مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر در آستانه شروع سفرهای دریایی نوروزی هشدار داد:

گردشگران دریایی به تابلوهای هشدار دهنده در سواحل توجه کنند

 گردشگران دریایی به تابلوهای هشدار دهنده در سواحل توجه کنند
کدخبر : 66635

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی، در آستانه تعطیلات نوروز و شروع مسافرت های نوروزی، در خصوص خطرات احتمالی غرق شدگی ناشی از پدیده‌های دریایی در سواحل شمالی و جنوبی کشور هشدار داد.

مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی، در آستانه تعطیلات نوروز و شروع مسافرت های نوروزی، در خصوص خطرات احتمالی غرق شدگی ناشی از پدیده‌های دریایی در سواحل شمالی و جنوبی کشور هشدار داد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مهدی نیکوکار با بیان یکی از مهم ترین دلایل غرق شدن هموطنان گرامی، عدم شناخت پدیده‌های دریایی است، تاکید کرد:  طی چند سال اخیر، تغییر اقلیم و تغییر پدیده های جوی و اقیانوسی، سبب بروز آب گرفتگی در سواحل جنوبی کشور از جمله بندر دیر در استان بوشهر شده است. همچنین در بخشی از سواحل مکران و مناطق جنوبی استان خوزستان، در شرایط مد دریا، آبگرفتگی و سیلاب گرفتگی بخش هایی از ساحل دیده شده است.

نیکوکار با اشاره به تهیه و استخراج نقشه محدوده خط خطر و حریم دریا از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، خاطرنشان کرد: مسافران و هموطنان عزیز می توانند با اطلاع از این پدیده‌ها، خسارات و آسیب های ناشی از این موارد را کاهش دهند.

وی افزود: در بسیاری از کرانه‌های استان‌های گیلان و مازندران نیز، شاهد جریانی خطرناک موسوم به جریان بازگشتی (Rip current) هستیم.

نیکوکار در باره این پدیده گفت: با یورش موج به صورت عمود به ساحل، جریان های شکافنده قوی شکل می گیرد و شناگران در منطقه ساحلی را با سرعت به ناحیه عمیق تر انتقال می‌دهد. به دلیل سرعت زیاد جریان افراد توانایی مقابله با جریان را ندارند و ظرف چند ثانیه، ده ها متر از ساحل دور شده، با خطر غرق شدگی مواجهه می شوند.

وی افزود: در سواحل ماسه‌ای آب های شمال کشور، نشانه های هلالی شکل از این جریانات در دریا دیده می شود، به طوری که با نگاه کردن از روی تپه های ماسه ای و یا حتی در ارتفاع کم در ساحل به کرانه، جریانی بادبزنی به سمت دریا دیده می شود.

نیکوکار گفت: از دیگر نشانه‌های این جریان می‌توان به متفاوت بودن و روشن بودن رنگ آب ناشی از جابه‌جایی رسوبات، آرام و تیره بودن خط آب در کانال جریان و یا حرکت خطی آب کف آلود به سمت دریا اشاره کرد.

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر توصیه کرد: بهترین روش برای گریز از این جریان عمود بر خط ساحلی، شنا کردن به سمت آب عمیق و سپس به صورت نیم دایره ای به طرفین و خروج از کانال جریان است. اشتباه غالب در این مورد شنا در جهت مخالف جریان به سمت ساحل است.

به گفته نیکوکار بهترین و درست ترین راه پیشگیری حوادث، شناخت مناطق پر خطر جریان بازگشتی است. در همین راستا، سازمان بنادر و دریانوردی در پهنه ساحلی استان های شمالی کشور در سه استان گیلان، مازندران و گلستان شناگاهای پرخطر و در معرض پدیده جریان بازگشتی را شناسایی و نقشه مناطق پرخطر و شناگاه های با ریسک بالا در شرایط طوفان و مواج دریا را تهیه کرده و در اختیار سازمان ها و نهادهای ذیربط منطقه قرار داده است.

نیکوکار تاکید کرد: تمامی نهادها و ارگان‌های ذیربط باید با همکاری و همدلی و با اطلاع رسانی حداکثری و شیوه های درست از جمله نصب تابلوهای هشدار دهنده در سواحل، همت کنند تا سفرهای نوروزی شاد، سلامت و دور از حادثه برای مردم و مسافران دریایی رقم بخورد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر: