حسین بارگاهی مدیر‌عامل پتروپالایش نگین لاوان خبر داد:

مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه 150 هزار بشکه ای نگین لاوان صادر شد

کدخبر : 63607

مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه 150 هزار بشکه ای نفت خام شرکت پتروپالایش نگین لاوان از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت صادر شد.

مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه 150 هزار بشکه ای نفت خام شرکت پتروپالایش نگین لاوان از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت صادر شد.

مدیر‌عامل شرکت پتروپالایش نگین لاوان با اعلام این خبر، افزود: مجوز اجرای طرح پتروپالایشگاه 150 هزار بشکه ای نفت خام این شرکت، به استناد ماده 3 قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت و قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، با موافقت وزیر نفت، از سوی معاونت برنامه ریزی وزارت نفت صادر شده است.

وی با اشاره به انجام تفاهم نامه خوراک این پروژه با وزارت نفت، اعلام کرد: موضوع در مدیریت امور بین الملل شرکت شرکت ملّی نفت ایران در دست اقدام است، و به زودی این مهم به امضا می‌رسد.

حسین بارگاهی گفت: طرح پتروپالایش نگین لاوان با ظرفیت خوراک 150 هزار بشکه نفت خام در روز (سبک و سنگین) در جزیره لاوان و در زمینی به مساحت 250 هکتار در حال احداث است.

بارگاهی با تأکید بر اینکه این طرح ذیل قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، تعریف شده است، افزود: این طرح در راستای منویات مقام معظم رهبری در خصوص سیاست های اقتصاد مقاومتی و با هدف جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزون‌ده، اشتغال زایی و ایجاد توسعه پایدار با رویکرد عدالت محور و صیانت از محیط زیست در جزیره لاوان استان هرمزگان اجرا می‌گردد.

مدیر‌عامل شرکت نگین لاوان خاطر نشان کرد: حجم سرمایه گذاری این طرح 5.3 میلیارد دلار برآورد شده است، که با نرخ بازگشت سرمایه 21 درصد (ارزی) به عنوان یکی از طرح های ماندگار برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، در قالب 7 پروژه، تعریف شده است.

حسین بارگاهی افزود: احداث واحد های پالایش، پتروشیمی – پلیمری، یوتیلیتی و سرویس های جانبی، احداث مخازن ذخیره سازی خوراک و فرآورده ها، احداث اسکله و آبگیر، احداث شهرک مسکونی ویژه کارکنان و احداث خط لوله انتقال گاز، 7 پروژه طرح احداث پتروپالایشگاه نگین لاوان می‌باشد.

مدیرعامل شرکت نگین لاوان با اشاره به موقعیت طرح در جزیره لاوان، و تخصیص مزایا و مشوقهای اهدایی قانون طرح توسط مجلس، دولت و وزارت نفت، افزود: تنفس خوراک به مبلغ 7.1 میلیارد دلار و تخفیف 10 درصدی آن به مدت 10 سال، از مزایای اعطایی قانون این طرح است، که می‌تواند بهترین مشوق برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در اجرای این طرح باشد.

حسین بارگاهی با اشاره به عدم تعهد تحویل فرآورده های تولیدی به دولت به عنوان یکی دیگر از مزایای قانونی این پروژه، افزود: امکان پیش فروش بخشی از محصولات تا 50 درصد هزینه های سرمایه گذاری طرح جهت تأمین مالی، از دیگر مزایا و مشوق های قانونی طرح پتروپالایش نگین لاوان است.

بارگاهی، دسترسی به آب های آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف را یکی از مزایایی که موجب ارزندگی بیشتر طرح نگین لاوان می‌شود، برشمرد، و تأکید کرد: این طرح در منطقه ویژه لاوان اجرا می‌شود، و به تبع، این طرح از مزایای پروژه های احداث شده در مناطق ویژه نیز برخوردار می‌باشد.

مدیرعامل شرکت پتروپالایش نگین لاوان افزود: یکی دیگر از مزایا و مشوق های این طرح معافیت مالیاتی به مدت 13 سال است، که این مهم می‌تواند برای سرمایه گذاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

وی با اشاره به هم جواری طرح پتروپالایش نگین لاوان با منابع تأمین خوراک، افزود: این طرح با عنوان پتروپالایشگاه در جزیره لاوان در غرب استان هرمزگان و در کنار پالایشگاه نفت لاوان، در حال اجراست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: