رپورتاژ آگهی/

آشنایی با کاربرد کربنات کلسیم

آشنایی با کاربرد کربنات کلسیم
کدخبر : 21629

یکی از فراوان‌ترین مواد موجود در طبیعت Calcium carbonate کربنات کلسیم نام دارد. این ترکیب نقش گسترده‌ای در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت ما از قیمت‌ها و مشخصات کربنات کلسیم اطلاع یافته و به خرید آن بپردازید. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد کربنات کلسیم می‌پردازیم.

یکی از فراوان‌ترین مواد موجود در طبیعت Calcium carbonate کربنات کلسیم نام دارد. این ترکیب نقش گسترده‌ای در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند. شما می‌توانید از طریق وب‌سایت ما از قیمت‌ها و مشخصات کربنات کلسیم اطلاع یافته و به خرید آن بپردازید. در ادامه این مقاله به بررسی کاربرد کربنات کلسیم می‌پردازیم.

 

Calcium carbonate کربنات کلسیم چیست؟

 

 کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول CaCO3 است. این ماده در طبیعت به شکل کانی‌هایی با نام کلسیت و آراگونیت یافت می‌شود. مهم‌ترین منبع Calcium carbonate سنگ آهک بوده که نوعی سنگ رسوبی به حساب می‌آید و عمدتا از کلسیت تشکیل شده است. این ترکیب علاوه ‌بر سنگ‌ها و کانی‌ها، سازنده پوست تخم مرغ، صدف و مروارید نیز محسوب می‌شود. شرکت‌های مختلفی در زمینه خرید و فروش کربنات کلسیم فعال هستند. این شرکت‌ها اشکال مختلفی از کربنات کلسیم را به صورت پودر و کامپاند عرضه می‌کنند. برای خرید و استعلام قیمت این محصول، می‌توانید به صفحه خرید کربنات کلسیم معین پلیمر مراجعه کنید.

 

 

انواع کلسیم کربنات چیست؟

 

CaCO3 حدود 4 درصد از پوسته زمین را تشکیل می‌دهد. این ماده در طبیعت به سه شکل مشاهده می‌شود. تمام این انواع طبیعی را که طی میلیون‌ها سال‌ ساخته شده‌اند، GCC می‌نامیم و عبارتند از:

 

  • گچ: سنگی نرم که فرآیند دیاژنز (سنگ‌زایی) آن به اتمام نرسیده است.
  • سنگ آهک: بیشتر از رسوب بقایای موجودات دریایی در کف دریاهای کم‌عمق ایجاد می‌شود.
  • سنگ مرمر: سخت‌ترین شکل کربنات کلسیم بوده و از تبلور مجدد سنگ آهنک، تحت فشار و دمای بالا ایجاد می‌شود.

 

نوع دیگری از کلسیم کربنات که توسط انسان‌ها و تنها در عرض چند ساعت ساخته خواهد شد را PCC نام نهاده‌اند.  PCC شباهت زیادی به GCC دارد. با این تفاوت که درصد خلوص آن بالاتر بوده و از نظر توزیع، اندازه و شکل ذرات تشکیل‌دهنده خواص متفاوتی ارائه می‌دهد.

 

نحوه تشکیل کربنات کلسیم چیست؟

 

پیش از بررسی کاربرد کربنات کلسیم، لازم می‌دانیم به چگونگی تشکیل آن بپردازیم. زمانی که یون‌های کلسیم در آب سخت با یون‌های کربنات واکنش نشان می‌دهند، رسوب آهکی ایجاد خواهد شد که همان کربنات کسیم است. بیشتر CaCO3 مصرفی در صنعت در معادن تولید و از آن‌ها استخراج می‌شود. کربنات کلیسم خالص، مانند آنچه به شکل خوراکی و یا دارویی قابل استفاده است از یک منبع معدنی همچون سنگ مرمر تولید می‌شود.

از دیگر روش‌هایی که در تهیه Calcium carbonate موثر است، تولید این ماده از اکسید کلسیم خواهد بود. در این روش با افزودن آب، هیدروکسید کلسیم به دست می‌آید. سپس دی‌اکسید‌کربن از محلول عبور داده خواهد شد تا رسوب کربنات کلسیم حاصل شود. به محصول این واکنش در صنعت کربنات کلسیم رسوبی می‌گویند و آن را به شکل PCC نشان می‌دهند. در قسمت زیر می‌توانید این واکنش‌ها را مشاهده نمایید.

  1. CaO + H2O → Ca (OH) 2
  2. Ca (OH) 2 + CO2 → CaCO3 + H2O

 

کاربرد کربنات کلسیم چیست؟

 

کاربرد پودر کربنات کلسیم گسترده بوده، چرا که نیازهای صنایع مختلفی را تامین می‌کند. در ادامه به بررسی نقش این ماده در زندگی روزمره خواهیم پرداخت.

 

تولید کاغذ، پلاستیک، رنگ و روکش

 

کربنات کلسیم پرکاربردترین ماده معدنی در صنایع کاغذ، پلاستیک، رنگ و روکش است؛ زیرا به دلیل قابلیت پرکنندگی و رنگ سفید و خاص خود می‌تواند به عنوان رنگدانه‌ای پوششی مورد استفاده قرار گیرد. در صنعت کاغذسازی، CaCO3 به دلیل سفیدی بی‌نظیر و توانایی آن در پراکندگی نور ارزش خاصی دارد. به طوری که در سراسر جهان از این ماده در به عنوان پرکننده‌ای ارزان قیمت، برای تهیه کاغذ مات و سفید رنگ استفاده می‌شود. در ایران نیز ساخت کاغذ، مقوا و... با استفاده از PCC رو به افزایش است. علاوه‌براین، کربنات کلسیم 30 درصد حجم رنگ‌ها را به خود اختصاص داده و به صورت گسترده به عنوان پرکننده در ساخت چسب‌ها و درزگیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کاربرد کربنات کلسیم در صنایع دارویی و غذایی

 

کربنات کلسیم در صنایع دارویی و غذایی نیز اهمیت قابل توجهی دارد و به عنوان مکمل غذایی موثر در افزایش میزان کلسیم بدن، آنتی‌اسید، فسفات بایندرها (کاهنده‌های فسفات خون) یا مواد پایه موثر در تولید قرص‌ها به کار گرفته می‌شود. همچنین این ماده در ترکیب سازنده بسیاری از محصولاتی که در قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ مشاهده می‌کنید به کار می‌رود. برخی از این محصولات عبارتند از:

 

  • بیکینگ پودر
  • خمیردندان
  • پودر برخی دسرها
  • خمیر
  • شراب

 

در ضمن، کربنات کلسیم ماده فعال موجود در آهک کشاورزی است و در خوراک دام نیز از آن استفاده می‌شود. از این ترکیب شیمیایی در راستای تصفیه آب و پسماندها نیز بهره می‌گیرند. بدین ترتیب می‌توان دریافت که بهره‌گیری از این ماده، به حفظ محیط زیست کمک می‌کند. 

 

کاربرد کربنات کلسیم در مصالح ساختمانی و ساختمان‌سازی

 

کربنات کلسیم از جمله مواد ضروری در صنعت ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. CaCO3 خالصی که سنگ مرمر را می‌سازد می‌تواند یکی از مصالحی در نظر گرفته شود که در ساخت خانه‌ها، برج‌ها و... به کار می‌روند. همچنین ترکیب کربنات کلسیم با دیگر مواد نیز می‌تواند مصالح ساختمانی همچون سیمان را پدید آورد که نقش کلیدی در ساخت‌وساز ایفا می‌کنند. در ضمن، Calcium carbonate در تهیه ملات مورد استفاده برای چسباندن آجرها، بلوک‌های بتنی، سنگ‌ها، کاشی‌ها و... نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

کاربرد پودر کربنات کلسیم تجزیه‌شده‌ای که منجر به تولید دی‌اکسید‌کربن و آهک می‌شود نیز در ساخت فولاد، شیشه و کاغذ قابل چشم‌پوشی نیست. این ترکیب شیمیایی همچنین به دلیل خواص آنتی‌اسیدی خود، در محیط‌های صنعتی برای خنثی‌سازی اسید موجود در آب یا خاک استفاده می‌شود.

 

Calcium carbonate کربنات کلسیم در نورشناسی (اپتیک)

 

بلورهای کربنات کلسیم را کلسیت می‌نامند. به طور کلی کریستال کلسیت به دلیل رخ یا کلیواژ (cleavage) نوعی رمبوئدر (rhombohedron) به حساب می‌آید. کلیواژ به قابلیت کانی‌ها در شکافتن در امتداد سطوحی صاف اتلاق می‌شود. این ویژگی در قسمتی از کانی رخ می‌دهد که پیوندهای اتمی ضعیفی دارد.  کلسیت از این نظر منحصر‌به‌فرد است که برش‌های سطحی آن در سه جهت مجزا نسبت به هم قرار دارند. همین مسئله باعث شده تا بیش از 300 شکل بلور کلسیت وجود داشته باشد. این بلورها رنگ‌های گوناگونی دارند؛ اما اکثرا سفید و شفاف هستند.

cleavage سبب می‌شود تا نور پس از عبور از کلسیت دچار شکست شود و یکی از پرتوهای حاصله به کندی و دیگری به سرعت حرکت نماید. به همین سبب نمی‌توان کاربرد کربنات کلسیم را در نورشناسی نادیده گرفت. این بلور در ساخت وسایل نوری به کار می‌رود.

 

سخن پایانی

 

همان‌طور که با مطالعه این مطلب دریافتید، Calcium carbonate قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که توجه همگان را به خود جلب کرده است. امروزه مصرف کربنات کلسیم به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. زیرا آمارها نشان داده‌اند که استفاده از این ترکیب شیمیایی تاثیر مثبتی بر روی محیط زیست می‌گذارد. همچنین به کارگیری این ماده، به شکل قابل توجهی هزینه‌های مربوط به هر صنعت را کاهش می‌دهد. امیدواریم توانسته باشیم با ارائه این مقاله به تمامی سوالات شما عزیزان در رابطه با کاربرد کربنات کلسیم پاسخ دهیم و راهنمای خرید خوبی در جهت تهیه CaCO3 ارائه نماییم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه