پالایشگاه ستاره خلیج فارس

ارتقای امنیت ملی کشور با کسب رتبه نخست HSED پالایشگاه ستاره خلیج فارس

کدخبر : 64615

مدیرکل HSE وزارت نفت به همراه مدیر HSED شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و رئیس ایمنی وزارت نفت، ضمن حضور در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، از اقدامات صورت گرفته در حوزه HSED این پالایشگاه بازدید کردند.

مدیرکل HSE وزارت نفت به همراه مدیر HSED شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و رئیس ایمنی وزارت نفت، ضمن حضور در پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، از اقدامات صورت گرفته در حوزه HSED این پالایشگاه بازدید کردند.

 شرکت نفت ستاره خلیج فارس، مدیرکل HSE وزارت نفت با حضور در جلسه‌ای که با حضور مدیرعامل، مدیران و روسای واحدهای این پالایشگاه بود، گفت: کسب رتبه نخست HSED و همچنین رتبه برتر در حوزه تخصصی پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در میان شرکت‌های پالایشی کشور، دستاوردی مهم و برگ زرینی از افتخارات این پالایشگاه بوده و این مجموعه با کسب این رتبه مؤلفه امنیت ملی را برای کشور ارتقا داده است.

مظاهر انصاری ضمن تبریک و تقدیر از زحمات شبانه‌روزی تمامی کارکنان این پالایشگاه خاطرنشان کرد: سطح آگاهی و تخصصی HSED این شرکت در مقیاس بین المللی و با صنایع پیشرو در سطح جهان هم‌تراز بوده که این جایگاه باید تثبیت و ارتقا داده شود و همچنین الگوسازی با صنایع پیشرو و با استانداردهای جهانی انجام شود.

وی با معرفی مدیرعامل این شرکت به عنوان فردی آشنا به مسائل HSE که با نگاه پیشگیرانه و خلاقانه نسبت به مخاطرات و حوادث، سیاست‌ها، اهداف و خط‌مشی سازمان را اجرا می‌کند، بیان کرد: این پالایشگاه توانسته رتبه و سطح فرهنگ HSE را از مرحله انفعالی به مرحله کنشگرایانه ارتقا داده و به یک بلوغ فرهنگی HSE برساند.

انصاری افزود: بر اساس نتایج گزارشات حوادث در صنعت نفت ایران طی چند سال اخیر، علل ریشه‌ای اکثر حوادث، نظارت و سرپرستی ضعیف مسئولان اجرایی حین کار بوده که هماهنگی حداکثری تیم بهره‌برداری و تعمیرات پالایشگاه جهت کاهش حوادث محتمل، حائز اهمیت است.

علیرضا جعفرپور مدیر عامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز در این جلسه به تشریح اقدامات و عملکرد مطلوب اداره HSED این پالایشگاه پرداخت و بر حمایت همه جانبه در راستای ارتقای سطح پیاده سازی الزامات HSED و همچنین افزایش سطح فرهنگ HSED تاکید کرد.

مدیر HSED شرکت نفت ستاره خلیج فارس نیز به گزارش مختصری از عملکرد این اداره طی چند سال اخیر پرداخت و گفت: اجرای پروژه ارزیابی شکاف سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM Gap Analysis) مبتنی بر ریسک و ایجاد داشبورد مدیریت عملکرد HSED مدیریت‌ها و واحدهای پالایشگاه با الگوبرداری از شاخص‌های ارزیابی عملکرد (KPI) مطابق با استاندارد API-RP-754 از اقدامات انجام شده است.

مهرداد دهداری اضافه کرد: تحلیل و واکاوی سیستم نظام پروانه کار پالایشگاه در راستای کاهش نرخ بروز حوادث شغلی و فرآیندی با بررسی بیش از ۱۶۳۵۰ پروانه کار صادره در تمامی واحدهای پالایشگاه، ارزیابی فرهنگ HSED پالایشگاه با استفاده از روش پرسشنامه و تحلیل بازخوردهای نگرش کارکنان نسبت به موضوعات HSED با بررسی سطوح فرهنگی (بیمارگونه، واکنشی، حسابگرانه، پیشگیرانه، خلاقانه) در راستای ایجاد بستر فرهنگی خلاق و نگرشی نو و سامانمند در پالایشگاه و تدوین روش اجرایی استاندارد ایمن و یکپارچه برای تمامی تجهیزات، تأسیسات و فعالیت‌های روتین و غیر روتین پالایشگاه با تدوین بیش از ۷۰۰ طرح Safety Action Plan نیز صورت گرفته است.

مدیر HSED شرکت نفت ستاره خلیج فارس ضمن اشاره به پیاده سازی راهکارهای مستخرج از مطالعات مفهومی پدافند غیرعامل در راستای کاهش آسیب‌پذیری‌ها، افزود: برگزاری مانورهای ترکیبی سایبری، شیمیایی، زیست‌محیطی، خرابکارانه و …، تدوین طرح تداوم اضطراری (BCP)، تدوین طرح حفاظت از زیرساخت (CIP)، امن سازی سایبری و اجرای پروژه بازیابی گازهای ارسالی به فلر با احداث واحد آمونیاک و اخذ مجوزهای زیست محیطی مربوطه نیز انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: کاشت ۱۰۰ هکتار جنگل حرا، پیاده سازی مدیریت سبز و اخذ گواهینامه های مربوطه، محاسبه ردپای کربن واحد گازوئیل یورو ۵ پالایشگاه و اخذ گواهینامه از بنیاد جهانی انرژی، اجرای برنامه “حفاظت شنوایی کارکنان”، اجرای برنامه تغذیه سالم در محیط کار، اجرای پروژه بهبود فاکتورهای انسانی و ارگونومی در شرکت و اجرای پروژه آنالیز فرکانس صدا در واحدهای عملیاتی نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: