معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران:

​برای کنترل هزینه باید پیشگیری مقدم بر درمان قرار گیرد

کدخبر : 64351

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: برای کنترل هزینه باید پیشگیری مقدم بر درمان قرار گیرد.

 

فرشید عابدی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، در خصوص آخرین اقدامات سازمان متبوع خود در خصوص پیشگیری گفت: 4 محور اساسی در حوزه پیشگیری در سازمان بیمه سلامت پیگیری می شود، محور اول پیشگیری نخستین می باشد که در حال حاضر طرح پیشگیری نخستین کامل شده و انشاءالله در ماه جاری در سطح شهر کهنوج استان کرمان آغاز خواهد شد و امیدواریم تا قبل از پایان سال فاز اول این پیشگیری در سطح آموزش و فرهنگ سازی پیاده سازی شود.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در تهران نیز یکی از شهرستان ها مد نظر قرار گرفته و با دانشگاه مرتبط رایزنی ها و فعالیت ها انجام می شود. تمام این پروژه ها از مسیر نظام شبکه و از طریق معاونت بهداشتی دانشگاه ها اجرایی می گردد؛ همچنین موضوع دوم پیشگیری سطح چهارم به معنای پیشگیری از کلیه اقدامات تشخیصی، درمانی که باعث ضرر و زیان به بیمار می شود.

وی تاکید کرد: در این راستا با استفاده از نظرات 25 اداره کل بیمه سلامت، سند مربوطه آماده گردید. این سند 8 راهبرد و 18 فعالیت دارد که درهفته گذشته توسط مدیر عامل به ادارات کل سراسر کشور ابلاغ شد. در پیشگیری سطح چهارم به دنبال مردمی سازی سلامت هستیم .

عابدی ادامه داد: از سوی دیگر بحث غربالگری نیز برای سازمان بیمه سلامت از اهمیت بالایی برخوردار است، طبق بررسی ها اگر غربالگری مورد توجه قرار گیرد؛ در آینده می توانیم هزینه های سنگین درمان در بیماری های خاص و صعب العلاج را کاهش دهیم. یکی از مهمترین غربالگری ها درخصوص بیماری غربالگری سرطان است و در این رابطه غربالگری 3 سرطان کولورکتال، سرطان سینه و سرویکس در اولویت قرار گرفته است.

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: پیاده سازی غربالگری اقدام خیلی مهمی است که امیدواریم با توجه به جلسه هفته گذشته در مشهد موضوعیت آن سریعتر به نتیجه رسد.

عابدی تاکید کرد در رابطه با غربالگری باید از فناوری های جدید مانند CAD استفاده کرد. همچنین در اقدام بعدی خود مراقبتی مورد تاکید قرار گرفته و بحث اساسی برای بیماری ها در سطح جامعه است. در حوزه پیشگیری در خود مراقبتی خوشبختانه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد در راستای بیماری دیابت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای بیماری سکته مغزی( استروک) به تفاهم هایی رسیدیم که از طریق ادارات کل استانی پیگیری می شود؛ لذا امیدواریم تا قبل از پایان سال اولین سیستم خود مراقبتی را بتوانیم در استان خراسان رضوی پیاده سازی کنیم.

بدون شک پیاده سازی این سیستم های خود مراقبتی به شدت در کاهش هزینه ها موثر است.عابدی بیان کرد: میزان هزینه پیشگیری برای سال 1402 معادل یک دوم هزینه یک روز درمان در خراسان رضوی است، باید پذیریم برای کنترل هزینه به ویژه در بخش دارو و درمان باید پیشگیری مقدم بر درمان قرار گیرد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید