استخر

5 ترفند مهم در زمان استفاده از عایق رطوبتی استخر

5 ترفند مهم در زمان استفاده از عایق رطوبتی استخر
کدخبر : 53645

استخرها به عنوان یکی از المان های تفریحی و جذاب به وفور توسط افراد مختلف استفاده می‌شوند. خصوصا در فصل تابستان که این آمار به شدت افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل مدیران ورزشگاه‌ها و مراکز تفریحی تصمیم می‌گیرند یک پروژه بازسازی و نوسازی استخر را در دستور کار قرار دهند.

 مهمترین موضوع برای شروع، نحوه استفاده صحیح از عایق رطوبتی استخر است. اینکه بدانیم پیش از فرایند بازسازی و همچنین در روند کار چه اقدامات مهمی را انجام دهیم که در پایان یک نتیجه مطلوب و رضایت بخشی را شاهد باشیم.

به عنوان یک یادآوری کلی پوشش هایی که معمولا برای رنگ آمیزی استخر استفاده می‌شود انواع رنگ های آکریلیک و همچنین رنگ اپوکسی هستند. این رنگ‌ها پس از زیرسازی های اولیه می‌توانند به عنوان یک پوشش نفوذ ناپذیر عمل کنند.

در این مقاله قصد داریم 5 تکنیک مهم در مورد استفاده از عایق رطوبتی استخر را ذکر کنیم. طبیعتاً با در نظرگیری این موارد می‌توانید امیدوار باشید که مراحل پروژه را طبق استانداردهای تعریف شده دنبال کرده اید.

1- بررسی ظاهری استخر قبل از آماده سازی عایق رطوبتی

پیش از آنکه بخواهیم به میکس کردن اجزای عایق رطوبتی استخر و یا رقیق سازی رنگ های مورد نظر بپردازیم لازم است یک ارزیابی و بررسی ظاهری را نسبت به استخر خود داشته باشیم. چون ممکن است یکسری خوردگی‌ها و تخریب های ساختاری جزئی و کلی را در سطح استخر ببینید که اصطلاحاً به آن خوردگی لانه زنبوری نیز می‌گویند.

این نقایص به صورت شبکه ای در قسمت دیواره‌ها و کف استخر قابل مشاهده هستند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم هیچگاه برای عایق کاری استخر خود عجله نکنید و سعی کنید تدابیر بسیار کاربردی برای رفع این نقایص بیندیشید. هر چقدر ترک، منافذ ریز و مواردی از این قبیل در سطح بستر استخر باشد نه تنها رنگ‌ها و عایق های رطوبتی مصرف بالایی خواهند داشت بلکه نمی توان یک سطح کاملا ضد آب را ایجاد کرد.

2- افزایش چسبندگی عایق رطوبتی از طریق تمیز کردن سطح کار

مانند هر پروژه رنگ آمیزی که لازم است بستر کار تمیز شود در مورد عایق کاری استخر نیز این قاعده صدق می‌کند. در قسمت قبل در مورد رفع خوردگی‌ها و نقایص ساختاری نکاتی ذکر شد. اما این پایان کار نیست چرا که بعد از انجام زیرسازی‌ها شما باید گرد و غبار پراکنده در کف را پاکسازی کنید. در واقع انواع عایق رطوبتی استخر زمانی عملکردی ایده آلی دارند که بر روی سطوح تمیز اجرا شوند.

لذا استخر شما باید عاری از هرگونه گرد و غبار، زباله، روغن و دیگر آلاینده های چسبیده به سطح باشند. در مواردی ممکن است نیاز باشد که شما از ترکیبات اسیدی برای پاکسازی سطح استفاده کنید. این اقدام مهم را با عنوان اسید شویی می‌شناسند. هدف از انجام این کار افزایش چسبندگی عایق رطوبتی و پوشش های رویه رنگی است.

3- انتخاب عایق رطوبتی مناسب

اصولاً برای انتخاب انواع رنگ استخری که می‌توانند به عنوان یک پوشش ضد رطوبتی عمل کنند چند قاعده مهم، باید در نظر گرفته شود. اینکه موقعیت استخر شما دقیقاً به چه صورتی است. به عنوان مثال عایق هایی که برای پوشش دهی سطوح استخر سرپوشیده استفاده می‌شوند با استخرهایی که در مجاورت آب و هوای محیط هستند کاملاً متفاوت است.

به عنوان مثال رنگ استخر اپوکسی می‌تواند گزینه ایده آلی برای پوشش دهی استخر های روباز باشد. اما اگر محیط شما کاملاً سر پوشیده است می‌توانید از رنگ استخری اکریلیک استفاده کنید. المان های دیگری نظیر کاربری سهل و آسان، میزان انعطاف پذیری، دوام عایق رطوبتی و همچنین میزان تحمل رنگ در برابر فشارهای هیدرواستاتیک نیز تعیین کننده رنگ های استاندارد هستند.

با توجه به آنکه در استخرهای بسیار عمیق یک فشار بالایی به سطح کف و دیواره‌ها وارد می‌شود لازم است از باکیفیت ترین رنگ استفاده کنیم تا نه تنها چسبندگی خود را از دست ندهند بلکه بتوانند در یک مدت زمان طولانی دوام بیاورند.

4- دنبال کردن دستورالعمل های سازنده رنگ

نمونه های مختلف عایق رطوبتی دارای ویژگی های خاص خود هستند. شرکت های تولید کننده در بسته بندی محصولات خود سعی می‌کنند اطلاعات به نسبت جامع و مهمی را در استفاده از این رنگ‌ها ذکر کنند. به عنوان مثال برخی از پوشش‌ها اگر همراه با پرایمر اپوکسی استفاده شوند عملکرد ایده آلی را خواهند داشت. حال آنکه برخی دیگر تنها با زیرسازی های ساده سطح کف و دیواره‌ها می‌توانند یک سطح نفوذ ناپذیر را ایجاد کنند.

از طرفی نمونه های خاص این محصولات نیز به صورت چند جزئی عرضه می‌شوند. بنابراین شما باید اطلاعات کافی در مورد نحوه اختلاط این رنگ‌ها داشته باشید. معمولاً رنگهایی که به صورت چند جزئی هستند تشکیل شده از رزین‌ها و هاردنرها می‌باشند. پس شما باید بدانید که چه مقدار از هاردنرها را به رزین اصلی اضافه کنید تا به قوام رنگ مطلوبی برسید.

5- انجام تست نشتی پس از خشکی کامل رنگ

بعد از آنکه پوشش عایق رطوبتی استخر به مرحله خشکی کامل رسید. لازم است که یک تست یا آزمایش ساده روی آن انجام دهید تا مطمئن شوید که سطح مورد نظر کاملا نفوذ ناپذیر است. معمولا مدت زمان مناسب برای انجام این تست یک هفته است. این آزمایش‌ها با عنوان تخصصی flood test شناخته می‌شوند که نشان می‌دهد آیا استخر عایق کاری شده دارای نشتی است یا خیر.

در صورت مثبت بودن لازم است که استخر مجدد تخلیه شود تا بتوان عملیات تعمیر و اصلاح نقاط مورد نظر را انجام داد. اگر مراحل قبلی به طور کامل انجام شود و همچنین تکنسین های اجرایی دارای تخصص لازم در حوزه عایق کاری استخر باشند عملاً نباید انتظار نشتی یا هیچ المان منفی دیگر را داشته باشیم.

انجام زیرسازی‌ها و آماده سازی سطح و همچنین انتخاب و خرید عایق رطوبتی استخر مناسب دقیقاً از عواملی هستند که می‌تواند درصد موفقیت آمیز بودن پروژه را افزایش دهند.

خرید با کیفیت ترین عایق‌ها از شرکت رانا کیمیا فام

مشتریان گرامی می‌توانند طیف گسترده‌ای از انواع پوشش های ضد رطوبتی نظیر عایق رطوبتی پشت بام، عایق رطوبتی نمای ساختمان، عایق رطوبتی سرویس های بهداشتی و غیره را با بهترین قیمت از شرکت رانا کیمیا فام خریداری کنند.

این محصولات طبق آخرین استانداردهای تعریف شده بین المللی فرموله و تولید شده اند. در نتیجه می‌توانند بهترین عملکرد را در پروژه های مختلف داشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین آگاهی از قیمت با کارشناسان ما در تماس باشید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه