رپرتاژ اگهی /

تأثیر تسلط بر فن بیان در محتواهای صوتی

تأثیر تسلط بر فن بیان در محتواهای صوتی
کدخبر : 51148

فن بیان، استفاده صحیح از کلمات و واژه‌ها برای انتقال مفاهیم به مخاطب است. فن بیان در تعریفی ساده‌تر استفاده آگاهانه از تخیل در تولید صدا و چینش صداها در یک نظم منطقی است. ادای صحیح واژگان سبب تأثیرگذاری روی ذهن شنونده می‌شود. پس آموختن صحیح فن بیان برای افرادی که محتوای صوتی در هر حوزه‌ای تولید می‌کنند بسیار لازم و ضروری است.

گاهی برای تولید محتوای صوتی نظیر پادکست، کتاب صوتی، تیزر سینمایی و تبلیغاتی، بخش صوتی یک نرم‌افزار، خوشامدگویی و... نیاز به صدایی گرم و مرتبط با کاربرد آن داریم تا با فن بیان زیبا مفهوم را به مخاطب منتقل نماییم. برای اینکه این موضوع روشن‌تر شود در ادامه بیشتر به این نکات پرداخته‌شده است. 

فن بیان چیست؟

فن بیان، استفاده صحیح از کلمات و واژه‌ها برای انتقال مفاهیم به مخاطب است. فن بیان در تعریفی ساده‌تر استفاده آگاهانه از تخیل در تولید صدا و چینش صداها در یک نظم منطقی است. ادای صحیح واژگان سبب تأثیرگذاری روی ذهن شنونده می‌شود. پس آموختن صحیح فن بیان برای افرادی که محتوای صوتی در هر حوزه‌ای تولید می‌کنند بسیار لازم و ضروری است.

کاربردهای فن بیان

فن بیان در جنبه‌های مختلف زندگی خصوصاً در تولید محتواهای تخصصی بسیار کاربرد دارد. کاربردهای فن بیان بسیار گسترده است که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌‌شده است.

  • فن بیان در مواقع سخنرانی و صحبت در جمع به کار می‌رود.

  • فن بیان برای گویندگی در تولید محتواهای صوتی و مجری‌گری ضروری و لازم است.

  • مشاوران و روان‌شناسان به داشتن آن نیازمندند.

  • وکلا برای دفاع و ارائه دلایل باید فن بیان قدرتمندی داشته باشند.

  • همه افراد باید در هنگام مصاحبه یا معرفی خود در برنامه‌های مختلف، از فن بیان خوبی برخوردار باشند.

  • هنگام انجام کارهای روزمره و صحبت کردن با دوستان، فن بیان می‌تواند ابزاری قدرتمند باشد.

فن بیان بر روی محتوایی‌های صوتی چه تأثیری دارد؟

همان‌طور که گفته شد فن بیان به معنای استفاده درست از کلمات برای رساندن مفهوم به مخاطب است. درواقع سخنران باید به‌نوعی توانایی‌های خود را در ادای بهتر کلمات تقویت نماید تا تأثیر آن بر روی محتواهای صوتی احساس شود. بنابراین جای تعجبی نیست که تأثیر نفوذ و شیوایی کلام می‌تواند نقش بسیار مهم و اساسی در محتواهای صوتی ایفا کند.  بیشتر کسب‌وکارها به دنبال تولید محتواهای صوتی هستند چراکه یک محتوای صوتی می‌تواند نقش بسزایی در جذب مخاطب داشته باشد حال اگر این محتوا توسط یک فرد مسلط به فنون گویندگی انجام پذیرد تأثیر آن را به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد. با بالا رفتن تعداد مخاطبان درنتیجه می‌توان شاهد فروش بیشتر محصولات بود.

روش‌های تقویت فن بیان و گویندگی برای تولید محتوای صوتی

هدف از سخن گفتن برقراری ارتباط است. پس برای برقراری روابط مؤثری در موقعیت‌های مختلف به‌خصوص در تولید محتوای صوتی باید فن بیان را در خود تقویت کرد. روش‌های تقویت فن بیان که لازم است گوینده به آن تسلط داشته باشد عبارت است از:

  • بیان جملات به‌صورت آرام و شمرده

  • داشتن اعتمادبه‌نفس

  • تواضع و فروتنی

  • کنترل صدا

  • توجه به زبان بدن

  • کنترل زیروبمی صدا

  • استفاده از کلمات زیبا و مناسب

  • حفظ آرامش

  • خواندن کتاب‌ها و نکات آموزنده و جالب

نکات مهم برای داشتن فن بیان خوب در تولید محتوای صوتی

گوینده و سخنران در محتواهای صوتی باید به نکات منحصربه‌فردی توجه داشته باشند تا سخنانشان موردتوجه مخاطبان قرار بگیرد. این نکات به شرح زیر است:

یکی از نکات مهم شناسایی ویژگی‌های فردی است.

هر سخنرانی در ابتدا باید ویژگی‌های فردی خود را بشناسند و دوم آنکه بعد از بررسی ویژگی‌های فردی باید ویژگی مخاطبان را شناسایی کنند.

هر فردی به‌عنوان یک گوینده دارای یک سری ویژگی‌هایی است که می‌تواند با سخنانش تأثیرگذار باشد. این ویژگی‌ها شامل:

تن صدا، زبان بدن، اعتمادبه‌نفس، محکم بودن و داشتن اطلاعات کافی.

سخن پایانی

صاحبان کسب‌وکار، مدرسان و متخصصان حوزه‌های مختلف، برای رشد و توسعه خود در میان دنیای ارتباطات، نیاز به صوت و بیان دل‌نشین جهت تولید انواع مختلف محتوای صوتی اعم از پادکست، کتاب صوتی، محتوای آموزشی صوتی، پیام صوتی و ... دارند. ما در شبکه مترجمین اشراق این نیاز را سنجیده‌ایم و در کنار شماییم تا به کمک گویندگان برتر، بالاترین کیفیت را در کمترین زمان ممکن ارائه دهیم ما در همچنین شبکه مترجمین اشراق از گویندگان ماهر و متخصص برای تولید محتوای صوتی دعوت به همکاری می‌کنیم.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه