آیا می‌توان به طرح ثبت‌نام مجدد جاماندگان سهام عدالت دل خوش کرد؟

آیا می‌توان به طرح ثبت‌نام مجدد جاماندگان سهام عدالت دل خوش کرد؟
کدخبر : 10012

در اواخر دوره مجلس دهم، بحث ثبت‌نام مجدد جاماندگان سهام عدالت مطرح شد تا از این طریق جاماندگان سهام عدالت بتوانند دوباره ثبت‌نام کنند.

در اواخر دوره مجلس دهم، بحث ثبت‌نام مجدد جاماندگان سهام عدالت مطرح شد تا از این طریق جاماندگان سهام عدالت بتوانند دوباره ثبت‌نام کنند.

محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، یکی از نمایندگان مجلس قبل بود که از احتمال دوباره ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت خبر داد. 

پورابراهیمی با اشاره به تصمیم مجلس برای واجدان شرایطی که موفق به دریافت سهام عدالت نشدند، گفت: «قانون تاکنون تعریفی برای جاماندگان سهام عدالت نداشته است، در صورتی که بتوانیم یک راهکاری در متن قانون برای این افراد ببینیم خواهیم توانست از 50 درصد ظرفیت باقی‌مانده که دولت واگذار نکرده کاری کنیم تا به جا ماندگان واجد شرایط هم سهامی تعلق گیرد.»

وی درباره راهکارهای بهره‌مندی واجدان شرایطی که تاکنون سهام عدالت دریافت نکرده‌‌اند، خاطرنشان کرد: «باید ببینیم شرایط این واگذاری‌ها در آینده چگونه می‌تواند باشد؛ اینکه اقساط چندساله باشد، ذی‌حقان چگونه شناسایی شوند، بنابراین تعیین تکلیف جاماندگان واجد شرایط سهام عدالت نیازمند آن است که پیشنهادی به مجلس بیاوریم و در صورت تصویب،‌ دولت را مکلف به اجرای آن کنیم.»

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم یادآور شد: «در نظر داریم پیش‌نویس طرحی برای مشمولان جامانده از سهام عدالت را به مجلس یازدهم بیاوریم و در صورت موافقت مجلس تصویب کنیم.»

نمایندگان مجلس یازدهم به جد پیگیر ثبت‌نام جاماندگان سهام عدالت هستند. به تازگی هم حاجی‌دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس گفته تعیین تکلیف جاماندگان سهام عدالت یکی از اولویت‌های مجلس یازدهم است.

اما گویا دولت به راحتی نمی‌خواهد زیر بار پذیرش درخواست نمایندگان مجلس یازدهم برود و به هر طریقی تلاش می‌کند تا این طرح در مجلس تصویب نشود. حتی فرهاد دژپسند از عدم امکان‌پذیری ثبت نام دوباره جاماندگان سهام عدالت خبر داد و در همین رابطه در جلسه علنی روز 18 خرداد مجلس شورای اسلامی گفت: اصل 44 قانون اساسی صریحاً ذکر شده که سهام عدالت تنها به 6 دهک افراد جامعه داده شود و ارائه سهام عدالت در سال 85 آغاز شد و اکنون دیگر نمی‌توان برای جاماندگان سهام عدالت کاری انجام داد.

او همچنین درباره نظر دولت نسبت به طرح مجلس برای ارائه سهام عدالت به جاماندگان آن تأکید کرد: من این طرح را ندیده‌ام، اما امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت به جاماندگان این سهام وجود ندارد؛ زیرا آن شرکت‌های دولتی مورد نظر را در قالب سهام ارائه کرده‌ایم یا اکنون براساس قانون بودجه سال 99 در حال واگذاری آنها هستیم بنابراین چنین چیزی امکانپذیر نیست.

اما رحیم زارع  نماینده مردم آباده در مجلس یازدهم در واکنش به مخالفت دولت با پذیرش چنین طرحی به خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، گفته است که «از زمان واگذاری سهام عدالت در سال 86 تاکنون ارزش پول ملی، به حدود یک دوازهم کاهش یافته و نرخ ارز چندین برابر شده که در اثر این تغییرات قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است.»

وی تأکید کرد: «از آنجایی که قدرت خرید مردم طی سال‌های گذشته به شدت کاهش یافته، واگذاری سهام عدالت به جاماندگان ضرورت دارد؛ لذا دولت باید با اولویت‌بندی در مرحله نخست، به جاماندگان مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته سهام عدالت واگذار کند و در مراحل بعدی به سراغ افرادی که در مناطق توسعه یافته هستند، برود.»

البته یکی دیگر از ایراداتی که دولت به طرح مجلس یازدهم گرفته، عدم دسترسی کافی به اطلاعات واجدان شرایط ثبت نام مجدد سهام عدالت است که البته به نظر می‌رسد چیزی بیش از یک بهانه نیست؛ زیر براساس گفته رحیم زارع، دولت می‌تواند برای شناسایی افراد واجد شرایط  دریافت سهام عدالت از بانک اطلاعاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کند.

به گزارش شمانیوز، با توجه به مخالفت شدید دولت با طرح نمایندگان مجلس برای حمایت از جاماندگان سهام عدالت، انتظار می‌رود، به خاطر چانه‌زنی دولت و مجلس به این زودی‌ها این طرح تصویب نشود و اگر هم تصویب شود، قطعاً دولت در این طرح اعمال نظر خواهد کرد؛ لذا جاماندگان سهام عدالت نباید به این زودی‌ها انتظار تصویب آن را داشته باشند و به این طرح دل خوش کنند.

 

منبع:شمانیوز

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه