شهرداری تهران

افتتاح ۴نیروگاه خورشیدی تا پایان سال در پایتخت

کدخبر : 64362

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران از افتتاح چهار نیروگاه خورشیدی در مناطق ۲۱ و ۴ و ۹ و ۵ تا پایان سال خبرداد.

«حلیا سادات حسینی» مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر اظهار کرد: یکی از معضلات آلودگی هوا در ایران مصرف سوخت است. این مصرف سوخت شامل سوخت های فسیلی و سوخت خودروها می شود.  ایران در مصرف سوخت رتبه اول دنیا را دارد و بخش زیادی از سهم آلودگی هوا در شهرها متعلق به سوخت های فسیلی است.

وی افزود: با توجه به تشخیص نهادهای دولتی شهرداری موظف است که ۲۰ درصد از مصارف ساختمان‌های خود را از سوخت خورشیدی تامین کند، اما با توجه به بحث مسئولیت پذیری اجتماعی علاوه بر تجهیز ساختمان های شهرداری به نیروگاه های خورشیدی، تعدادی از نیروگاه ها  در فضای عمومی و بوستان ها احداث می شوند.

حسینی تأکید کرد: در حال حاضر بزرگترین نیروگاه خورشیدی ایجاد شده از سوی شهرداری های کشور در بوستان سرخه حصار ایجاد شده است.

حسینی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ با افتتاح هایی که در نیمه دوم سال داشتیم توانستیم بیشترین میزان ظرفیت نیروهای خورشیدی را در چند سال اخیر در شهرداری تهران نیز رقم بزنیم، ادامه داد: در حال حاضر  ظرفیت ۱۳۰۰ کیلووات، انرژی تولیدی از نیروگاه های خورشیدی را داریم که در ۵۶ نقطه از شهر تهران واقع است‌. این میزان از تولید انرژی خورشیدی به تنهایی میزان زیادی از سطح کربن را در شهر تهران کاهش می‌دهد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه بزرگترین نیروگاه خورشیدی، روی ساختمان های شهرداری تهران، حدودا تا پایان خرداد ماه سال آینده به ظرفیت تقریبا ۱۰۰ کیلووات به بهره‌برداری می‌رسد، ادامه داد: چهار نیروگاه خورشیدی دیگر نیز در  مناطق ۲۱ و ۴ و ۹ و ۵ است که پیش بینی می شود تا پایان سال به بهره برداری برسد. این نیروگاه ها ۲۵۰کیلووات به ظرفیت تولیدی انرژی خورشیدی اضافه خواهد کرد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل موثر بر هوای پاک، معاینه فنی موتورخانه هاست، گفت: شهرداری تهران موظف شده در راستای پرمصرف شدن انرژی های فسیلی یک بند که نهاد های دولتی تعیین کرده اند را رعایت کند. در شهرداری تهران کلیه ساختمان های مناطق ۲۲ گانه، حتی ساختمان های مرتبط با پشتیبانی هم مورد معاینه فنی قرار می‌گیرند و شرکت هایی که مورد تایید سازمان ملی استاندارد هستند، ساختمان های ما را ممیزی کرده و تقریبا تمام ساختمان ها هر ساله گواهی معاینه فنی شان تمدید خواهد شد. این هم یکی از ارکان مرتبط با هوای پاک است که شهرداری تهران به این تکلیف خود نیز به صورت کامل عمل کرده است.

حسینی افزود: در بحث کمربند سبز هم با توجه به زحماتی که سازمان بوستان ها کشیده با ۲هزار نهالی که در هفته درختکاری کاشته می شود، تقریبا تا پایان ۱۴۰۳ ماده قانون مربوط به کمربند سبز  به صورت کامل پوشش داده خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: در بحث پسماند سوزی هم طبق قانون هوای پاک شهرداری تهران مکلف است این موضوع را هم پیگیری کند و ما این موضوع را رصد کرده ایم؛ در طرح جامع پسماند هم تکالیفی مشخص شده در رابطه با مدیریت پسماند و آغاز طرح نوماند در شهر تهران هم به همین دلیل است. با اجرای طرح نوماند قطعا آنهایی که به صورت غیر مجاز در زمینه تفکیک فعالیت دارند، دستشان از این موضوع کوتاه خواهد شد.

حسینی گفت: اقدامات دیگری نیز در منطقه ۱۹ در  رابطه با تفکیک غیرمجاز صورت گرفته که خیلی از این واحدها تخریب شده و خیلی از نقاط بی دفاعی که این مراکز تفکیک غیرمجاز در آنجا مستقر می شدند تخریب شده و به خیابان یا میدان تبدیل شده اند. همچنین یک کارخانه در منطقه۱۹ تاسیس شده که از لاستیک، تاتامی یا تشک های مورد استفاده در باشگاه های ورزشی تولید می کند. با این روش پیش بینی می شود بخش بسیار زیادی از پسماند سوزی برطرف شده و در مورد بخش های به جای مانده نیز پیگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در رابطه با برقی سازی، معاینه فنی و موارد حوزه حمل و نقل و ترافیک هم در این دوره مدیریت شهری اتفاقات خوبی افتاده است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم فرهنگ استفاده از اتومبیل های برقی را جا انداخته و در کنار نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی در تقویم به عنوان روز هوای پاک و یک هفته به عنوان هفته هوای پاک نامگذاری شده که بیشتر هدف آن معطوف به آموزش و فرهنگ سازی در بین شهروندان است‌.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: