صنعت، معدن و تجارت

14 هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در آذربایجان شرقی وصول شد

کدخبر : 63800

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افزایش فعالیت های معدنی در استان در ۹ ماه سپری شده سال جاری خبرداد و گفت: در این مدت ۱۴ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان وصول شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی از افزایش فعالیت های معدنی در استان در ۹ ماه سپری شده سال جاری خبرداد و گفت: در این مدت ۱۴ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن در استان وصول شده است.

 محمدجعفر عظمائی اعلام کرد: در این مدت ۶۶ فقره پروانه اکتشاف معدن به مساحت ۸۸۴ کیلومتر مربع در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر افزایش یافته است.

وی ۲ برابر شدن صدور پروانه اکتشاف معدن را نشان دهنده افزایش فعالیت های پی جویی و اکتشاف معادن در راستای توسعه معادن و تکمیل زنجیره معادن عنوان کرد.

عظمایی اظهار کرد: همچنین در این مدت ۳۴ فقره پروانه بهره برداری معدن (بهره برداری از معدن جدید)، با سرمایه گذاری حدود یکهزار و ۶۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی ۱۳۵ نفر در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد بیشتر شده است.

وی گفت: در بخش کشف معدن نیز در ۹ ماه گذشته ۲۱ فقره گواهی به مساحت ۹۸ کیلومتر مربع صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر رشد یافته است و این موضوع نیز افزایش علاقه مندی برای توسعه فعالیت های معدنی در استان را نشان می دهد.

 وصول ۳۳ هزار میلیارد ریال حقوق دولتی معادن استان در سال جاری پیش بینی شده است .

آذربایجان شرقی با برخورداری از ۵۲ نوع ماده معدنی از بین ۶۵ ماده معدنی شناسایی شده کشور، عنوان بهشت تنوع مواد معدنی ایران را به خود اختصاص داده اما سهم حوزه معدن در اقتصاد استان ناچیز و در حد ۲ درصد است.

این استان با ۸.۱ میلیارد تن ذخایر معدنی تخمینی، رتبه نخست کشور را دارد، اما فعالان عرصه معدن و افکار عمومی معتقدند که برخورداری استان متناسب با داشته های معدنی نیست و باید گام های جدی برای تغییر این وضعیت برداشته شود.

این استان دارای معادن سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، نفلین سینیت (بزرگترین معدن نفلین سینیت خاورمیانه)، مولیبدن (بزرگترین معدن مولیبدن خاورمیانه)، آهن (آذربایجان شرقی قطب سوم فولاد کشور)، منگنز (کاربرد بسیار فراوان در صنایع مختلف)، سیلیس (ماده اولیه کارخانجات شیشه و سیمان)، پرلیت (کاربرد فراوان)، تراورتن (شهرت جهانی تراورتن های استان)، خاک های صنعتی (کائولن زنوز)، آهک (پروژه های عمرانی و کاغذ سنگی)، پوکه معدنی (پروژه های عمرانی) و گچ (پروژه های عمرانی) است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: