اختصاصی شمانیوز؛

آشنایی با کارگزاری بورس

آشنایی با کارگزاری بورس
کدخبر : 11175

در یک جمله می‌توان گفت کارگزار واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود.

به گزارش شمانیوز به نقل از بورسینس، در یک جمله می‌توان گفت کارگزار واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس هستند و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود.

 

 

 

شرکت‌های کارگزاری

 

کارگزاران اشخاص حقوقی هستند که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار و کالا و یا اوراق مبتنی بر کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌کنند.

 

انجام فعالیت توسط کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.

 

افرادی که در شرکت های کارگزاری مشغول به فعالیت می­باشند، افرادی خبره، با تجربه و آشنا به مسایل مالی هستند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می شود شناخت دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می توانند بهترین اقدام به منظور خرید و فروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس‌ ها و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.

 

از آنجایی که فعالیت کارگزاری دارای حساسیت ویژه بوده و کلیه سرمایه‌گذاران از طریق شرکت‌‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش می‌کنند. لذا شرایط و مقرراتی بر مدیران و پرسنل شرکت‌های کارگزاری حکم فرماست.

 

صلاحیت حرفه‌ای کلیه اعضای هیات مدیره و مدیر عامل شرکت‌های کارگزاری می‌بایست قبل از قبول سمت، به تائید سازمان بورس برسد که به این منظور صلاحیت‌های علمی، تجربی، عمومی و تحصیلی متقاضیان بررسی می‌گردد.

 

کلیه معاملات شرکت‌های کارگزاری توسط معامله گران آن‌ها انجام می‌‌پذیرد. این معامله‌گران می‌‌بایست دارای گواهی‌نامه حرفه‌‌ای بوده که دارا بودن این گواهی نامه تسلط آن‌ها را بر مباحث علمی مورد نیاز و قوانین و مقررات نشان می‌‌دهد.

 

سایر افرادی که در سمت‌‌های مهمی در شرکت‌­های کارگزاری فعالیت می‌کنند بسته به نیاز آن‌ها به توانمندی‌‌های علمی و مقرراتی خاص، موظف به اخذ گواهی­نامه حرفه­‌ای مربوطه می‌‌باشند.

 

مشخصات شرکت های کارگزاری دارای مجوز در قسمت “مشخصات شرکت‌های کارگزاری“ بروزرسانی می‌گردد. این شرکت ها برای ارائه خدمات مختلف در حوزه بازار سرمایه باید مجوز مربوطه را اخذ نمایند.

 

 

 

 

منبع:شمانیوز

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه