شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

۱۰۰ بسته گردشگری به ارزش یک میلیارد یورو تدوین شده است/ ایرانیان خارج از کشور مشتاق به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هستند

کدخبر : 65577

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تدوین ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در مناطق آزاد گفت: در مجموع از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳.۱ میلیارد یورو سرمایه در مناطق آزاد جذب شده است.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تدوین ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در مناطق آزاد گفت: در مجموع از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳.۱ میلیارد یورو سرمایه در مناطق آزاد جذب شده است.

حجت الله عبدالملکی در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در طول این سال‌ها افتخارات و دست آوردهای زیادی حاصل شده که مسیر را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی هموار کرده است. در این راستا نیاز است برای رسیدن به اهداف تعیین شده، سیاست اقتصاد مقاومتی را به شکلی جدی‌تر مورد توجه قرار دهیم.

** مناطق آزاد در ماه‌های اخیر موتور محرک اقتصاد کشور بوده‌اند

عبدالملکی ادامه داد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این عرصه می‌توانند راهگشا باشند و دست‌آوردهای زیادی برای ما به ارمغان بیاورند. مناطق آزاد در ماه‌های اخیر موتور محرک اقتصاد کشور بوده‌اند و این روند در حوزه گردشگری نیز مورد توجه است. امروز غالب مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور جاذبه‌های گردشگری و فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی دارند که هر کدام به تنهایی می‌تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شود.

وی اظهار داشت: در سال‌جاری با تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری، این فرصت‌ها در معرض عموم قرار گرفت. بیش از یک هزار بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو تعریف شده و در ۱۲ رویداد داخلی و خارجی این بسته‌ها عرضه شده است.

**تاکنون ۳.۱ میلیارد یورو تقاضای سرمایه‌گذاری دریافت شده است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز با توجه به عرضه خوب این بسته‌ها، مناطق آزاد به عنوان بهشت سرمایه‌گذاری به متقاضیان معرفی شده و ۳ و یک‌دهم میلیارد یورو تقاضای سرمایه‌گذاری دریافت شده است. حجم قابل توجهی از این تقاضاها وارد حوزه عملیاتی شده و تقاضاهای بیشتری نیز برای سرمایه‌گذاری از سوی سرمایه‌گذاران داخلی دریافت شده است.

عبدالملکی افزود: در حوزه گردشگری هم ۱۰۰ بسته سرمایه‌گذاری تدوین شده که بخش زیادی از آن‌ها سرمایه‌گذاران خود را یافته و بخشی دیگر نیز در حال نمایش است تا فرصت‌ها به سرمایه‌گذاران معرفی شود. ارزش این بسته‌ها بیش از یک میلیارد یورو است. این فرصت‌ها تکرارپذیر است و ظرفیت بیش از آن چیزی است که در قالب بسته‌ها تدوین شده است.

** مناطق آزاد هم به مقصدی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور بدل شده است

وی تاکید کرد: مناطق آزاد هم به مقصدی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور و هم به محلی برای جلوگیری از خروج سرمایه‌ها بدل شده است. خروج سرمایه از کشور یک معضل بزرگ در کشور بوده که با توسعه مناطق آزاد، حجم قابل توجهی از این خروج سرمایه‌ها متوقف شده است. این اتفاق ریشه احساسی و به خاطر وطن دوستی نبوده است بلکه ریشه علمی و اقتصادی دارد و بواسطه فرصت‌هایی که وجود داشته، خروج سرمایه از کشور کاهش یافته است.

** چرا سرمایه‌گذاران مشتاق به حضور در مناطق آزاد هستند؟

مشاور رییس جمهور ادامه داد: دسترسی خوب به بازار، هزینه‌های پایین، سهولت کسب و کار و وجود شرایط ترانزیتی مطلوب سبب شده تا سرمایه‌گذاران مشتاق به حضور در مناطق آزاد شوند. حضور گردشگران این فرصت را دوچندان کرده که نمونه‌ای از آن مناطق آزاد قشم و کیش است که در طول سال میزبان صدها هزار نفر از شهروندان ایرانی و خارجی هستند.

عبدالملکی در ادامه به ظرفیت‌های گردشگری بی‌نظیر منطقه آزاد چابهار هم اشاره کرد و گفت: امروز ظرفیت‌های گردشگری در چابهار وجود دارد که در جهان کم‌نظیر است و می‌تواند به شکل ویژه‌ای گردشگری را در آن خطه توسعه دهد. این فرصت در اروند نیز به شکلی دیگر وجود دارد و سالانه صدها هزار نفر از مردم برای حضور در یادمان شهدا به این منطقه سفر می‌کنند. از سوی دیگر در طول سال حجم قابل توجهی از زائران عتبات عالیات با حضور در این منطقه، از کشور خارج و عازم نجف و کربلا می‌شوند. در همین راستا در مدت اخیر بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان پروژه زیرساختی به اتمام رسیده و توسعه در این منطقه با جدیت دنبال می‌شود.

** گردشگری، یکی از ارکان مهم مناطق آزاد است

وی تاکید کرد: جاذبه‌های گردشگری معطوف به مناطق آزاد جنوب کشور نیست بلکه در منطقه آزاد ماکو نیز شاهد جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی هستیم. ژئوپارک ارس نیز امروز میزبان گردشگران بسیاری است. مسیر گردشگری شمال کشور در سال‌های اخیر امتداد پیدا کرده و حلقه دیگر آن نیز منطقه آزاد انزلی است.

این فرصت‌ها در مناطق آزاد تازه تاسیس نیز وجود دارد به شکلی که گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم مناطق آزاد محسوب می شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: گردشگری اقتصادی، درمانی، معنوی، مقاومت و تجاری مهم‌ترین سرفصل‌های توسعه گردشگری در مناطق آزاد هستند که به صورت ممتد توسعه آن‌ها پیگیری می‌شود.

امروز نمایشگاه گردشگری فرصت مناسبی برای تبیین طرح‌های گردشگری است.

لازم به ذکر است در این نمایشگاه از اطلس گردشگری مناطق آزاد کشور نیز رونمایی شد که فرصت‌های سرمایه گذاری یک میلیارد یورویی را نمایش می‌دهد.

هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران، از تاریخ ۲۳ تا ۲۷ بهمن ماه، در سالن میلاد واقع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: