امار پایین حضور زنان در مجلس تاسف بار است + فیلم

امار پایین حضور زنان در مجلس تاسف بار است + فیلم
کدخبر : 20562

بر اساس آمارهای جهانی و مقایسه میزان حضور زنان در پالمان‌های کشورهای دنیا، وضعیت مشارکت سیاسی زنان ایرانی در سطح پارلمان مطلوب نیست.

به گزارش رصدورزشی، جدیدترین گزارش اتحادیه بین المجالس جهانی IPU می گوید ایران از حیث حضور نمایندگان زن در مجلس در رتبه 180 دنیا از میان 191 رتبه قرار دارد و البته در منطقه هم کشورها وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند؛ به طوری که زنان در مجلس افغانستان 27.3 قزاقستان 27.1، عراق 25.2، امارات و پاکستان بیش از 20، در عربستان 19.9، قرقیزستان و تاجیکستان بیش از 19،ترکیه 17.4، و سوریه 13.2درصد کرسی های مجلس را دراختیار دارند . با این که در 10 دوره برگزاری انتخابات ایران حداکثر 5.9 درصد از نمایندگان را زنان تشکیل داده اند.

 

 

مجلس از ارکان اساسی کشور و یکی از قوای سه گانه و دستگاه قانون گذاری به شمار می رود؛ مشارکت نکردن آحاد جامعه در این رکن مهم تصمیم ساز و قانونگذار، ما را از بهره مندی از دیدگاه ها و همفکری و همراهی بیش از 50 درصد از جمعیت کشور محروم می کند.

در انتخابات سال ۱۳۹۹ یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهران خانم دکتر فاطمه رهبر بودند که این بزرگوار قبل از حضور در مجلس به رحمت خدا رفتند و امید است که با حمایت تمام احاد جامعه در انتخابات میان دوره ای مجلس که در ۲۸ خرداد ماه برگزار می شود یک خانم جایگزین این بانوی بزرگوار بشوند.

 

 

*مریم نورالهی* 

* کاندیدای انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی 

* کد انتخاباتی ۲۹۴۵



آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه