ذوب آهن اصفهان

طرح جامع کاهش آلودگی هوا در ذوب آهن اجرایی می شود

کدخبر : 64238

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ذوب آهن باید طرح جامع کاهش آلودگی هوا را با همکاری محیط زیست در حوزه های کک سازی، آگلومراسیون، واحد کنورتور و فولادسازی اجرایی را رعایت کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ذوب آهن باید طرح جامع کاهش آلودگی هوا را با همکاری محیط زیست در حوزه های کک سازی، آگلومراسیون، واحد کنورتور و فولادسازی اجرایی را رعایت کند.

آلودگی هوا در اصفهان در نیمه دوم سال تقریباً به سنتی هر ساله تبدیل شده است، اگر چه در سال های اخیر تلاش شده تا با بهبود کیفیت سوخت، از این آلودگی کاسته شود اما تردد خودروهای فرسوده و فعالیت نیروگاه ها و صنایع آلاینده در نزدیکی شهر، باز هم به این آلودگی دامن می زند.

استقرار ۱۰ هزار واحد صنعتی، تمرکز بخش عمده ای از صنعت در ۸ درصد مساحت استان، شهرک های صنعتی، خشکسالی، عمر بالای ناوگان حمل و نقل بار و مسافر در آلودگی هوای اصفهان نقش دارند، گرد و غبار، طوفان شن، آتش سوزی جنگل ها و مراتع، وسایل نقلیه موتوری و غیرموتوری، صنایع، عملیات معدنی، کشاورزی، تجاری و خانگی عوامل شناسایی شده آلودگی هوا در استان اصفهان است.

بر اساس مطالعه صورت گرفته سهم حمل و نقل در آلودگی هوا در مناطق پانزده گانه شهر اصفهان ۷۶ درصد و سهم کارخانه ذوب آهن ۶ درصد است در حالی که در شهر لنجان عکس این آمار وجود دارد به طوری که بیش از ۸۰ درصد آلودگی این شهر متأثر از فعالیت کارخانه ذوب آهن بوده و سهم سایر منابع از جمله حمل و نقل ۲۰ درصد است.

انعقاد تفاهم نامه ذوب آهن با محیط زیست برای اجرای الزامات زیست محیطی

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت وگویی در اصفهان با اشاره به موضوع آلودگی هوای شهر اصفهان اظهار داشت: کمیته اضطرار در این مدت از نیروگاه شهید منتظری، شهرک صنعتی سجزی، فولاد مبارکه و ذوب آهن بازدید فنی انجام داده است.

وی با اشاره به بازدید کمیته اضطرار از ذوب آهن و واحدهای های کک سازی، آگلومراسیون، واحد کنورتور و فولادسازی افزود: ذوب آهن تفاهم نامه ای را با سازمان محیط زیست برای اجرای الزامات زیست محیطی منعقد کرده است.

شیشه فروش با بیان اینکه ذوب آهن ۳۸ پروژه زیست محیطی در قالب طرح های بازسازی، بهسازی، نوسازی در بخش های هوا، پسماند و انرژی در دستور کار دارد، گفت: کارهایی که در سال های گذشته در ذوب آهن انجام شده است، باعث کاهش ۹۰ درصدی غبار خروجی از کنورتورهای فولادسازی، کاهش ۶۵ درصدی غبار خروجی از آگلوماشین های یک، ۲ و ۳ و کاهش ۷۵ درصدی غبار خروجی از دودکش ناحیه آهک شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: از سال ۹۸ یک رویکرد جدیدی در کارخانه ذوب آهن ایجاد و مطالعات جامع و بازدیدهای میدانی انجام و مقرر شد طرح جامع زیست محیطی این شرکت با همکاری محیط زیست استان تدوین شود.

وی اضافه کرد: در طرح جامع زیست محیطی ذوب آهن که با همکاری محیط زیست برنامه ریزی شد باید منابع آلاینده شناسایی و برای آن برنامه ریزی شود و در قالب یک سند مورد توافق با محیط زیست اقداماتی انجام شود.

در زمان های اضطرار ذوب آهن باید فعالیت های خود را کاهش دهد

شیشه فروش افزود: بر اساس طرح جامع زیست محیطی، اقدامات ذوب آهن اصفهان برای دستیابی به شرایط مطلوب در ۳۸ محور برنامه ریزی شده است که ۱۶ محور آن انجام شده و به تایید سازمان محیط زیست استان نیز رسیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر اینکه در زمان های اضطرار ذوب آهن باید فعالیت های خود را کاهش دهد، عنوان کرد: در راستای اجرای طرح زیست محیطی ذوب آهن فرایندهایی در زمینه اجرای سیستم های غبارگیر و سیستم های پایش آنلاین باید اجرا شود.

وی تصریح کرد: ذوب آهن باید طرح جامع کاهش آلودگی هوا را با همکاری محیط زیست در حوزه های کک سازی، آگلومراسیون، واحد کنورتور و فولادسازی اجرایی و استانداردها را رعایت کند.

شیشه فروش خاطرنشان کرد: این شرکت برنامه ریزی کوتاه مدت و بلندمدتی برای انجام اقدامات زیست محیطی دارد که در بخش های فولادسازی، کک سازی، کوره بلند و سایر بخش های خط تولید با مشارکت شرکت های دانش بنیان در حال انجام است تا در بازه زمانی مشخص به شرایط مطلوب زیست محیطی دست پیدا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بیان کرد: محیط زیست مکلف شد نظارت مستمر را انجام دهد و پایش آنلاین داشته باشد، تاکید شد تا سه سال آینده طرح جامع زیست محیطی ذوب آهن که ۳۸ برنامه دارد، اجرایی شود.

محیط زیست همواره اولویت اول ذوب آهن است

مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه محیط زیست همواره اولویت اول این مجتمع عظیم صنعتی است، گفت: ذوب آهن اصفهان در آستانه ۵۳ سالگی است، صنعتی مادر که در اقصی نقاط کشور هموطنان از آن ارتزاق می کنند.

وی ادامه داد: ذوب آهن پروژه های متعددی را در سه بخش آب، خاک و هوا اجرا کرده و در دست اجرا دارد تا از این طریق تولید سبز را در کنار رعایت مسائل زیست محیطی به انجام رساند.

کوهی بیان کرد: گزارش اقدامات ذوب آهن به صورت مستمر به سازمان محیط زیست استان، ستاد مدیریت بحران استانداری و سایر دستگاه های نظارتی ارائه شده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: در راستای اجرای طرح جامع زیست محیطی از تیرماه با معاونت علمی ریاست جمهوری مذاکرات و جلسات متعددی داشته ایم و درخواست کردیم از بین شرکت های دانش بنیان صاحب صلاحیت شرکت های موفق را برای اجرای این پروژه ها به ما معرفی کنند.

وی اضافه کرد: برای سه بخش کک سازی، آگلومراسیون و کنورتور فولادسازی فراخوان دادیم و معاونت علمی ریاست جمهوری دو شرکت را معرفی کرد تا براساس تکنولوژی روز این پروژه ها را به انجام برسانند.

کوهی بیان کرد: با توجه به شرایط وارونگی هوا، ذوب آهن اصفهان به دلیل تعهدات زیست محیطی خود به پیشواز کاهش تولید متناسب رفت تا جایی که به عنوان مثال در آبان ماه به جای ۲۵۰ هزار تن تولید، عدد ۱۸۰ هزار تن در ذوب آهن به ثبت رسید.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد: ذوب آهن اصفهان به منظور ایفای رسالت خود در تولید سازگار با محیط زیست بزرگترین جنگل دست کاشت کشور را در پیرامون خود ایجاد کرده و سرانه فضای سبز آن بسیار فراتر از استانداردهای زیست محیطی است.

مردم شهرستان لنجان با ثبت پویش «درخواست رفع آلودگی هوا و محیط زیست شهرستان لنجان» در سامانه فارس من خواستار اقدامات موثری برای کنترل و مدیریت فیلتراسیون و رفع آلودگی صنایع مادر ذوب آهن و صنایع بزرگ در اطراف شهرستان شده بودند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: