عملکرد سه ماه اموال منقول تشریح شد

رشد سه برابری تعیین تکلیف کالاهای متروکه

رشد سه برابری تعیین تکلیف کالاهای متروکه
کدخبر : 20914

عضو هیات مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال تملیکی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی گفت: در سه ماه نخست سال جاری تعیین تکلیف کالاهای متروکه بیش از 317 درصد رشد کرده که این اقدام در جهت مانع زدایی و پشتیبانی از تولید و حفظ چرخه بنگاه های اقتصادی بوه است.

 

به گزارش رصد اقتصادی، سید حسین میرمعینی عضو هیات مدیره و معاون بهره‌برداری و فروش اموال تملیکی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی عملکرد معاونت اموال منقول را طی سه ماه نخست سال جاری تشریح کرد.

کالاهای متروکه و رسوبی در اولویت تعیین تکلیف

میرمعینی با اشاره به وضعیت پرونده‌های مربوط به اموال منقول سازمان گفت: در سه ماهه نخست امسال بیش از 10 هزار پرونده ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد افزایش دارد. همچنین تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده با رشد 52 درصدی به بیش از 11700 فقره رسیده است.

معاون بهره‌برداری و فروش اموال تملیکی سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ادامه داد: طی دوره مذکور بیش از 8 هزار پرونده کالای قاچاق و همچنین 2 هزار پرونده کالای متروکه تعیین تکلیف شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هرکدام به ترتیب 30 و 317 درصد افزایش یافته است. رشد بیش از 3 برابری به نتیجه رسیدن پرونده های متروکه نشان دهنده رویکرد سازمان نسبت به ساماندهی وضعیت کالاهای متروکه و رسوبی گمرک بوده در جهت پشتیبانی از تولید قلمداد می شود.

رشد 307 درصدی فروش مذاکره‌ای و اهتمام سازمان بر حمایت از تولید 

وی به وضعیت فروش اموال منقول پرداخت و اظهار کرد: فروش اموال منقول طی سه ماهه نخست سال جاری با رشد 178 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 320 میلیارد تومان رسیده که 48 درصد آن از طریق مزایده و 52 درصد دیگر از طریق مذاکره صورت گرفته است.وی افزود: میزان فروش اموال منقول طی این دوره از طریق مزایده 112 درصد و در بخش مذاکره‌ای 307 درصد افزایش داشته است. نکته حائز اهمیت ایجاد تناسب بین فروش از طریق مزایده و مذاکره بوده که با توجه به رویکرد سازمان فروش مذاکره ای نسبت به مزایده در حال کاهش است.

میرمعینی عنوان کرد: ترکیب فروش مذاکره‌ای طی دوره مذکور شامل 67 درصد متروکه و 30 درصد قاچاق بوده که در مدت مشابه سال گذشته این ترکیب شامل 26 درصد متروکه و 73 درصد قاچاق بوده است. این امر نشانگر رویکرد و اهتمام سازمان در حمایت از تولید و واگذاری کالاهای متروکه سرمایه‌ای به صاحبان کالاها است.وی اضافه کرد: در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از 330 میلیارد تومان کالا به صاحبان آنها اعاده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 44 درصدی همراه بود.. سازمان اموال تملیکی با اعاده این اقلام از 330 میلیارد تومان درآمد چشم‌پوشی کرده که از این طریق نیز از بخش تولید حمایت کرده باشد.

میرمعینی گفت: همچنین ارزش کالاهای انهدامی توسط این سازمان معادل 64 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 172 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر میزان کالاهای استرداد شده یا همان کالاهایی که به ظن قاچاق گرفته می‌شود اما مستندات قانونی برای تایید قاچاق بودن آن وجود ندارد نیز بیش از 652 میلیارد تومان بوده است که رشد 100 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. 

وی تاکید کرد: سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، برای این وظیفه حاکمیتی (استرداد) که بر عهده دارد علی رغم صرف هزینه های گزاف مالی، هزینه ای بابت فرایندهای اداری و انبارداری دریافت نمی کند.

عملکرد سازمان در سه ماهه نخست سال جاری

معاون بهره‌برداری و فروش اموال تملیکی اظهار کرد: رویکرد سازمان در سال جاری تعیین تکلیف اقلام سنواتی سازمان به ویژه اقلام متروکه است؛ میزان رشد‌ در تعداد پرونده‌های تعیین تکلیف شده و فروش اموال منقول نشان از عملکرد قابل قبول سازمان طی دوره مذکور در راستای تحقق اهداف ترسیم شده است.

ایجاد زیرساخت‌های اجرایی برای تعیین تکلیف بهینه اموال متروکه 

میرمعینی گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای بخش اموال منقول سازمان طی سه ماهه نخست سال جاری در جهت تحقق اهداف، ایجاد زیرساخت‌های اجرایی برای تعیین تکلیف بهینه اموال متروکه است که در راستای آن کمیته‌ها و کارگروه‌هایی تخصصی تشکیل شد.معاون بهره‌برداری و فروش اموال تملیکی افزود: اقدامات صورت گرفته در ایجاد این زیرساخت‌ها که از اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است نوید بخش خدمت جهادی برای رسوب زدایی از تمامی پرونده های متروکه اعلامی از سوی گمرکات کشور است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه