شمانیوز گزارش می‌دهد؛

​آیا فرآیند فروش سهام عدالت شفاف است؟

​آیا فرآیند فروش سهام عدالت شفاف است؟
کدخبر : 10576

​یکی از مشکلات مهم روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت روند نامعلوم فروش برای بیش از 20 میلیون نفر سهام‌دار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، این روزها موضوع آزادسازی سهام عدالت، فروش و ارزش ذاتی آن در میان مردم بسیار داغ شده و جذابیت پیدا کرده و هرجا که قدم می‌گذاریم درباره سهام عدالت سخن می‌گویند و عده‌ای از اینکه ارزش سهامشان افزایش یافته خوشحالند و برای برخورداری از عایدی آن روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند و عده‌ای هم هنوز در میان دو روش مستقیم و غیرمستقیم سهام‌داری مردد هستند. 

متأسفانه هر روش مستقیم و غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت، به خاطر فقدان مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق برای سهام‌داران مشکلاتی با بار آورده است که در این گزارش به چند نمونه از آنها اشاره خواهد شد.

**تمدیدهای مکرر و بلاتکلیفی دولت

متأسفانه تمدیدهای بیش از حد و مکرر بر تردید و ترس مردم از آزادسازی سهام عدلت افزوده و شک و شبهه نزد مردم ایجاد کرده است. در واقع پس از 50 روز از آغاز انتخاب روش نحوه آزادسازی سهام عدالت توسط مردم، سازمان خصوصی‌سازی بارها زمان انتخاب بین مستقیم و غیرمستقیم را تمدید می‌کند.

حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در حالی از ادامه آزادسازی این سهام توسط مردم خبر می‌دهد که کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند دولت باید تکلیف خود را با مردم مشخص کند؛ یعنی دولت از سویی می‌خواهد همه مردم این سهام را آزاد کنند و از سویی دیگر فرصت کافی در اختیار ندارد؛ در صورتی که یا دولت باید زمانی برای آزادسازی سهام عدالت مشخص نکند و زمان نامحدود برای آن در نظر بگیرد یا اینکه اگر زمانی مشخص می‌کند، مدام آن را تمدید نکند.

**غیرشفاف بودن فرآیند فروش سهام عدالت

یکی دیگر از مشکلاتی که از قبال فقدان برنامه و مدیریت صحیح برای مردم به وجود آمده، سردرگمی مردم است. از دهم خردادماه درخواست فروش سهام عدالت توسط سهامداران امکان‌پذیر شده؛ اما بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد که دارندگان این سهام مشکلات متعددی دارند و همین سردرگمی بسیاری را برای آن‌ها داشته چرا که هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم بسیار غیرشفاف و نامشخص اجرا شده است.

یکی از مشکلات مهم روش مستقیم روند نامعلوم فروش سهام عدالت برای بیش از 20 میلیون نفر است، در این روش سهامداران یکی از کارگزاری‌ها را به‌عنوان کارگزار خود انتخاب می‌کنند و هر سهامدار با مراجعه به سایت کارگزاری از درگاه مخصوص سهام عدالت نسبت به فروش سهام خود اقدام می‌کند؛ اما نواقص موجود در این روش معضلات بسیاری را برای سهامداران ایجاد کرده، نامشخص بودن زمان فروش، واریز وجه و همچنین قیمت فروش است.

**ابهام در فروش 30 درصد سهام عدالت از طریق بانک‌ها

درخواست فروش ۳۰ درصدی از طریق بانک‌ها روش دیگری بود که سازمان خصوصی‌سازی برای فروش راحت‌تر سهام عدالت مردم و همچنین مدیریت فروش سهام معرفی کرد. این روش نیز مشکلات خاص خود را داشته به گونه‌ای که افراد مختلف با مراجعه به بانک‌ها اقدام به ثبت درخواست فروش سهام خود کرده‌ و بانک‌ها نیز فروش سهام را به کارگزاری‌های خود واگذار کرده‌اند؛ اما پس از فروش ۳۰ درصد سهام، مبلغ واریزی به حساب برخی مشتریان با میزان واقعی آن تفاوت داشته است. 

به گزارش شمانیوز، دولت برای اینکه سهام عدالت پس از سال‌ها از بلاتکلیفی خارج شود، دو روش مستقیم و غیرمستقیم را انتخاب کرده، اما در ذات همین دو روش مشکلات بسیاری نهفته شده است و نحوه عملکرد بانک‌ها و کارگزاری‌ها بخشی از این مشکل هستند که کار را برای مردم سخت و دشوار ساخته‌اند و حتی موجبات سردرگمی مردم را بار آورده‌اند؛ بنابراین نبود شفافیت و نبود عزم جدی در رفع مشکلات مربوط به آزادسازی سهام عدالت ممکن است اعتراضات مردم را تشدید و بی‌اعتمادی آنها را در پی داشته باشد و قطعاً دولت باید درصدد رفع این مشکلات برآید تا 20 میلیون سهام‌دار عدالت که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند از بلاتکلیفی خارج شوند.

 

منبع:شمانیوز

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه