مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی:

شرایط متروکه‌شدن حدود ۳۰۰ دستگاه از ماشین‌آلات راهسازی فراهم است

کدخبر : 68133

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به ابطال بخشنامه گمرک هم‌زمان با سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان، گفت: شرایط متروکه‌شدن حدود ۳۰۰ دستگاه از ۹۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی موجود در گمرک بندر شهید رجایی و استان بوشهر فراهم است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به ابطال بخشنامه گمرک هم‌زمان با سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان، گفت: شرایط متروکه‌شدن حدود ۳۰۰ دستگاه از ۹۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی موجود در گمرک بندر شهید رجایی و استان بوشهر فراهم است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی به نقل از میزان، سید عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به بازدیدهای رئیس قوه قضاییه از انبار‌های اموال تملیکی گفت: در این بازدیدها تاکیداتی از سوی رئیس دستگاه قضا صورت گرفت که یکی از آن‌ها تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های قاچاق از سوی مراجع رسیدگی‌کننده بوده است.

وی افزود: در همین راستا، رئیس دستگاه قضا خطاب به وزیر دادگستری، تسریع روند رسیدگی شعب سازمان تعزیرات حکومتی به پرونده‌های قاچاق را مورد تاکید قرار داد و باتوجه به اینکه وزیر دادگستری عضو مجمع عمومی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است بسیاری از مشکلات سازمان با هماهنگی‌های بین‌دستگاهی مرتفع شده است.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان، اظهار کرد: در اجرای قانون بودجه ۱۴۰۲ تا نیمه اول سال، مشکلاتی پیش روی اموال تملیکی برای تعیین‌تکلیف و فروش ماشین‌آلات راهسازی بوده است که با پیشنهاد دولت به مجلس این مشکل رفع شد؛ قبل از رفع این مانع، برای ثبت سفارش‌ها بعضا در استان هرمزگان، دادستان جهت حفظ حقوق بیت‌المال بدون نیاز به مجوز دستور تعیین تکلیف ماشین‌آلات را صادر می‌کرد.

اجتهادی ادامه داد: برداشت گمرک از «ماده ۳۵ » قانون امور گمرکی این بود که این کالاها، چون ممنوع‌الورود هستند باید به نفع دولت ضبط شوند؛ این ضبط به نفع دولت نیز فرآیندی دارد و بعد از نهایی شدن این فرآیند کالا در اختیار اموال تملیکی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه بخشنامه گمرک که براساس آن کالا‌های مجاز مشروط را مشمول کالا‌های ممنوعه قرار داده بود با رای دیوان عدالت اداری ابطال شد، گفت: نظر رئیس قوه قضاییه این است که باتوجه به رفع این مانع، گمرک متروکه بودن ماشین‌آلات را اعلام کند و سازمان اموال تملیکی نیز بحث فروش و تعیین تکلیف آنها را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهد.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی درباره تعیین تکلیف ۹۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی موجود در گمرک بندر شهید رجایی و استان بوشهر بعد از ابطال بخشنامه گمرک، اظهار کرد: طبق اعلام مسئولین استان، شرایط متروکه شدن حدود ۳۰۰ دستگاه از ماشین‌آلات راهسازی فراهم است.

به گفته اجتهادی بقیه دستگاه‌ها طبق قانون بعد از ۵ ماه متروکه خواهند شد؛ البته ممکن است برخی از ماشین‌آلات در این مدت زمان، قابلیت ترخیص قانونی از مسیر گمرک را پیدا کنند و مابقی آن‌ها متروکه اعلام شود.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: بنابر اعلام مدیرکل اموال تملیکی استان هرمزگان مقرر شد تعداد زیادی از ماشین‌آلات طی هفته جاری از سوی گمرک متروکه اعلام شود که طبیعتا گمرک در راستای اجرای قانون و رای دیوان، اظهارنامه‌های متروکه را ارسال و اموال تملیکی در کمترین زمان این ماشین‌آلات را  تعیین‌تکلیف می‌کند.

اجتهادی با بیان اینکه در چند سال اخیر با ورود قوه قضاییه و رئیس جمهور به موضوع کالا‌های رسوبی اموال تملیکی، تعیین‌تکلیف این کالا‌ها سرعت گرفته است، تاکید کرد: اقدامات فوق‌العاده‌ای در این مورد انجام شده که نتیجه تعامل قوه قضاییه و قوه مجریه است.

به گفته اجتهادی سازمان اموال تملیکی در بحث کالای قاچاق تکلیف دارد تا زمانی که رای قطعی از سوی  مراجع رسیدگی‌کننده صادر شود کالا را نگهداری کند؛ در مورد کالا‌های متروکه نیز این سازمان تکلیف دارد بعد از متروکه‌شدن، آن‌ها را تحویل گرفته و پس از صدور حکم حاکم شرع تعیین تکلیف کند.

وی با اشاره به اینکه برای تعیین تکلیف کالا یک بخش بر عهده دولت و بخش دیگر بر عهده مراجع ذی‌صلاح رسیدگی‌کننده است، گفت: تا زمانی‌که در موضوع کالا‌های متروکه و قاچاق حکم حاکم شرع نباشد، اساسا سازمان اموال تملیکی نمی‌تواند تعیین‌تکلیف کالا را انجام دهد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

این خبر را از دست ندهید