رپرتاژ اگهی /

سقف بیت کوین چه عددی است ؟

سقف بیت کوین چه عددی است ؟
کدخبر : 49101

ارزش رمزارز‌ها به کمیاب بودن آن‌ها بستگی دارد و به همین دلیل اکثر آن‌ها سقف خاصی دارند. بیت کوین هم به‌عنوان ارزشمندترین رمزارز دنیا، بخش عمده‌ای از محبوبیت خود را به عرضهٔ محدودی که دارد مدیون است. ما در این مطلب تصمیم داریم به شما بگوییم که سقف Bitcoin چقدر است و تمام اطلاعات لازم در این مورد را در اختیار شما قرار دهیم. همراه ما باشید!

 ارزش رمزارز‌ها به کمیاب بودن آن‌ها بستگی دارد و به همین دلیل اکثر آن‌ها سقف خاصی دارند. بیت کوین هم به‌عنوان ارزشمندترین رمزارز دنیا، بخش عمده‌ای از محبوبیت خود را به عرضهٔ محدودی که دارد مدیون است. ما در این مطلب تصمیم داریم به شما بگوییم که سقف Bitcoin  چقدر است و تمام اطلاعات لازم در این مورد را در اختیار شما قرار دهیم. همراه ما باشید!

چرا برخی از ارزهای دیجیتال، سقف عرضه دارند؟

اجازه دهید قبل از هرچیزی به شما بگوییم که سقف یک ارز دیجیتال با قیمت ارز دیجیتال دو مفهوم کاملاً جدا هستند، یعنی زمانی که ما درمورد سقف یک ارز دیجیتال صحبت می‌کنیم، منظورمان تعداد کلی آن ارز دیجیتال است که قابل عرضه خواهد بود. قیمت تتر، داج کوین، شیبا و تمام ارز‌های دیگر، با توجه به عوامل مختلفی قابل تغییر است. اما در اکثر مواقع، سقف عرضه یک ارز دیجیتال را نمی‌توان تغییر داد. به عبارت دقیق‌تر، سقف عرضهٔ یک ارز دیجیتال نشان‌دهندهٔ کل موجودی آن ارز دیجیتال است که در هستهٔ بلاک چین وجود دارد.

برای مشاهده قیمت امروز تتر کلیک کنید

اما چرا سازندگان ارز‌های دیجیتال برای این رمزارز‌ها سقف عرضه تعیین می‌کنند؟ علت این موضوع این است که کمیاب بودن باعث ارزشمندتر شدن یک رمزارز می‌شود. با ورود یک رمزارز به بازار و عملکرد موفق آن، تقاضا برای آن رمزارز افزایش پیدا می‌کند. در این صورت اگر عرضهٔ آن هم با توجه به تقاضا افزایش یابد، پس تغییری در قیمت آن توکن اتفاق نخواهد افتاد. اما اگر تعداد مشخص و محدودی از یک رمزارز وجود داشته باشد، با افزایش تقاضا، قیمت آن هم به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

سقف بیت کوین چقدر است؟

ارز دیجیتال Bitcoin با سقف عرضهٔ ۲۱ میلیون به دنیای ارز‌های دیجیتال وارد شده‌است. این سقف از همان عرضهٔ اولیه توسط ساتوشی ناکاموتو (خالق ناشناس این ارز دیجیتال) مشخص شد. با توجه به این موضوع، هرچقدر هم تقاضا برای این ارز دیجیتال وجود داشته باشد، باز هم امکان ایجاد و تولید مقدار بیشتری از آن وجود نخواهد داشت. این محدودیت با افزایش عطش به‌دست آوردن چنین ارز بزرگی، درنهایت باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

برای مشاهده قیمت امروز بیت کوین کلیک کنید

جالب است بدانید عرضه Bitcoin طی هر ۴ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و هربار هم استخراج و عرضهٔ این رمزارز طی یک رویداد به نام هاوینگ، نصف خواهد شد. این رویه تا جایی ادامه می‌یابد که استخراج Bitcoin  سخت‌تر و پیچیده‌تر شده و درنهایت با رسیدن به سقف ۲۱ میلیون، غیرممکن شود.

آیا می‌توان سقف Bitcoin را تغییر داد؟

با افزایش قیمت رمزارز‌های معروفی همچون قیمت تتر، دوج کوین، شیبا، اتریوم و.... ، تقاضا برای اکثر این ارز‌ها افزایش یافته‌است. Bitcoin هم به‌عنوان اولین رمزارز طرفداران زیادی دارد و با توجه به محدود بودن Bitcoin، خیلی از متقاضیان با این سؤال مواجه می‌شوند که آیا می‌توان سقف این رمزارز را تغییر داد؟ در پاسخ به این سؤال، برخی از افراد عقیده دارند که اگر قواعد شبکهٔ Bitcoin  تغییر کند، امکان تغییر سقف آن وجود خواهد داشت. این دسته از افراد ادعا می‌کنند با توجه به مجازی بودن ماهیت Bitcoin ، امکان اصلاح شبکهٔ آن وجود دارد و بعد از این‌که این رمزارز به سقف خود برسد، ماینر‌ها ناچارند برای افزایش درآمدشان این شبکه را تغییر دهند. اما با توجه به شرایط و دلایل مختلف، به واقعیت رسیدن این ادعا غیر ممکن به نظر می‌رسد!

دلایل زیادی وجود دارد که تغییر سقف بیت کوین را غیرممکن خواهند ساخت. در ادامه به دو مورد مهم از این دلایل اشاره می کنیم:

۱. انگیزه‌های مختلف افراد برای تغییر نکردن سقف این رمزارز

در ظاهر به نظر می‌رسد ماینر‌ها اصلی‌ترین افرادی باشند که انگیزهٔ اصلی برای تغییر سقف این رمزارز را دارند. درواقع ماینر‌ها با استخراج این رمزارز درآمد کسب می‌کنند و به همین دلیل اکثر افراد تصور می‌کنند تغییر سقف Bitcoin به نفع این افراد است. اما واقعیت چیز دیگری است و اگر سقف Bitcoin  تغییر پیدا کند، چندان هم به نفع ماینر‌ها نخواهد بود.

عرضهٔ ثابت Bitcoin باعث شده‌است این رمزارز برای بسیاری از سرمایه‌گذاران جذابیت داشته و روزبه‌روز قیمت ارز دیجیتال Bitcoin بالاتر رود. اگر این ویژگی حذف شود، Bitcoin  محبوبیت خود را از دست داده و تقاضا برای آن کمتر خواهد شد، بنابراین تراکنش‌های کمتری با این رمزارز صورت گرفته و درآمد ماینر‌ها هم کمتر می‌شود. با توجه به این توضیحات، در ابتدا ممکن است افزایش سقف Bitcoin  به نفع ماینر‌ها باشد، اما درنهایت برای آن‌ها سودی به همراه ندارد.

2. حکمران شدن شبکهٔ Bitcoin  به دنیای ارزدیجیتال

همان‌طور که می‌دانید، نسخه‌های متفاوت فراوانی از کد منبع Bitcoin  موجود است و هرکدام از گره‌هایی که در شبکهٔ این رمزارز وجود دارند، برای رد بلاک‌های اشتباه از یک نرم‌افزار خاص استفاده خواهند کرد. این درحالی است که تغییر سقف Bitcoin  نیاز به اصلاح این کد منبع‌ها دارد و متقاعد کردن مجریان این نرم‌افزار برای پذیرش این اصلاحات غیرممکن به نظر می‌رسد.

گذشته از این، ماینر‌ها فقط می‌توانند بلاک‌های جدیدی تولید کرده و صحت تراکنش‌ها را تأیید یا رد کنند، یعنی ماینر‌ها هیچ‌گونه کنترل و تسلطی روی شبکهٔ بیت‌کوین و قوانین آن نخواهند داشت و به محض تولید یک بلاک جدید توسط آن‌ها، باید هزاران گرهٔ آن را تأیید کنند تا مشخص شود که این بلاک اثبات کار قانونی داشته و تعداد Bitcoin  کافی و مناسب را تولید خواهد کرد، بنابراین حکمرانی شبکهٔ Bitcoin  خارج از تسلط ماینر‌هاست و هرگونه تغییر و اصلاح در ان به سختی انجام شده یا عملاً غیرممکن خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات دقیق و کاملی درمورد سقف بیت‌کوین و علت تعیین سقف برای این رمزارز به شما عزیزان ارائه دهیم. همان‌طور که متوجه شدید، این رمزارز با سقفی معادل ۲۱ میلیون به دنیای ارز‌های دیجیتال عرضه شده‌است و تغییر این سقف هم غیرممکن به نظر می‌رسد. درواقع علت افزایش قیمت بیت کوین در طول زمان هم تا حدود زیادی به همین محدود بودن آن مدیون است. البته ماینر‌ها می‌توانند حتی بعد از استخراج تمام Bitcoin ‌ها نیز از طریق سود حاصل از هر تراکنش به درآمد برسند و این موضوع هیچ مشکلی برای آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه