مدیر اجرای پروژه‌های توسعه نورد گرم:

پروژه‌های توسعه نورد گرم با موفقیت‌ اجرا شد

کدخبر : 65081

مدیر اجرای پروژه‌های توسعه نورد گرم از اجرای موفقیت‌آمیز پروژه‌های توسعه این ناحیه خبر داد.

 مدیر اجرای پروژه‌های توسعه نورد گرم فولاد مبارکه اظهار کرد: در توقف سالانه نورد گرم که از تاریخ ۱۴۰۲٫۱۰٫۱۹ به مدت ۱۳ روز برگزار شد، تعداد ۴ پروژه بزرگ در حوزه‌های برق و اتوماسیون نورد گرم با موفقیت انجام و این خط تولید بسیار استراتژیک و حساس با آمادگی کامل تحویل همکاران حوزه بهره‌برداری شد.

عبدالکریم مولایی در تشریح جزئیات بیشتر این پروژه‌ها گفت: یکی از پروژه‌های انجام‌شده و بسیار مهم، نوسازی درایوهای DC اصلی و کمکی نورد گرم بود که طی آن اقدامات ذیل انجام شد: تعویض درایوهای قفسه رافینگ R1؛ تعویض درایوهای قفسه اجر E1؛ تعویض درایوهای اسکرودان رافینگ G3R و تعویض درایو پینچ‌رول کویلر ۲.

وی افزود: دومین پروژه، جایگزینی PLC کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم بود که در این راستا اقدامات ذیل نیز با موفقیت به ثمر رسید: تعویض PLC کوره شماره ۳ نورد گرم؛ تعویض PLC کوره شماره ۴ نورد گرم؛ تعویض PLC-COMMON نورد گرم که به‌منظور کاهش حجم فعالیت‌های شات‌دان تعویض PLC کوره شماره ۱ و ۲ قبل از توقف سالانه هم‌زمان با شات‌دان هر کوره انجام گرفت.

به گفته مدیر اجرای پروژه‌های توسعه نورد گرم سومین پروژه، تعویض سیستم اتوماسیون آب در گردش کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم و چهارمین آن، پروژه نوسازی درایوها و سیستم کنترل اسکین پاس تکمیلی نورد گرم بوده است؛ ضمن اینکه بخشی از پروژه‌ ترمیم و تقویت سازه بتنی نورد گرم نیز که نیازمند توقف سالانه بود به‌طور هم‌زمان انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه‌های فوق در ابتدا کلیه تابلوهای قدیم دمونتاژ و تعداد ۲۰ مجموعه شامل ۱۱۹ سلول تابلو با تعداد سیگنالی بالغ‌بر ۳۸۸۰ سیگنال در مدت ۱۳ روز نصب، سیگنال‌چک و فانکشن‌چک و تست و راه‌اندازی شد. در این بازه زمانی کوتاه حدود ۲۷۰۰۰ نفر ساعت کار شامل تیم‌های پیمانکار بهره‌بردار توسعه و نظارت انجام گرفت.

مولایی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه‌ها همکاری و همدلی بسیار خوب تیم پروژه و ارزیابی و شناسایی نقاط ضعف و قابل‌بهبود و پیش‌بینی و ارائه راهکار مناسب برای ریسک‌های شناسایی‌شده پروژه قبل از توقف بوده است.

برخی از کارشناسان اجرای پروژه‌های توسعه نورد گرم در خصوص دیگر پروژه‌های توسعه که در این ناحیه انجام شده است در مصاحبه با خبرنگار فولاد چنین گفتند:

محمدرضا عریضی، کارشناس اجرای پروژه‌های نورد گرم

۱-پروژه نوسازی درایوهای اصلی و کمکی نورد گرم

در این پروژه تعویض درایوهای قفسه‌های R1. E1.EDGER، اسکرودان قفسه R1، سایدگاید قفسه R1 و رول ادجاست قفسه E1 در قسمت رافینگ و نیز تعویض درایوهای پینچ‌رول شماره ۲ در قسمت کویلر نورد گرم با موفقیت راه‌اندازی گردید.

موارد فوق بخشی از پروژه تعویض درایوهای نورد گرم است که پس از تأمین تجهیزات توسط شرکت نیدک، به بهانه تحریم‌ها پروژه متوقف و نصب و راه‌اندازی تجهیزات توسط این شرکت انجام نشد و این کار سرانجام توسط شرکت تولده با بهره‌گیری از توانمندی متخصصان ایرانی و شرکت ایریسا صورت گرفت. از چالش‌های بزرگ این پروژه عدم اطمینان از صحت عملکرد درایو در سنکرون کردن گشتاور موتور بالایی و پایینی رافینگ بود که در ارزیابی ریسک انجام‌شده توسط کارشناسان خبره بهره‌بردار مطرح و با انجام شبیه‌سازی عملکرد درایو با موتورهای کوچک‌تر قبل از توقف نورد به اثبات رسید و نهایتاً راهکار مناسب برای آن انتخاب و عمل سنکرون کردن دو موتور به‌جای درایو در plc موجود انجام شد. همین امر باعث کاهش چندروزه توقف نورد گرم در زمان اجرای پروژه شد.

۲- تعویض PLC کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم

PLC کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم که وظیفه کنترل حرکت تجهیزات کوره‌ها را به عهده داشتند به دلیل قدیمی بودن و از رده خارج شدن بعضی از قطعات الکترونیک از سیکل تولید و عدم امکان تأمین قطعات یدکی در صورت خرابی این تجهیزات، مشکلات عدیده‌ای برای خط نورد گرم ایجاد می‌کرد. بنابراین طراحی جدید برای این سیستم با PLC جدید از برند معتبر توسط شرکت ایریسا انجام و تجهیزات مربوطه سفارش‌گذاری شد. با توجه به اینکه این سیستم کل حرکت تجهیزات هر چهار کوره را در هماهنگی کامل با نیاز خط نورد گرم و level2 اتوماسیون رهبری می‌کند، علاوه بر برنامه‌نویسی بسیار سنگین، حجم سیگنال‌های موجود، اینترلاک‌ها و فانکشن‌های کنترلی بسیار زیاد را در برداشت که با همکاری خوب بهره‌بردار این فعالیت‌ها توسط کارشناسان شرکت ایریسا انجام گردید. طرح جدید امنیت شبکه و اطلاعات و بهره‌گیری از تجهیزات سخت‌افزاری علاوه بر نرم‌افزارها جهت مقابله با حملات سایبری و ریداندانسی تجهیزات و پشتیبان‌گیری آنلاین اطلاعات از شاخص‌های این پروژه است.

گفتنی است که پیش‌بینی زمان توقف کل نورد گرم جهت اجرای این پروژه مطابق قرارداد ۲۱ روز در نظر گرفته شده بود که با برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط تیم پروژه این پروژه در توقفات برنامه‌ریزی کوره‌ها و در ۱۳ روز توقف خط نورد گرم انجام شد.

۳-پروژه تعویض سیستم اتوماسیون آب در گردش کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم

سیستم مذکور که وظیفه کنترل خنک‌کاری کوره‌های پیش‌گرم نورد گرم را به عهده دارد از حساسیت بالایی برخوردار است، زیرا در صورت اشکال خنک‌کاری کوره‌ها آسیب جدی خواهند دید. به دلیل حساسیت بالا و نگرانی از عملکرد مطلوب سیستم جدید از ابتدای راه‌اندازی تاکنون هیچ‌گونه به‌روزرسانی در سخت‌افزار و نرم‌افزار آن انجام نشده بود تا اینکه در قالب این پروژه بهره‌بردار محترم نورد گرم ارتقا و به‌روزرسانی سیستم آب در گردش را درخواست کردند. سیستم جدید دارای کارت‌های fail safe از برند معتبر است که قابلیت اطمینان زیادی در صحت عملکرد تجهیز ایجاد کرده و در صورت قطع سیستم کنترل خروجی این کارت‌ها روی مقدار قبلی باقی مانده و از خسارت به تجهیز جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن جهت ارتقای امنیت تجهیزات در موارد اضطراری با اضافه کردن پنل اپراتوری کاملاً دستی (Manual) در کنار دست اپراتور تولید تجهیزات کوره را در ایمن‌ترین حالت ممکن حفظ می‌گردد. در مجموع پس از طی فرایندهای تأمین تجهیزات و مونتاژ تابلوها و انجام تست‌های کارخانه، به فولاد مبارکه منتقل و در شات‌دان سالیانه و به‌جای تابلوهای قبلی نصب و با موفقیت دو روز زودتر از پایان شات‌دان سالیانه نور گرم راه‌اندازی و با رعایت کامل پروتکل‌های امنیت شبکه و طبق برنامه زمان‌بندی مندرج در قرارداد در مدار تولید قرار گرفت.

علی‌اصغر شمس، کارشناس اجرای پروژه‌های نورد گرم:

پروژه نوسازی درایوها و سیستم کنترل اسکین پاس تکمیلی نورد گرم

این پروژه به‌منظور ارتقای کیفیت سطح ورق اسکین شده و کاهش عیوب تعمیراتی خط اسکین پاس تکمیل نورد گرم و مشکلات مرتبط با تأمین قطعات یدکی از رده تولید خارج‌شده تعریف و جهت اجرا به این مدیریت ابلاغ گردید. پس از تهیه و تأمین تجهیزات و مونتاژ تابلوهای مربوطه و انجام تست‌های کنترل کیفی تجهیزات به فولاد مبارکه حمل و در محل مربوطه نصب گردید.

در این پروژه کلیه تابلوهای TPS درایوهای پی‌آف ریل و میل‌استند و تنشن‌ریل و سیستم PLC به جدیدترین سیستم درایو از برند معتبر تبدیل و با موفقیت راه‌اندازی شد. علی‌رغم اینکه زمان اجرای این پروژه در قرارداد در مدت ۲۱ روز توقف خط اسکین پیش‌بینی شده بود، پس از بررسی کارشناسی و با همکاری و تعامل بسیار خوب بهره‌بردار و پیمانکار با انجام حجم زیادی از فعالیت‌های پروژه در شات‌دان‌های هفتگی این زمان به ۷ روز کاهش یافت. در حال حاضر خط اسکین پاس تکمیل نورد گرم راه‌اندازی و اسکین کلاف‌های گرم با کیفیت مناسب در عرض و ضخامت‌های مختلف در حال بهره‌برداری است.

در پایان از همکاری کلیه قسمت‌ها و کارکنان درگیر در این پروژه اعم از بهره‌بردار نورد گرم مهندسی کارخانه برنامه‌ریزی و پشتیبانی پروژه‌ها خرید امور، قراردادها شرکت مهندسی فولاد مبارکه، واحد ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، حراست و حفاظت فیزیکی، خدمات عمومی و امور رفاهی شرکت، ایریسا شرکت نصب کاویان، شرکت تولده و دیگر قسمت‌های درگیر که صمیمانه ما را در اجرای موفق این پروژه‌ها یاری کردند، تشکر و قدردانی می‌کنیم.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: