نورپردازی

نورپردازی نمای ساختمان و زیبایی نمای رومی و سنگی

نورپردازی نمای ساختمان و زیبایی نمای رومی و سنگی
کدخبر : 51924

اولین عاملی که در جذابیت بصری و منحصربه‌فرد شدن ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، مساجد، موزه‌ها، بانک‌ها، تالارهای پذیرایی و ... تاثیر فوق‌العاده زیادی دارد، نمای بیرونی است. نمای بیرونی هر چقدر هم که طراحی زیبایی داشته باشد، برای مشاهده آن در تاریکی شب به نورپردازی نمای ساختمان نیاز است. در سال‌های اخیر افراد فعال در حوزه ساخت و ساز از دیدگاه معماری و شهرسازی به نورپردازی نما اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. المان‌های موجود در نما و زیبایی آن‌ها فقط با استفاده از نورپردازی در تاریکی شب قابل مشاهده هستند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره نورپردازی نما در اختیار شما قرار دهیم.

 اولین عاملی که در جذابیت بصری و منحصربه‌فرد شدن ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، مساجد، موزه‌ها، بانک‌ها، تالارهای پذیرایی و ... تاثیر فوق‌العاده زیادی دارد، نمای بیرونی است. نمای بیرونی هر چقدر هم که طراحی زیبایی داشته باشد، برای مشاهده آن در تاریکی شب به  نورپردازی نمای ساختمان  نیاز است. در سال‌های اخیر افراد فعال در حوزه ساخت و ساز از دیدگاه معماری و شهرسازی به نورپردازی نما اهمیت بسیار زیادی قائل هستند. المان‌های موجود در نما و زیبایی آن‌ها فقط با استفاده از نورپردازی در تاریکی شب قابل مشاهده هستند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره نورپردازی نما در اختیار شما قرار دهیم.

راپل نور پردازی ساختمان

نورپردازی نما در ساختمان‌های مختلف چه اهمیتی دارد؟

همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، نمای ساختمان‌ها مهم‌ترین پارامتر جلب توجه رهگذران است. در طول روز به راحتی می‌توان زیبایی نمای ساختمان‌ها را تماشا کرد؛ اما برای مشاهده جذابیت‌ها و زیبایی‌های نمای ساختمان‌ها در طول شب حتما باید از نورپردازی نما استفاده شود. در سال‌های اخیر نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان به نورپردازی نمای ساختمان اهمیت ویژه‌ای قائل هستند. با توجه به اینکه در اجرای نورپردازی باید از انرژی برق استفاده شود، برای کاهش هزینه‌های برق مصرفی باید از چراغ‌های کم مصرف استفاده شود.

از مهم‌ترین و پرکاربردترین چراغ‌ها و تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی ساختمان‌ها می‌توان به مواردی مانند چراغ‌ ال‌ای‌دی دکوراتیو، چراغ‌ ال‌ای‌دی با نور بالا، پروژکتور، ریسه‌ نوری خطی، ریسه نور مخفی نما، نور دفنی، نور ال‌ای‌دی رنگی، واشر دیواری ال‌ای‌دی، جت لایت، نور دکوراتیو و ... اشاره کرد. راهکار دیگری که برای کاهش هزینه‌های نورپردازی کاربرد زیادی دارد، این است که به جای استفاده از چراغ برای تمام قسمت‌های نمای ساختمان، فقط قسمت‌های تاثیرگذار و مهم آن را نورپردازی کنید. نورپردازی نما با طناب انجام می‌شود. در نورپردازی با طناب به راحتی می‌توان به تمام نقاط غیر قابل دسترسی ساختمان دسترسی پیدا کرد. نورپردازی نما بدون داربست و با استفاده از طناب با سرعت بالاتری انجام می‌شود.

انواع نورپردازی نما عبارت‌اند از:

  • نورپردازی ساختمان‌های دو یا چند طبقه

  • نورپردازی ساختمان‌های کلاسیک یا رومی

  • نورپردازی ساختمان‌های مسکونی

  • نورپردازی ساختمان‌های ویلایی

  • نورپردازی ساختمان‌های اداری، خدماتی و رفاهی

  • نورپردازی برج‌ها

نورپردازی سنگ نما

در طراحی و اجرای نورپردازی نما به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نکات مهم در طراحی و اجرای نورپردازی نما در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، برج‌ها، رستوران‌ها، بانک‌ها، تالارها و سایر ساختمان‌ها شامل موارد زیر است.

توجه به رنگ و شدت نور

یکی از نکات بسیار مهم در نورپردازی نما توجه به رنگ و شدت نور است. رنگ و شدت نور باید به گونه‌ای باشد که ببیننده را به خود جلب کند. به عنوان مثال استفاده از نورهای ملایمی مانند نور سفید یا نور آبی در نورپردازی کردن نمای ساختمان طرفداران بیشتری دارد.

توجه به نحوه قرار گرفتن منبع نور در نمای ساختمان

توجه به نحوه قرار گرفتن منبع نور در نمای ساختمان نکته دیگری است که در نورپردازی نمای خارجی ساختمان اهمیت زیادی دارد. در تعداد محدودی از ساختمان‌ها منبع نور در نمای بیرونی به راحتی قابل مشاه است. اما در اکثر مواقع در نمای بیرونی ساختمان‌ها از نورمخفی نما استفاده می‌شود و رهگذران در زمان مشاهده نما نمی‌توانند منابع نور نصب شده در آن را مشاهده کنند.

هماهنگی نور با متریال و مصالح به کار رفته در نمای ساختمان

نکته دیگری که در نورپردازی در باید به آن توجه شود، هماهنگی نور با متریال و مصالح به کار رفته در نمای ساختمان است. به عنوان مثال در ساختمان‌های بسیار بلند و مرتفع بیشتر از ریسه‌های نوری خطی استفاده می‌شود؛ زیرا این نوع منابع نور قدرت پرتاب بالایی دارند.

توجه به برجسته شدن عناصر موجود در نمای ساختمان

توجه به برجسته شدن عناصر موجود در نمای ساختمان از جنبه معماری نیز در طراحی و اجرای نورپردازی در نمای ساختمان بسیار مهم است. ایوان‌ها، ستون‌ها و سایر برجستگی‌های ساختمان باید در زمان نورپرداری جلوه بیشتری داشته باشند.

سازگاری نورپردازی ساختمان با محیط اطراف

طراح نورپردازی باید به سازگاری نورپردازی نما در ساختمان مورد نظر با محیط اطراف آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. عدم توجه به این نکته در دید افراد اغتشاش به وجود می‌آورد و در اصطلاح باعث بروز آلودگی‌ نوری می‌شود. هر چه نورپردازی با محیط اطراف سازگارتر باشد، جنبه‌های زیبایی بیشتری را به بینندگان القا خواهد کرد.

انتخاب مناسب‌ترین ارتفاع برای نصب تجهیزات مورد نیاز نورپردازی

مناسب‌ترین ارتفاع برای نصب تجهیزات مورد نیاز نورپردازی در ساختمان‌های مختلف متفاوت است و بستگی زیادی به ارتفاع ساختمان دارد.‌ ارتفاع نمای ساختمان‌ها به گونه‌ای محاسبه می‌شود که المان‌های مهم‌تر به خوبی در طول شب روشن‌تر و واضح‌تر قابل مشاهده باشند. نصب تجهیزات نورپردازی به وسیله پیچ رولپلاک هایی که برای سنگ نما  استفاده میشود انجام میگیرد.

توجه به فاصله قرارگیری تجهیزات نورپردازی از یکدیگر

برای تعیین فاصله مناسب برای قرارگیری تجهیزات مورد نیاز برای نورپردازی نما باید به نوع تجهیزات توجه شود. با رعایت اصولی و درست فاصله بین تجهیزات نورپردازی و استفاده از چراغ‌های متنوع می‌توان نما را به میزان زیادی زیباتر کرد.

نورپردازی نما

در نورپردازی نما از چه روش‌هایی استفاده می‌شود؟

  • نورپردازی خشن برای نشان دادن سطوح ریز و بافت‌های کوچک معماری

  • نورپردازی از داخل و خارج و عدم استفاده از منبع نوری در زیر پنجره‌ها

  • نورپردازی یکدست برای روشن کردن سطح وسیعی از نمای ساختمان

  • نورپردازی تاکیدی یا منطقه‌ای بالکن‌ها، ستون‌ها پنجره‌ها برای ایجاد هارمونی در نما

قیمت نورپردازی نما به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت نورپردازی نما در ساختمان‌های مختلف به متراژ و مساحت کار نورپردازی بستگی زیادی دارد. البته عوامل دیگری مانند درصد روشنایی نما، ارتفاع نما، نوع منبع نوری استفاده شده، سبک نورپردازی، دست‌مزد افراد اجراکننده نورپردازی نما بدون داربست و موقعیت مکانی ساختمان نیز هزینه‌های اجرای نورپردازی در نمای خارجی ساختمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مربوط به نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌های مختلف مانند انواع نورپردازی، نکات مهم در طراحی و اجرای آن، روش‌های نورپردازی و عوامل موثر در قیمت آن را توضیح دهیم. شرکت‌های زیادی در زمینه فروش تجهیزات مورد نیاز نورپردازی و اجرای آن مشغول فعالیت هستند. برای خرید این تجهیزات و اجرای باکیفیت نورپردازی ساختمان خود بهتر است به سایت یکی از شرکت‌های معتبر مراجعه کنید. امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

  • raziaashrafi
    0

    نورپردازی با طناب خیلی راحته و اونایی که داربست میبندن الکی پولشون رو دارن هدر میدن.

این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه