دکتر طالبیان‌مقدم مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران؛

بحث انرژی، سوخت و فرآورده‌های نفتی؛ یکی از تقاضاهای هیات تجاری پاکستانی است

کدخبر : 64416

هیات تجاری پاکستانی شرکت‌کننده در نمایشگاه چابهار با مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران و سایر مقامات مسئول این حوزه در محل سازمان توسعه تجارت ایران دیدار و گفتگو کردند.

*ارتباط بسیار خوبی بین ایران و  پاکستان برقرار است*

هیات تجاری پاکستانی شرکت‌کننده در نمایشگاه چابهار با مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران و سایر مقامات مسئول این حوزه در محل سازمان توسعه تجارت ایران دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر هادی طالبیان‌مقدم مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران، دکتر حمیدرضا کربلایی‌اسماعیلی معاون دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت، رایزن منتخب پاکستان و مدیرعامل شرکت میلادنور مجری و برگزارکننده اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان از حاضران این نشست بودند.

دکتر هادی طالبیان‌مقدم مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند در حاشیه این نشست با اشاره به دستاوردهای اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان گفت: اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان 26 تا 29 دی ‌ماه در منطقه آزاد چابهار به همت یکی از مجریان بخش خصوصی برگزار شد که متقاضی احداث و راه‌اندازی مرکز تجاری اسلام‌آباد است و به احتمال زیاد اواخر سالجاری افتتاح خواهد شد.

دکتر طالبیان‌مقدم با تاکید بر اینکه در اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان شاهد حضور بازرگانان و تجار مختلفی هم از ایران و هم از کشورهای عمان، عراق، افغانستان و پاکستان بودیم، گفت: در سطح دیپلماتیک نیز بعضی از مقامات و مسئولان و همچنین رایزن بازرگانی پاکستان حضور داشتند و در حاشیه این رویداد جلسه‌ای هم با بعضی از مقامات مسئول پاکستانی برگزار شد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت.  

وی در ادامه از استقبال خوب تجار پاکستانی برای حضور در این رویداد مهم خبر داد و گفت: بعد از این نمایشگاه نیز در سازمان توسعه تجارت ایران با تعدادی از هیات‌ تجاری متشکل از ۵۵ تاجر پاکستانی جلسات متعددی برگزار و در خصوص فرصت‌های همکاری فی‌مابین بحث و تبادل‌نظر شد. همچنین مقرر شد که تجار ایرانی و پاکستانی رفت‌وآمدهای بیشتری با یکدیگر داشته باشند. از سوی دیگر طرفین تصمیم گرفتند که از رویدادهای مشترک تجاری همدیگر را مطلع کنند. در این جلسه همچنین از تاجران و بازرگانان برای حضور در جلسات و نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز دعوت به عمل آمد. در همین راستا از تجار پاکستانی برای حضور در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ که اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد نیز به صورت رسمی دعوت به عمل آمد.

دکتر طالبیان‌ با تاکید بر اینکه نمایشگاه ایران اکسپو 2024 یک رویداد بسیار مهم خواهد بود، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم با تلفیق و تجمیع توانمندی‌های بخش دولتی و خصوصی ایران و پاکستان شاهد ارتقاء سطح روابط تجاری دو کشور همسایه، دوست و برادر مسلمان باشیم.

مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت در خصوص سطح مذاکرات صورت گرفته توسط ایران و پاکستان تاکید کرد: در این مذاکرات به موضوع تجارت تهاتری و موافقتنامه تجارت آزاد که در دستور کار ایران و پاکستان قرار دارد نیز اشاره شد. از سوی دیگر سند راهبردی ۵ ساله ارتقاء سطح روابط تجاری یکی از اسناد بالادستی بین دو کشور است که به موجب آن دو طرف خود را متعهد به انجام مفاد و تعهدات این سند راهبردی می‌دانند که البته این حرکت نیز اقدامی مثبت بود. علیرغم اینکه همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان تنش مختصری بین دو کشور اتفاق افتاد، اما این تنش هم نهایتاً کنترل شد و در حال حاضر روابط دو کشور در سطح خوبی قرار دارد و تنش‌های مقطعی یا کوتاه‌مدت به هیچ‌ عنوان نمی‌تواند رابطه تجاری قوی، بلندمدت و ریشه‌دار 2 کشور را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.

مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت با پیش‌بینی اینکه سطح روابط دو کشور ارتقاء خواهد یافت، گفت: امیدواریم این همکاری با مشارکت همه ارکان از جمله اتاق‌های بازرگانی، ادارات صمت استان، مقامات و مسئولان ذیربط، تجار ایرانی و پاکستانی و اصحا‌ب‌رسانه بیش از پیش رقم بخورد و به دنبال آن شاهد توسعه و رشد تجارت ایران و پاکستان باشیم.

وی در خصوص اینکه هیات تجاری پاکستانی در چه زمینه‌هایی بیشتر تمایل به همکاری و سرمایه‌گذاری دارد، چنین توضیح داد: از جمله مسائلی که در مورد آنها صحبت شد؛ مسائل زیرساختی و راه‌ها و همچنین تسهیل امکانات ذخیره‌سازی مواد و فرآورده‌های نفتی در نزدیکی مرز 2 کشور بود. این موضوعات با مدلی که از نظر سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه و ریسک‌های کنترل شده باشد؛ باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد که البته دو کشور ایران و پاکستان بسیار مشتاق بودند که برای تسهیل تجارت این اتفاق رخ دهد.

مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران همچنین خاطرنشان کرد: در همین راستا بحث‌های زیرساختی که اکنون مدنظر طرفین است؛ شامل صنایع تبدیلی از جمله بسته‌بندی، کیفیت و استاندارد کردن بهتر محصولات در حوزه موادخام است. همچنین جلسات B2B  که طرفین به صورت مشخص شرایط همکاری را بدانند. به طور مثال در زمینه نساجی بحث برندسازی مشترک مطرح شد؛ به دلیل اینکه ما حساسیت‌های موجود در  صنعت نساجی در داخل کشور و همچنین توانمندی‌های طرف پاکستانی را به خوبی می‌دانیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در خصوص ورود به بازار خارجی ثالث با سرمایه‌گذاری و برندسازی مشترک و مدلی که البته باید دقیق‌تر مورد بحث‌ و بررسی قرار گیرد؛ مواردی مطرح شد. همچنین بحث حضور در مرکز تجاری را مطرح و پیشنهاد کردیم و در حال حاضر برنامه توسعه مراکز تجاری برای کشور پاکستان را در دستور کار خود داریم.

دکتر طالبیان در خصوص نتایج حاصل شده از این جلسه نیز تاکید کرد: یکی از نتایج این جلسه تسهیل و توسعه تجارت و همچنین آشنایی بیشتر طرفین با یکدیگر بود. به علت اینکه بعد از یک رویداد مهمی همچون نمایشگاه شاید جلسات فالوآپ و پیگیری و دنبال‌ کردن موضوعات به سرعت امکان‌پذیر نباشد؛ بنابراین برگزاری چنین جلساتی این مزیت را دارد که جدیت طرف‌های مختلف با یکدیگر، بخش خصوصی، بخش دولتی و مهمانان ما از کشور پاکستان را متوجه شدند. مزیت دیگر آن اینکه با عزم بهتری ارتباطات و اطلاعات دو طرف مبادله و با یکدیگر به صورت چهره‌به‌چهره آشنا می‌‎شوند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این تفاهم صورت گرفت که طرفین می‌توانند از رویدادهای مشترک همدیگر را مطلع کنند. حتی دعوت و بازدید از کارخانجات یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری و یا فرصت‌های همکاری مشترک در دستور کار جدی دو طرف قرار گرفته است و انشالله دنبال خواهد شد.

مدیرکل دفتر شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت در پایان با تاکید بر اینکه نتایج این جلسات در گذر زمان خود را نشان خواهد داد، تاکید کرد: مساله سوخت و انرژی یکی از تقاضاهای جدی طرف پاکستانی بود. با توجه به مزیت نزدیکی ایران و غنی‌بودن منابع گازی و نفتی و از سوی دیگر بحث آلایندگی کمتر گاز مواردی در این جلسات مطرح شد که به دنبال آن طرف پاکستانی جدیت دارد و بسیار علاقه‌مند به همکاری در این زمینه است و می‌تواند بازار بسیار خوبی داشته باشد. به همین دلیل بازار انرژی در پاکستان می‌تواند بازار جذابی برای ما ایرانیان باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: