وزیر اقتصاد در مراسم معرفی دستاورد های شبکه بانکی در تامین مالی شرکت های دانش بنیان:

​تامین مالی دانش‌بنیان‌ها از اولویت‌های کشور است

کدخبر : 64860

​وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه رویداد معرفی دستاورد های شبکه بانکی در تامین مالی شرکت های دانش بنیان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: کمک کردن به ابزار ها و زیر ساخت های تامین مالی شرکت های دانش بنیان، از اولویت‌های کشور است.

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران به نقل از شادا، سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و مدیران عامل بانک ها برگزار شد ، اظهار داشت: من از همه کسانی که در حوزه دانش بنیان فعال هستند و تلاش می کنند اقتصاد ایران به جای بوی نفت بوی دانش به خود بگیرد تشکر می کنم و بدانید که شما آتیه اقتصاد ایران هستید. 

وی افزود: در این مسیر تلاش مدیران بانکی نیز قابل تقدیر است چراکه آنها سعی دارند تا ریل کهنه سیاست های اعتباری کشور را اعم از تسهیلات، ضمانت نامه و .. را به سمت مقصد جدید هدایت کنند و من در این مراسم از مدیران عامل بانک های دولتی بطور جدی خواستارم اگر سقف بانک مرکزی مانع نیست آن بخشی از تسهیلات تبصره 18 که باید به شرکت های دانش بنیان معرفی شده از سمت صندوق اختصاص پیدا کند را حتما تا اسفند ماه سال جاری به شکل کامل انجام دهند تا تاخیری وجود نداشته باشد و سایر شرکت های متقاضی اعتبارات را به نیز سمت ابزار های جدید هدایت کنند و البته مدیران بازار سرمایه نیز کمک حال شرکت های دانش بنیان باشند.

دکتر خاندوزی در ادامه گفت: در دولت سیزدهم بخشی را به طور ویژه برای حمایت از تولیدات دانش بنیان قرار دادیم و از طریق این خط ویژه ای برای این شرکت ها باز کردیم و تلاش کردیم تا مسیر را کوتاه کرده و پیش شرط هایی که نظام پیچیده اداری پیش پای این شرکت خواهد گذاشت را تا حد ممکن هموار کنیم تا در تامین مالی آنها نقشی شایسته ای ایفا کنیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: اگر انحراف منابع نگران نیستیم و مطمئن هستیم این منابع به تولید اصابت می کند و منجر به رشد طرف عرضه اقتصاد میشود، یعنی پیامد تورمی ندارد و به کار تولید کننده می آید ؛ باید مسیر ویژه ای باز کنیم.

وی با بیان اینکه طبق مطالبی که به بنده اعلام شده ؛ عدد 1500میلیارد تومان فی مابین صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و 3 بانک منعقد می شود اظهار کرد: ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان این فرصت را به بانکها می دهد تا مطابق این قانون بتوانند مسیر سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد این همفکری ها و هم نظری بویژه در موضوعاتی مانند ابزار های جدید تامین مالی، گواهی سرمایه سپرده گذاری خاص و سایر روش ها و اوراق مالی اسلامی ارزی ، تامین مالی زنجیره ای و بخش دیگر که در زیر ساخت است؛ شرکت های دانش بنیان را در کشور تقویت کند.

وی با اشاره به آیین نامه ارزش گذاری دارایی های معنوی گفت: این آیین نامه برای این شرکت ها بسیار اهمیت دارد و ابلاغ هم شد و اگر نظام اعتبار سنجی نیز بتواند این ارزش گذاری را به درستی منعکس کند؛ ارزش جوانها، ارزش مغزها، ارزش شبکه ها و ارتباطات در ارزش گذاری اقتصادی نمود پیدا خواهد کرد و با کمک این 2 بال پرنده تامین مالی شرکت دانش بنیان به پرواز در خواهد آمد.

دکتر خاندوزی در نمایشگاه محصولاتی شرکت‌های دانش بنیان که به واسطه حمایت مجموعه بانکی کشور تولید و به بازار عرضه شده به نمایش گذاشته شده است؛ در جمع خبرنگاران گفت: در اینجا بخش کوچکی محصولات و تولیدات دانش پایه و شرکت‌های دانش بنیان که با حمایت صندوق‌های پژوهشی و فناوری شبکه بانکی کشور و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری صورت گرفته به نمایش گذاشته شده است و ما شاهد و به ثمر رسیدن محصولات و نتایج انها در حوزه های مختلف کشاورزی ، اقتصادی ، صنعتی و انرژی و... هستیم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه سال گذشته ، حوزه اقتصاد دانش بنیان، نزدیک به ۲ درصد از GDP یا تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است ؛ افزود: این عدد بالاتری نسبت به سال ۱۴۰۰ بود که حدود ۱.۶ دهم درصد بوده است.

وی در ادامه گفت: در سال گذشته شبکه بانکی کشور حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص داده است و البته نیمی از این عدد به محصولات خاص دانش بنیان پرداخت شد. در کنار این تامین مالی، یکصد هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه بانکی توسط شبکه بانکی کشور برای شرکت‌های دانش‌بنیان صادر شد.

دکتر خاندوزی در ادامه به دوره رشد بسیار سریع و وجود ظرفیت‌های فوق‌العاده موجود در کشور از شبکه نخبگان و مخترعان و مبتکران اشاره کرد و اظهار داشت: ما امیدواریم با بقیه سیاست های کنترلی در حوزه نقدینگی بتوانیم ظرفیت بالاتری را برای محصولات دانش بنیان در نظر بگیریم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بطور ویژه کمک کردن به ابزار ها و زیر ساخت های تامین مالی شرکت های دانش بنیان، که می تواند برای کشور ارز آور و فاتح بازار های صادراتی باشد و نیاز های کشور را به واردات محصولات دانش بنیان به حداقل یا صفر برساند ؛ از اولویت های تامین مالی های کشور است.

گفتنی است در ادامه این مراسم، گزارش زیست بوم شرکت های دانش بنیان برای چهارمین سال پیاپی، با حضور دکتر خاندوزی و محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شد. هدف از تهیه این گزارش تلاشی برای درک صحیح ظرفیت های شرکت های دانش بنیان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید