رپرتاژ اگهی /

حقوق آشپز در ایران و سایر کشورها چقدر است؟

حقوق آشپز در ایران و سایر کشورها چقدر است؟
کدخبر : 52072

رشته آشپزی یکی از رشته‌های جذاب و درآمدزا است که با پخت انواعی از غذاهای خوشمزه و خوش عطر، سروکار دارد.

رشته آشپزی یکی از رشته‌های جذاب و درآمدزا است که با پخت انواعی از غذاهای خوشمزه و خوش عطر، سروکار دارد. به دلیل نیاز اصلی انسان به تهیه غذای سالم، باکیفیت و تازه، شغل آشپز را می‌توان یکی از مهم‌ترین مشاغل موجود در بازار کار کشور دانست. این در حالی است که معمولا میزان آشنایی با مهارت‌های شغل آشپزی، میزان حقوق آشپز را تعیین خواهند کرد.

درنتیجه پیش از بررسی نمونه قرارداد آشپز یا ارسال رزومه به آگهی‌های استخدامی در این حرفه، بهتر است حتما نسبت به تقویت مهارت‌های مرتبط با شغل آشپزی اقدام کنید. در این مقاله ضمن معرفی شغل آشپز، به شرایط و مهارت‌های لازم برای کسب درآمد از این حرفه نگاهی خواهیم انداخت. همچنین با بررسی بازار کار آشپز، حقوق آشپز را در ایران و برخی از کشورها موردبررسی قرار می‌دهیم.

معرفی شغل آشپز و کمک آشپز

یکی از مشاغل ضروری در بسیاری از کسب‌وکارها، شغل آشپز و کمک آشپز است. رستوران‌ها، فست فودها، هتل‌ها، مهمان‌سراها و مراکز بوم‌گردی، تنها برخی از کسب‌وکارهایی هستند که به استخدام آشپز و کمک آشپز نیاز دارند. برای مشاهده جدیدترین آگهی‌های استخدام آشپز و کمک آشپز در شهر موردنظر خود، می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://karbord.io/jobs/chef

همچنین بسیاری از موسسات آموزشی مانند دانشگا‌ه‌های بزرگ و معتبر، برای تهیه غذای باکیفیت، خوش‌طعم و بهداشتی، اقدام به انتشار آگهی استخدام آشپز و کمک آشپز در سایت‌‌های کاریابی می‌کنند. افراد شاغل در رشته آشپزی با تهیه غذاهای خوش‌طعم و باکیفیت، به جذب مشتریان بیشتر در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا کمک می‌کنند.

آشپز را می‌توان فردی متخصص در رشته آشپزی دانست که مسئولیت آماده‌سازی و تهیه انواعی از غذاها، سوپ‌ها، سالادها، دسرها و خوراکی‌های مختلف را بر عهده دارد. یک آشپز حرفه ای می‌تواند با تهیه منوی غذا، قیمت‌گذاری مناسبی را برای فروش انواعی از غذاها در کافی شاپ‌ها، رستوران‌ها، مراکز اقامتی و پذیرایی مختلف ارائه دهد.

اگرچه حقوق آشپز در تهران و سایر شهرها ممکن است مبلغی متفاوت باشد، اما یک آشپز می‌تواند با داشتن مهارت‌های آشپزی، حقوق و دستمزد بسیار خوبی داشته باشد. در ادامه این مقاله، به معرفی مهارت‌ها و شرایط مورداشاره در آگهی‌های استخدامی مرتبط با شغل آشپزی می‌پردازیم. همچنین با شرح وظایف کمک آشپز و آشپزهای حرفه ای، نگاهی به دستمزد شغل آشپز در کشورهای مختلف خواهیم انداخت.

شرایط و مهارت‌های موردتوجه برای استخدام آشپز

یکی از شرایط استخدامی موردتوجه در آگهی‌های استخدام آشپز و کمک آشپز، داشتن سابقه کاری مرتبط در شغل آشپزی است. به شکلی که متقاضیان باید تجربه کاری لازم را برای کار کردن با وسایل آشپزخانه، در اختیار داشته باشند.

از دیگر شرایط استخدامی در شغل آشپزی، آشنایی با تکنیک‌های روز آشپزی است. توانایی پخت انواعی از غذاهای محلی و سنتی در کنار آشنایی با شیوه پخت غذا به سبک غربی یا شرقی، از دیگر مهارت‌های موردتوجه برای استخدام آشپز در رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی مختلف است.

ذکر این نکته ضروری است که آشپزهای حرفه ای باید دارای توانایی‌ رهبری باشند. دلیل این موضوع این است که معمولا این گروه از آشپزها، مسئولیت‌ سرپرستی و نظارت بر کار کارگران و کمک آشپزها در یک کافی شاپ، رستوران یا هتل را بر عهده خواهند داشت.

از دیگر شرایط استخدامی مهم برای جذب و استخدام آشپز، می‌توان به داشتن صبر و تحمل بالا، توانایی ‌مدیریت زمان و آشنایی با نکات ایمنی و اصول بهداشتی در آشپزخانه اشاره کرد. این در حالی است که برخی از کارفرمایان، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط با رشته آشپزی را به‌عنوان یکی از شرایط استخدامی خود اعلام می‌کنند.

شرح وظایف کمک آشپز و آشپز

یکی از مهم‌ترین وظایف کمک آشپز، آماده‌سازی مواد اولیه و وسایل موردنیاز در آشپزخانه برای تهیه غذا است. همچنین مطالعه دستور پخت غذا و تهیه مواد موردنیاز، از دیگر وظایف و مسئولیت‌های آشپز و کمک آشپز است.

یک آشپز حرفه ای همواره سفارش‌ها را مطابق با زمان‌بندی اعلام‌شده، در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین آشپزها وظیفه تقسیم‌بندی وظایف مختلف را بین کمک آشپز و کارگرها در محل آشپزخانه، بر عهده خواهند داشت.

از دیگر وظایفی که در شغل آشپز و کمک آشپز وجود دارد، می‌توان به تهیه غذا با حداکثر میزان کیفیت اشاره کرد. غذاهای طبخ‌ شده به‌وسیله آشپز و کمک آشپز، باید دارای ظاهری اشتهاآور و طعمی خوشایند باشند. به شکلی که غذای موردنظر باید دقیقا مطابق با سلیقه و نظر مشتری تهیه شود.

درنتیجه معمولا یک آشپز حرفه ای، پایبندی کامل و تعصب بیش‌از‌اندازه به دستور اصلی پخت غذا ندارد. یک آشپز حرفه‌ ای می‌کوشد با رعایت اصول موجود برای تهیه نوع خاصی از غذا، غذایی مطابق با میل و نظر مشتری را آماده نماید.

از دیگر وظایفی که برای کمک آشپز و آشپز وجود دارد، می‌توان به نظارت بر تعداد سفارش‌های صورت گرفته در کافی شاپ، رستوران و هتل، مطابق با امکانات و ظرفیت‌های موجود اشاره کرد. همچنین یک آشپز حرفه ای باید بتواند مواد اولیه سالم و باکیفیتی را در تهیه غذای خود مورداستفاده قرار دهد.

به همین دلیل یک آشپز حرفه ای باید مواد اولیه تهیه‌شده را به‌دقت موردبررسی قرار داده و خوراکی‌های فاسد یا تاریخ‌مصرف گذشته را از سایر مواد اولیه تفکیک نماید. رعایت همین موارد به‌ظاهر ساده اما بسیار مهم در شغل آشپزی است که می‌تواند میزان حقوق آشپز در کرج، تهران و... را به‌خوبی مشخص نماید. در ادامه این مقاله ضمن بررسی دستمزد آشپز در جدیدترین آگهی‌های استخدامی در شهرهای مختلف، به بررسی بازار کار و حقوق آشپز در سایر کشورها می‌پردازیم.

بازار کار آشپز در ایران

بررسی آگهی‌های استخدامی اخیر نشان می‌دهد که حقوق آشپزهای حرفه ای، معمولا رضایت‌بخش و قابل‌توجه است. در ادامه ضمن بررسی جدیدترین آگهی‌های استخدام آشپز و کمک آشپز، به دستمزد پیشنهادی برخی از کارفرمایان در این حوزه نگاهی خواهیم انداخت.

استخدام آشپز در کوب برگر

یکی از جدیدترین آگهی‌های استخدامی اخیر در شغل آشپز، آگهی استخدام کوب برگر است. این مجموعه که در تهران قرار دارد، اخیرا در آگهی‌ استخدام خود حقوق آشپز را مبلغی در حدود 10 الی 15 میلیون تومان در ماه عنوان کرده است. همچنین امکان استفاده از سرویس رفت‌وبرگشت و دریافت ناهار، از دیگر مزایای فعالیت در این مجموعه هستند.

حقوق آشپز در مجموعه ارکیده فاخر آرین

مجموعه ارکیده فاخر آرین اخیرا از آشپزهای حرفه ای برای تهیه غذاهای ایرانی و فرنگی، دعوت به همکاری کرده است. پرداخت حق بیمه، حقوق و دستمزد ثابت ماهانه 17 میلیون تومان و سه وعده غذایی در روز، ازجمله موارد موردتوجه در آگهی استخدام این مجموعه هستند.

آگهی استخدام آشپز ایرانی و فرنگی

یکی دیگر از مجموعه‌هایی که آگهی استخدام آشپز در تهران منتشر کرده است، شرکت دونا کترینگ است. این مجموعه برای کار تمام‌وقت در تهران، حداقل دستمزد 6.5 میلیون تومان و حداکثر حقوق 9 میلیون تومان در ماه را پیشنهاد داده است. از مزایای کاری شغل آشپز در این مجموعه می‌توان به بیمه تکمیلی، بن خرید و هدایای مناسبتی اشاره کرد.

حقوق آشپز در خارج از کشور

متوسط حقوق آشپز در کشورها و مناطق مختلف جهان، مبلغی متفاوت است. در این بخش، به بررسی متوسط حقوق آشپز در کشورهای کانادا، آلمان و استرالیا می‌پردازیم.

بررسی بازار کار آشپز در کانادا

متوسط حقوق و دستمزد یک آشپز در کشور کانادا، مبلغی در حدود 21.07 دلار در ساعت عنوان‌شده است. این بدان معنا است که افراد فعال در شغل آشپزی در کانادا، می‌توانند دستمزدی معادل با 4,281 دلار در ماه داشته باشند.

این در حالی است که معمولا آشپزهای حرفه ای و کمک آشپزها در مناطقی مانند ونکوور و مونترال کانادا، حقوق و دستمزد بیشتری در مقایسه با سایر مناطق کانادا دارند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که در 3 سال آینده در کانادا، رشد تقاضا برای استخدام آشپز و کمک آشپز در مناطقی مانند منیتوبا، نوا اسکوشیا و یوکان، بیشتر از استان‌های دیگر در این کشور باشد.

حداقل دستمزد آشپز در آلمان

حداقل دستمزد یک آشپز در کشور آلمان، مبلغی به‌اندازه 82 هزار یورو در سال است. این در حالی است که آشپزهای باتجربه در آلمان، می‌توانند به‌طور متوسط درآمدی در حدود 142 هزار یورو در سال داشته باشند. همچنین کسب درآمد تا مبلغ 200 هزار یورو در سال برای آشپزهای حرفه ای در آلمان، دستمزدی دور از انتظار نخواهد بود.

حقوق آشپزهای حرفه ای در استرالیا

بر اساس آمار اعلام‌شده از حقوق آشپز در کشور استرالیا، آشپزهای حرفه ای در این کشور می‌توانند متوسط حقوق ماهانه‌ای به‌اندازه 64,354 دلار در سال داشته باشند. این در حالی است که حقوق کمک آشپز و آشپزهای تازه‌کار در استرالیا، مبلغی در حدود 58 هزار دلار در سال خواهد بود.

جمع‌بندی

رشته آشپزی یکی از رشته‌های پول‌ساز در ایران و خارج از کشور است که موردتوجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار دارد. مراکز گردشگری،‌ رستوران‌ها، کافی ‌شاپ‌ها و مراکز اقامتی در داخل و خارج از کشور، به استخدام آشپز و کمک آشپز نیاز دارند.

به همین دلیل در این مقاله، به بررسی شرایط استخدامی در این حرفه پرداختیم. همچنین با شرح وظایف کمک آشپز و آشپزهای حرفه ای، به حقوق آشپز در ایران و برخی از کشورها نگاهی انداختیم.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه