روش هایی که شما را ثروتمند می کند

روش هایی که شما را  ثروتمند می کند
کدخبر : 11487

باوجود اهمیت حیاتی که پول در زندگی ما دارد، نه در مدرسه و نه در دانشگاه چیزی در مورد مهارت‌های مالی، کسب پول و ثروت و مدیریت آن آموخته نمی‌شود.

به گزارش شمانیوز به نقل از تجارت نیوز، باوجود اهمیت حیاتی که پول در زندگی ما دارد، نه در مدرسه و نه در دانشگاه چیزی در مورد مهارت‌های مالی، کسب پول و ثروت و مدیریت آن آموخته نمی‌شود. بیشتر ما بر اساس آنچه از والدین خود دیده‌ایم یا صرفا به‌طور غریزی با پول برخورد می‌کنیم. شخصا تا چند سال پیش فکر می‌کردم «پول چیزی است که فقط باید خرجش کرد.» هیچ درکی از شیوه برخورد با پول و مدیریت آن نداشتم. هر پولی را که به دستم می‌رسید در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرج می‌کردم و نتیجه طبیعی این رفتار با پول این بود که همیشه بی‌پول باشم. شما با پولی که به دستتان می‌رسد، چگونه رفتار می‌کنید؟ آیا مدیریت خوبی بر پول خود دارید؟ چگونه در پی افزایش پول خود هستید؟

 

سرِ کیسه را شُل نکنید

آیا توجه کرده‌اید که هرگاه که حقوق شما بیشتر شده بااین‌حال میزان پس‌انداز شما هیچ تغییری نکرده است و شاید حتی بدهکارتر هم شده‌اید؟ قاعده‌ای مالی به نام قانون پارکینسون وجود دارد که می‌گوید «هرقدر که درآمد شما بیشتر می‌شود به همان نسبت هزینه‌های شما هم بیشتر می‌شود.»

هرقدر که درآمد شما بیشتر می‌شود به همان نسبت هزینه‌های شما هم بیشتر می‌شود.

اکثر افراد به‌محض این‌که پولی به دست می‌آورند به فکر خرید وسایل جدید، خودروی نو، زندگی لوکس‌تر و مسافرت‌های گران‌قیمت می‌افتند و نه‌تنها پس‌اندازی برایشان باقی نمی‌ماند بلکه بدهکارتر هم می‌شوند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند همان پیراهن 30 هزارتومانی را بپوشند و یا سوارشدن بر خودروی 40 میلیون تومانی را برای خود عار می‌دانند. اجازه ندهید که شرایط، مُد و منیت باعث ولخرجی‌ شما شود.

نمایش ثروت راه نیندازید

بسیاری از میلیاردرهای جهان از همان خودروی سی سال پیش خود استفاده می‌کنند و برای نمایش ثروت خود دست به ولخرجی نمی‌زنند. شاید اگر بدانید که بیل گیتس که ثروتمندترین مرد جهان است سال‌هاست که یک ساعت 40 دلاری بر دست می‌بندد، تعجب کنید و او را آدمی ناخن‌خشک و خسیس بدانید. اما او قدر پول را می‌داند و آن را بی‌دلیل هزینه نمی‌کند. برای او مهم کارایی ساعت است نه نمایش دادن آن به دیگران.

متقابلا پول نیز قدر چنین آدمی را می‌داند و هر روز بر ثروت او می‌افزاید و او را قادر می‌سازد که میلیاردها دلار به موسسات خیریه کمک کند. تا وقتی‌که خرجتان کمتر از دخلتان نباشد هرگز به استقلال و آزادی مالی نخواهید رسید. برای افزودن بر پول خود اولین قدم این است که کمتر از مقداری که به دست می‌آورید، خرج کنید. این باید به یک عادت مالی تبدیل شود. برای این کار لازم است که حساب دقیق دخل‌وخرج خود را داشته باشید.

اول کاشت و بعد برداشت کنید

«بخشی از کل درآمدتان به شما تعلق دارد و اگر نتوانید آن را پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنید، بذر بزرگی در شما نیست.» دبلیو کلمنت استون

شاید بارها شنیده باشید که می‌گویند «اول حق‌وحقوق خودتان را بدهید» یعنی اول مقداری از درآمد خود را پس‌انداز کنید. اولویت دادن به پس‌انداز یکی از عادات مشترک تمام افراد ثروتمند است. از هم‌اکنون تصمیم بگیرید که درصد مشخصی از درآمد خود را به‌محض دریافت آن پس‌انداز کنید و به‌هیچ‌وجه، جز برای سرمایه‌گذاری، از آن استفاده نکنید. نهادینه کردن این عادت برای تمام عمر که ابتدا مقداری از درآمد خود را پس‌انداز و سپس بقیه را خرج کنید، راحت نیست و نیازمند عزم جزم و اراده‌ی آهنین است. اما وقتی‌که به آن عادت کردید موفقیت مالی شما تضمین می‌شود. می‌توانید یک حساب مخصوص پس‌انداز باز کنید و مثلا ده درصد از هر پولی را که به دست می‌آورید بلافاصله به آن واریز کنید.

روش‌های صحیح مدیریت پول و راهکارهای افزایش دادن آن سکه اسکناس پس‌انداز

به هر ریال پول خود مثل یک بذر نگاه کنید و برای آن ارزش قائل باشید. یک دانه‌ی سیب در چشم یک فرد عادی بی‌ارزش به نظر می‌رسد اما یک باغبان می‌داند که آن دانه‌ی کوچک در صورت کاشت قادر است هزاران سیب به بار آورد. یک ریال پول نیز چنین است و اگر بر روی هم انباشته و به درستی سرمایه‌گذاری شود قادر است هزاران برابر خود برای شما پول به بار آورد.

از پول کار بکشید

وقتی‌که پس‌انداز شما به مقدار مناسبی رسید آن را برای کسب پول بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. ملک و سهام از سرمایه‌گذاری‌های پرطرفدار هستند اما سعی کنید در پهنه‌ی گسترده‌تری سرمایه‌گذاری کنید. به‌عبارت‌دیگر تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید. بلکه سبدهای سرمایه‌گذاری متعددی داشته باشید تا ریسک سرمایه‌گذاری شما به حداقل و سودآوری آن به حداکثر برسد.

تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید

هرازچندگاه افت‌های شدیدی در بازار سهام، طلا و مسکن روی می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد کسانی که از بدترین رکودهای اقتصادی و فروپاشی بازار جان به در بُرده‌اند افرادی هستند که در گستره‌ی وسیعی سرمایه‌گذاری کرده بودند.

بذر پول را دوباره بکارید

اگر پس‌انداز خود را در جاهای مناسب سرمایه‌گذاری کرده باشید که سوددهی داشته باشد، درآمدی برای شما ایجاد خواهند کرد. اگر برای افزایش پول و ثروت خود مصمم هستید این پول را نیز نباید خرج کنید. این درآمد جدید را باید مجددا سرمایه‌گذاری کنید. این کار فرایند پول‌سازی شما را به‌طور شگفت‌انگیزی سرعت خواهد بخشید. در این صورت از افزایش جهشی سرمایه‌ی خود حیرت خواهید کرد.

مواظب نشتی‌ها باشید

جلوی ضرر را هر وقت بگیری منفعت است اما سعی کنید بلافاصله مانع ضرر و زیان و خسارت شوید. سکه‌ی سرمایه‌گذاری دو رو دارد: سود و ضرر. اگر می‌بینید که سرمایه‌گذاری شما در مدت معقولی همچنان در حال ضرردهی است شاید وقتش شده که از آن بازار خارج شوید و الباقی سرمایه خود را نجات دهید. لازم است که دائما سبدهای سرمایه‌گذاری خود را چک کنید و جلوی نشتی آن‌ها را بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه