فولاد مبارکه

حضور مؤثر فولاد مبارکه در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق

کدخبر : 64682

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق تهران با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر در حالی آغاز به کار کرد که فولاد مبارکه به‌عنوان طلایه‌دار احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خورشیدی، در این نمایشگاه حضوری فعال داشت.

در این نمایشگاه که از 2 تا ۵ بهمن‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، گروه فولاد مبارکه به‌عنوان صنعت پیشرو در صنعت سبز و تأمین انرژی پایدار و تجدیدپذیر به همراه شرکت صنایع نیرو و انرژی پاک فولاد (صناپ) در سالن ۴۴A، غرفه ۱۰۱۲ پذیرای بازدیدکنندگان بود و تجارب خود را در این زمینه با عموم بازدیدکنندگان و فعالان این عرصه به اشتراک گذاشت. در جریان برگزاری این نمایشگاه خبرنگار فولاد با برخی از مسئولان و حاضران در نمایشگاه و بازدیدکنندگان از غرفه فولاد مبارکه به گفت‌و‌گو پرداخته است. ماحصل این مصاحبه‌ها را در ادامه مطلب می‌خوانید.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در افتتاحیه نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح کرد؛

حل ناترازی انرژی، آب و محیط‌زیست با انرژی‌های تجدیدپذیر

 

آب مترادف است با زندگی و تأمین آب به معنی رشد و توسعه زندگی است. مهم‌ترین کار مهندسان و متخصصان ما این است که شرایط اقلیمی را با شرایط زندگی تطبیق بدهند.

به‌کارگیری فناوری‌ها و یافته‌های علمی که یکی از ابعاد آن بازچرخانی است باید برای مدیریت منابع آبی کشور و استفاده حداکثری از منابع آبی به ما کمک کنند.

گزارش‌های سال‌های گذشته حاکی از پایان سوخت فسیلی و آینده‌ای سخت برای ایران بود. موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر افق‌های توسعه را دچار تحول کرد و نوع زندگی و فناوری‌های دنیا را تحت تأثیر خود، رشد و تعالی بخشید. انرژی‌های تجدیدپذیر امروز در جهان یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی است که دنیا باید در آن جهت حرکت کند. انرژی‌های تجدیدپذیر پاسخ مناسبی به مشکلات موجود در زمینه ناترازی انرژی، حفظ محیط‌زیست و ناترازی در آب و ضعف منابع آبی به شمار می‌رود.

 

محمود کمانی، معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر:

احداث نیروگاه خورشیدی توسط فولاد مبارکه یک اقدام خط‌شکن و الگو برای سایر صنایع است

 

فولاد مبارکه با احداث نیروگاه خورشیدی یک اقدام خط‌شکن انجام داد و علاوه بر کاهش آلاینده‌ها، بر سایر صنایع برای احداث نیروگاه‌های خودتأمین تأثیر می‌گذارد.گزارش‌ها و تصاویر ارسالی نشان می‌دهد که عملیات احداث این نیروگاه به‌طورجدی در حال اجراست. به‌هرحال این نیروگاه بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور و منطقه است که علاوه بر آثاری که در تولید و تأمین برق دارد، در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز بسیار مؤثر است. ضمن اینکه احداث این نیروگاه می‌تواند برای سایر صنایعی که قصد دارند در حوزه انرژی و به‌ویژه برق خودتأمین باشند الگوی مناسبی باشد. امیدواریم فولاد مبارکه با همین همت و عزمی که بر این کار متمرکز کرده است همچنان بتواند پروژه را به پیش ببرد و تا قبل از پیک مصرف برق در سال ۱۴۰۳، طبق قولی که متولیان امر داده‌اند، شاهد بهره‌برداری از فاز اول این نیروگاه به میزان ۱۰۰ مگاوات باشیم و در ادامه نیز فازهای بعدی به ترتیب وارد مدار گردد.

 در صنعت، قرار ما بر این بوده است که در مقابل هر بنگاه اقتصادی که نیروگاه تجدیدپذیر احداث کند، تعهد کنیم که معادل برق تولیدی را به آن شرکت تحویل دهیم و به‌هیچ‌وجه برق را حتی در شرایط پیک، در آن شرکت قطع نکنیم. وزارت نیرو در حوزه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ۳۰ درصد نیز به‌صورت تشویقی در نظر گرفته؛ به این معنا که اگر سازمان یا بنگاه اقتصادی نیروگاه حرارتی احداث کند، معادل آن، از قطعی برق معاف می‌شود و چنانچه همان بنگاه اقتصادی نیروگاه تجدیدپذیر احداث کند، معادل ۱.۳ مشمول عدم قطعی برق می‌گردد.

 

محمدجواد براتی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه:

ورود جدی فولاد مبارکه به حوزه انرژی پاک به‌عنوان پیشران اقتصادی کشور

 

حوزه انرژی یکی از چالش‌های مهم و جدی صنعت کشور به‌ویژه صنعت فولاد است و ازآنجاکه فولاد مبارکه یکی از صنایع پیشران کشور شناخته می‌شود، نه‌تنها برای رفع نیازهای خود، بلکه برای تأمین نیاز سایر صنایع استان، به حوزه خودتأمینی در انرژی ورود کرده است؛ به‌نحوی‌که پس از بهره‌برداری موفق از فاز اول نیروگاه سیکل ترکیبی ۹۱۴ مگاواتی کلاس F به‌زودی شاهد وارد مدار شدن فاز دوم آن خواهیم بود و با تکمیل آن در فاز سوم، این شرکت کل برق موردنیاز خود را تأمین خواهد کرد. این شرکت همچنین به‌منظور توجه هرچه بیشتر به مسئولیت‌های اجتماعی و بهبود فرایندهای زیست‌محیطی و همچنین به‌منظور حرکت جدی‌تر در مسیر تولید فولاد سبز و انرژی‌های تجدیدپذیر، سال گذشته کلنگ احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات را در شرق اصفهان بر زمین زد. خوشبختانه عملیات احداث این نیروگاه آغاز شده و انتظار می‌رود در اوایل سال آتی، فاز اول آن به بهره‌برداری برسد. این در حالی است که در طرح‌های توسعه این نیروگاه خورشیدی، افزایش ظرفیت تا ۱۰۰۰ مگاوات نیز دیده شده است.

 در حال حاضر، کل برق خورشیدی تولیدی در کشور کمتر از ۵۰۰ مگاوات است که به یاری خداوند و با به بهره‌برداری رسیدن این نیروگاه، ظرفیت برق خورشیدی دو برابر خواهد شد.

فولاد مبارکه همچنین در راستای تولید هرچه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر در منطقه سنگان نیز جهت احداث نیروگاه ۲۰۰ مگاواتی بادی اقدام کرده است و به یاری خداوند، با به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها، نه‌تنها مشکل انرژی فولاد مبارکه، بلکه بخش قابل‌توجهی از نیاز برخی صنایع دیگر نیز تأمین خواهد شد و با استفاده از انرژی‌های پاک، زندگی مردم در هم‌جواری صنعت نیز بهبود قابل‌توجهی خواهد یافت.

 

میر سامان پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران:

خودتأمینی انرژی توسط وزارت صمت و صنایع پیشرویی مثل فولاد مبارکه دنبال می‌شود

 

 تأکید ما این است که صنعت باید بتواند به انرژی خودتأمین برسد، موضوعی که توسط وزارت صمت و صنایع پیشرویی مثل فولاد مبارکه دنبال می‌شود تا علاوه بر تأمین انرژی تولیدی خود، بتوانند از طریق مازاد انرژی به شبکه برق کشور نیز کمک کند.

 

سعید محسنی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان:

از اینکه می‌توانیم نتیجه زحمات فولاد مبارکه در زمینۀ احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی را مشاهده کنیم بسیار خوشحالم

 

از اینکه می‌توانیم نتیجه زحمات فولاد مبارکه در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی را در این نمایشگاه مشاهده کنیم بسیار خوشحالم. این در حالی است که طبق ماده ۱۶ قانون جهش تولید، شرکت‌هایی که در حوزه احداث نیروگاه خورشیدی و تولید برق سرمایه‌گذاری کنند، تا 1.3 برابر از مدیریت بار در تابستان مستثنا می‌شوند و درعین‌حال چنانچه مازادی داشته باشند، می‌توانند در بورس انرژی سبز که امسال تا ۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات افزایش یافته است، انرژی تولیدی خود را به فروش برساند.

 

محمدحسین میری، مدیرعامل شرکت مپنا توسعه سه:

حرکت ملی فولاد مبارکه با احداث نیروگاه خورشیدی

 

فولاد مبارکه با احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی خود، حرکتی ملی را آغاز کرده است و ما نیز به‌عنوان گروه مپنا در کنار فولاد هستیم. با همکاری شرکت صناپ به نتایج خوبی رسیده‌ایم و امیدواریم در بهار سال آینده، بخش اولیه این نیروگاه وارد مدار شود که قطعاً برای کل صنعت کشور، به‌ویژه صنعت فولاد، آورده خوبی خواهد بود.

 

شهاب طباطبایی، مدیرعامل شرکت نام‌آوران مهر صنعت فولاد:

فولاد مبارکه الگویی بزرگ در حوزه صنعت سبز و خودکفایی در تأمین انرژی است

 

مجموعه فولاد مبارکه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، پیشرو به حساب می‌آید و الگویی برای دیگر صنایع است تا علاوه‌بر حل چالش‌های انرژی، کشور را به سمت صنعت پاک و سبز سوق دهد.

نمایشگاه تجدیدپذیر امسال نمایشگاه بسیار پررونق و پرباری است و فعالان این حوزه با تمام قوا در این رویداد شرکت کرده‌اند. دلیل اصلی این موضوع نیز به قوانین وزارت نیرو در خصوص صنایع بخش خصوصی و الزام آن‌ها به خودتأمینی انرژی بازمی‌گردد.

شرکت نام‌آوران مهر صنعت فولاد به‌عنوان زیرمجموعه شرکت MSTID و هلدینگ فولادمتیل به‌منظور ساخت سازه‌های ثابت، ترکر نیروگاه‌های خورشیدی و اجرای صفر تا صد نیروگاه خورشیدی تأسیس شده تا قدمی مؤثر برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح کشور بردارد.

نیروگاه خورشیدی آفتاب شرق، بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی ایران است که به همت شرکت فولاد مبارکه با اعتباری بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون دلار و با ظرفیت تولید ۶۰۰ مگاوات برق در شرق اصفهان در حال احداث است. این شرکت با حضور در سیزدهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر، توانمندی‌های خود را در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بهره‌وری انرژی به همگان نشان می‌دهد.

 

سید محمدرضا نوحی، سخنگوی صنعت برق اصفهان:

تأمین ۱۲۰ مگاوات برق خورشیدی توسط فولاد مبارکه قبل از اوج مصرف در سال آینده

 

ما در اصفهان، ظرفیت ۲ هزار و۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را در دست اقدام داریم که از این میزان ۶۰۰ مگاوات مربوط به مجموعه فولاد مبارکه و 1000 مگاوات مربوط به پالایشگاه اصفهان است. شرکت فولاد مبارکه متعهد شده است تا زمان اوج مصرف برق در سال آینده، ۱۲۰ مگاوات نیروی خورشیدی را به مدار وارد کند و این کمک بزرگی به صنعت برق کشور است.

طبق ماده ۱۶، صنایع باید ۵ درصد انرژی مصرفی خود را طی ۵ سال از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کنند و این کاری است که در اصفهان در ۴۸ صنعت بزرگ آغاز شده است. صنایعی که 1.3 درصد انرژی خود را از محل انرژی تجدیدپذیر تأمین کنند، به همان نسبت از مدیریت مصرف برق تابستان معاف خواهند شد. همچنین اگر بیش از این میزان انرژی تجدیدپذیر تولید کنند، می‌توانیم برق آن‌ها را خریداری کنیم.

ازآنجاکه اصفهان به لحاظ نیروگاه‌های پشت‌بامی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، با حمایت‌هایی که در بخش خانگی انجام خواهد شد، احداث نیروگاه‌های خورشیدی خانگی در دستور کار شرکت‌های توزیع برق اصفهان قرار گرفته و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که برای خرید تجهیزات این قبیل نیروگاه‌ها، تسهیلات خوبی به شهروندان ارائه گردد.

 

محمد تاجمیرریاحی، مدیرعامل فولاد متیل:

پیشرو شدن در ساخت سازه‌های نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در دستور کار فولاد متیل است

 

در تمام دنیا با توجه به محدودیت‌های منابع انرژی و نفت و گاز، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه آن در دستور کار قرار گرفته است. خوشبختانه در کشور ما نیز در سال‌های اخیر برنامه‌ریزی‌های خوبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است. شرکت فولاد مبارکه نیز به‌عنوان یکی از پیشرانان این حوزه، ضمن برنامه‌ریزی‌ مؤثر در این زمینه، با احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی و نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته است.

در این راستا، فولاد متیل نیز به دنبال این است که با ظرفیت‌های موجود در گروه خود، نقش مؤثری در ساخت سازه‌های نیروگاه خورشیدی و نیروگاه بادی داشته باشد و مصمم است با دست‌یابی به دانش فنی ساخت پنل‌های خورشیدی، مطابق با استراتژی‌های فولاد مبارکه در ساخت سازه‌های مربوط به این پنل‌های خورشیدی و همچنین ساخت سازه‌های نیروگاه‌های بادی، در این زمینه نقش مؤثری بر عهده گیرد.

شایان ذکر است سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با هدف معرفی ظرفیت، توانمندی و فناوری‌های خارجی و داخلی شرکت‌های تولیدکننده و دانش‌بنیان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار شد. این رویداد با هدف ارائه برنامه‌های راهبردی کوتاه‌مدت و بلندمدت به‌منظور پاسخ به نیازهای آینده انرژی کشور، اعلام تصمیمات دولتی، آگاهی‌بخشی از قوانین و مقررات این حوزه، نحوه تسهیلات ارائه‌شده از سوی دولت جهت تسهیل سرمایه‌گذاری، ارائه پتانسیل‌ها و مدل‌های سرمایه‌گذاری دایر گردید. فعالان حاضر در سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر شامل ۱۰۰ شرکت داخلی و ۱۳ نمایندگی شرکت‌های خارجی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید