامحور برای اقتصاد ایران که در ۹ بند به ابلاغ رسید، اظهار داشت: کشور ما در جنوب از نظر جغرافیایی موقعیت منحصر به فردی دارد و از ظرفیت‌های بسیاری در خلیج فارس برخوردار است و از طریق دریای عمان و بندر چابهار نیز به آب‌ها آزاد می‌رسد. در حوزه توسعه دریامحور غفلت‌ کرده‌ایم

وی ادامه داد: کشورهای منطقه از جمله امارات و عمان به خوبی از ظرفیت‌های دریایی و بندری خود طی سالیان گذشته بهره‌ برده‌اند و اکنون در موقعیت خوبی قرار دارند اما متاسفانه ما در حوزه توسعه دریامحور غفلت کرده‌ایم و باید به طور اساسی با اقدامات کلان کشور را در این مسیر قرار دهیم.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه کشور ما از نیروی انسانی با قیمت مناسب برخوردار است که می‌تواند با بهره‌گیری از نیروهای متخصص در حوزه دریا، نیاز خود در بخش منابع انسانی در حمل‌ونقل دریایی را برطرف کند، عنوان کرد: خوشبختانه در بخش نیروی انسانی به عنوان یک مسئله مهم نگرانی نداریم اما باید با برنامه‌ریزی مناسب در این راستا عمل کنیم؛ این موضوع در نهایت موجب ایجاد اشتغال در نوار ساحلی کشور در شمال و جنوب ایران خواهد شد و به تدریج شرایط را برای مهاجرت مردم به نوار ساحلی و نزدیکی دریا، فراهم می‌کند.

صنایع آب‌بر باید در نوار ساحلی ایجاد شوند

کلاهی با اشاره به اینکه حاشیه خلیج فارس ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد صنایع و اشتغال‌آفرینی دارد، افزود: متاسفانه ایجاد صنایع آب‌بر در فلات مرکزی ایران طی سالیان گذشته یک اشتباه تاریخی و نابخشودنی بوده است و در شرایطی که نسل آینده کشور با مشکل کم آبی روبرو است نباید صنایع آب‌بر نظیر فولاد و...در نواحی مرکزی ایران ایجاد می‌شده است و تمامی صنایع آب‌بر باید در نوار ساحلی فعالیت کنند.

وی با طرح این پرسش که کشورها تا چه زمانی می‌توانند از فروش نفت، درآمدزایی کنند، گفت: فروش نفت آخرین نفس‌های خود را در کشورهای مختلف پشت سر می‌گذارد و شاهد افت جدی قیمت‌های نفتی به دلیل کاهش قدرت خرید نفت هستیم؛ بنابراین توسعه دریامحور مهم‌ترین جایگزین فروش نفت برای اقتصاد ایران است و باید با برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف نظیر صنایع‌آب‌بر، صنایع دریایی، گردشگری و...در این زمینه به نحو مطلوب عمل کنیم و گره‌های اقتصادی کشور را با استفاده از ظرفیت‌های توسعه دریامحور بگشاییم.

رییس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص ضرورت یکپارچگی سیاست‌گذاری‌ها در حوزه توسعه دریامحور با توجه به دخیل بودن دستگاه‌های مختلف در این زمینه، ‌ تصریح کرد: یکپارچگی سیاست‌گذاری در حوزه توسعه دریامحور امری ضروری است و تحقق آن جز با این اتفاق رخ نخواهد داد. هیچ دستگاهی در توسعه دریامحور نباید خودمحور عمل کند .

کلاهی خاطر نشان کرد: نباید هیچ‌ دستگاهی در حوزه توسعه دریامحور به صورت خودمحور پیش‌روی کند و با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌ها در حوزه دریایی و بندری و مرتبط بودن سازمان بنادر و دریانوردی این سازمان بهترین دستگاه برای سیاست‌گذاری یکپارچه است اما به شرطی که از استقلال عمل کافی و اختیار لازم برای به خط کردن دستگا‌ه‌ها و وازتخانه‌های مختلف که در حوزه توسعه دریامحور دارای نقش هستند، برخوردار باشد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: