آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت:

ضرورت اختصاص واگن ویژه به بانوان در مترو باید در جامعه نهادینه شود

کدخبر : 63684

مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: طرح ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان در کنار فعالیت‌های سلبی و بازدارنده باید با آموزش همراه شود تا به عنوان یک رفتار اجتماعی در جامعه نهادینه گردد.

مجید ابهری با تأکید بر اینکه نهادینه‌کردن یک رفتار اجتماعی باید در ابتدا آموزش داده شود و آموزش‌ها نیز از طریق وسایل ارتباط‌جمعی تکرار شوند تا در یک جامعه پذیرفته و نهادینه گردند افزود: نحوه استفاده از حمل‌ونقل شهری یک رفتار اجتماعی است. برای نهادینه‌کردن رفتار اجتماعی در این محیط نیز باید مثلث خانواده، نهادهای آموزشی و رسانه در یک راستا کار کنند تا رفتار اجتماعی درست نهادینه شود.

آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه مترو بهترین راه‌حل برای فرار از ترافیک است و با توجه به استقبال بالای مسافری حجم زیادی از افراد در یک واگن تجمع می‌کنند گفت: اختصاص واگن ویژه بانوان تصمیم خوبی بود که به منظور افزایش رفاه حال بانوان صورت گرفت و در حال حاضر به عنوان یک مطالبه از سوی بانوان مطرح است.

 ابهری در ادامه به عنوان یک آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری خاطرنشان کرد: آقایانی که وارد واگن‌های ویژه بانوان می‌شوند را می‌توان به ۳ دسته تقسیم‌بندی کرد. عده‌ای فقط بخاطر همراهی بانوانشان و عده‌ای دیگر سهواً و به دلیل عدم آگاهی از این بخش و یا خلوتی این واگن سوار می‌شوند؛ اما دسته سوم افراد هنجارشکنی هستند که عمداً بخاطر آزار جنسی این فضا را انتخاب می‌کنند.

وی تصریح کرد: طرح ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان در گام اول باید با آموزش و افزایش علائم هشداردهنده انجام شود و در مرحله نهایی با اعمال جریمه و رفتارهای سلبی می‌توان با این افراد به‌صورت جدی برخورد کرد.

این آسیب‌شناس اجتماعی و متخصص علوم رفتاری گفت: در خصوص ممانعت از ورود آقایان به واگن بانوان باید همانند فرهنگ‌سازی برای بستن کمربند در خودرو فعالیت‌های سلبی همراه با آموزش‌های سمعی و بصری و خبری و اعمال جریمه و تشویق نمادین افراد همراه شود تا این موضوع نهادینه گردد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش در خصوص استفاده از مترو هنوز بعد از گذشته سال‌ها با آسیب‌هایی روبرو است گفت: باید فرهنگ استفاده درست از مترو همراه با آموزش‌های سمعی و بصری و حتی استفاده از شخصیت‌های شناخت شده در بین کودکان آموزش داده شود بعد در صورت مشاهده هنجارشکنان با جدیت و اعمال جریمه برخورد شود تا دیگر شاهد چنین رفتاری نباشیم.

ابهری در پایان با تأکید بر اینکه اختصاص واگن ویژه به بانوان مختص مترو تهران نیست خاطرنشان کرد: معرفی متروهای جهان که دارای واگن ویژه بانوان هستند می‌تواند در تفکر افرادی که این کار را یک رفتار ارتجاعی قلمداد می‌کند تأثیر بگذارد تا این ضرورت را برای افزایش رفاه بانوان درک کنند و شاهد یک رفتارسازی مناسب در مترو تهران باشیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: