رپرتاژ اگهی /

مالیات بردرآمد چیست ؟

مالیات بردرآمد چیست ؟
کدخبر : 53187

به نظر شما این پول برای حفظ کشور و ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی، راه سازی، امنیت و توسعه از کجا می آید؟ بدون شک اگر مردم کشور برای بهبود جامعه مالیات بدهند

به نظر شما این پول برای حفظ کشور و ارائه خدمات بهداشتی، آموزشی، راه سازی، امنیت و توسعه از کجا می آید؟ بدون شک اگر مردم کشور برای بهبود جامعه مالیات بدهند، دولت می تواند کشور را اداره کند و رفاه و آسایش را برای مردم ایجاد کند. اگر در قدیم پادشاهان و حاکمان کشور با دریافت پول، سکه یا کالا از مردم هزینه امور کشور را می پرداختند، امروزه که زندگی و تجارت مردم تغییر کرده، نحوه پرداخت مالیات نیز تغییر کرده است تا دولت بتواند از آنها استفاده کن. برای پوشش هزینه های جاری

اکنون می دانید که مالیات یک هزینه اجتماعی است که مردم باید بپردازند.

حالا در اینجا می خواهیم در مورد مالیات در ایران صحبت کنیم تا بدانید چه چیزی به عنوان مالیات پرداخت می کنید. به طور کلی مالیات ها در ایران به دو قسمت مالیات های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند که این دو قسمت نیز دارای زیرشاخه هایی هستند.

مالیات های مستقیم همانطور که از نامشان پیداست از پول یا دارایی افراد جمع آوری می شود. بنابراین مالیات های مستقیم را می توان به دو نوع مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی تقسیم کرد.

 

مالیات بر درآمد

یکی از رایج ترین و مهم ترین انواع مالیات در ایران مالیات بر درآمد است که معمولاً از افراد و شرکت ها اخذ و به صورت درصدی از سود مؤدی محاسبه می شود. عوامل مرتبط با مالیات بر درآمد عبارتند از:

 

مالیات کسب و کار

کلیه مشاغلی که به هر نحوی در کشور درآمدزایی می کنند مشمول مالیات می شوند. معمولا مالیات برای کسب و کار ها یکی از پر چالش ترین نوع مالیات ها برای صاحبان کسب و کار است، چرا که این افراد با بی توجهی و عدم توجه به آن می توانند منجر به جریمه های مالیاتی شوند. شما عزیزان به راحتی می توانید با دریافت پکیج آموزش مالیات از تمامی جریمه های مالیاتی در امان باشید.

مالیات

مالیات بر املاک

مالیات بر املاک و مستغلات خود حوزه وسیعی دارد که شامل مالیات بر دارایی، مالیات نقل و انتقال، ساخت و ساز و اجاره می شود.

 

مالیات بر درآمد اتفاقی

اگر شخصی از طرق مختلف درآمد نقدی یا غیرنقدی دریافت کند باید آن مبلغ را به عنوان مالیات پرداخت کند.

 

 

مالیات بر درآمد کشاورزی

در ایران کلیه فعالیت های کشاورزی که توسط اشخاص حقیقی انجام می شود از پرداخت مالیات معاف بوده و مالیات اشخاص حقوقی صفر است.

 

مالیات بر درآمد شرکت

تمامی شرکت ها و بنیادها در صورت کسب سود از طرق مختلف مشمول مالیات خواهند بود.

 

مالیات بر املاک

مالیات بر دارایی بخشی از مالیات مستقیم است و به این معناست که اموال مردم به طور مستقیم مشمول مالیات می شود. مالیات بر ارث و حق تمبر از مولفه های مالیات بر دارایی است.

 

مالیات بر ارث

در صورت فوت یک نفر، دولت مالیات تمام اموال و دارایی آنها را محاسبه و از ورثه دریافت می کند.

تمبر مالیاتی

یکی دیگر از راه های اخذ مالیات، مهر یا ابطال اسناد است. بدین ترتیب کلیه اسناد و مدارک دارای اعتبار قانونی و قانونی خواهند بود و همچنین درآمد دولت نیز حاصل می شود.

مالیات‌های غیرمستقیم، برخلاف مالیات‌های مستقیم، مالیات‌هایی هستند که از افراد وضع می‌شوند، مانند مالیات بر ارزش افزوده که پرداخت‌کننده آن ناشناخته است. از این حیث می توان مالیات واردات و مالیات بر مصرف و فروش را جزو مالیات های غیرمستقیم در نظر گرفت. برای مالیات های مربوط بر ارث هم قوانین مالیاتی وجود دارد که شما برای دریافت راهنمایی و یا دوره آن ها می توانید اینجا کلیک کنید.

 

سخن آخر

در این مقاله ما سعی کردیم به برخی از مهم ترین مالیات ها و موارد درآمدی که روی آن ها مالیات مستقیم اعمال می شود بپردازیم. امیدواریم که از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه