یارانه / یارانه معیشتی / یارانه نقدی

یارانه معیشتی فردا واریز می شود

یارانه معیشتی فردا واریز می شود
کدخبر : 21680

زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ماه اعلام شد.

به گزارش رصد اقتصادی: زمان واریز یارانه معیشتی شهریور ماه اعلام شد.بیست و دومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه 10 شهریور به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود.

همانند دوره های قبل خانواده های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

کسر نهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام کرونایی

گفتنی است، این ماه نهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانواده هایی که این وام را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

یارانه ثروتمندان قطع می شود

یارانه افرادی که متمول‌تر هستند به شرطی که شناسایی شوند کاهش پیدا می‌کند یا قطع می‌شود و آن‌هایی که متوسط هستند یارانه‌ های بیشتری می‌گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یارانه ۴۵ هزار تومانی اثر رفاهی خاصی ندارد، گفت: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم.

حجت الله عبدالملکی درباره اینکه آیا با افزایش یارانه‌ها موافق هستید؟ گفت: قطعا این یارانه‌ها که الان پرداخت می‌شود خیلی اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد و پارسال هم مصوب شد یارانه‌های معیشتی و یارانه‌های دیگری پرداخت شود، اما تبعیض در پرداخت یارانه‌ها دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: می‌توانیم در صورت شناسایی، یارانه افراد متمول را قطع و به مبلغ یارانه خانواده‌های کم درآمد اضافه کنیم.

وزیر تعاون افزود: یارانه آن‌هایی که متمول‌تر هستند باز تاکید می‌کنم به شرطی که بتوانیم شناسایی کنیم، کاهش پیدا می‌کند یا قطع می‌شود و آن‌هایی که متوسط هستند یارانه‌های بیشتری می‌گیرند.

عبدالملکی گفت: ساماندهی پرداخت یارانه‌ها یک مسئله در سطح ملی و در سطح حاکمیت است، بنده در وزارت رفاه قطعا نمی‌توانم تصمیم جدید منهای دولت و کلیات دولت بگیرم، اما در دولت برای اینکه بتوانیم به اقشار متوسط و کم درآمد کمک بیشتری بکنیم، اتفاق نظر وجود دارد.

تقویت رفاه مردم با کنترل نرخ تورم

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که از میزان دستمزد کارگران و بازنشسته‌ها با خبر است، تاکید کرد: با کنترل نرخ تورم، سفره‌های آن‌ها رنگین‌تر می‌شود.

عبدالملکی گفت: از میزان دستمزد کارگران با خبرم، درآمد کمی دارند و البته از میران حقوق بازنشستگان هم اطلاع دارم که نسبت به قبل افزایش داشته است و ما به عنوان وزارت مردمی درخواست کاهش و کنترل تورم را داریم تا دخل و خرج این اقشار با هم بخواند.

وزیر رفاه گفت: به عنوان وزارت مردم درخواست داریم سیاست‌های کلان کشور طوری اصلاح شود که ما تورم نداشته باشیم و تا زمانی که این چرخه معیوب اصلاح نشود، نرخ تورم بالا می‌رود و اقشار مختلف تقاضای افزایش درآمد و حقوق دارند.

وی در ادامه گفت: این چرخه معیوب باعث می‌شود مدام شاهد کسری بودجه در دولت و صندوق‌ها و دنبال خلق پول باید باشیم و با این چرخه ما باید به دنبال تورم بدویم؛ در دولت هم اتفاق نظر داشتیم که این چرخه معیوب باید اصلاح شود تا اوضاع رفاهی مردم بهتر شود.

یارانه جدید

سید ابراهیم رییسی وعده داده است که یارانه جدید در قالب «کارت رفاهی معیشتی» به پنج دهک اول پرداخت شود. مبلغ این یارانه برای خانوار‌های سه دهک اول ۲۰۰ هزار توامان و برای خانوار‌های دهک چهارم و پنجم ۱۵۰ هزار تومان است.

همه چیز درباره یک یارانه جدید

با توجه به کمبود بودجه دولت، بسیاری نگران افزایش قیمت سوخت‌ها هستند تا این کمبود تا حدودی جبران شود، اما نمایندگان مجلس، این موضوع را بعید دانستند و خبر از توزیع یارانه انرژی دادند.

توسعه پایدار به برنامه‌های دقیق و مدبرانه نیاز دارد. در سال ۱۳۹۸ قیمت دلار حدود ۱۰ هزار تومان بود که قیمت بنزین معمولی به لیتری سه هزار تومان و بنزین سوپر به ۳۵۰۰ تومان به ازای هر لیتر افزایش یافت و تا به امروز بنزین با همین نرخ بین افراد جامعه توزیع می‌شود.

تاکنون ۲۱ مرحله از پرداخت کمک معیشتی حاصل از افزایش قیمت بنزین می‌گذرد و اکنون حدود ۶۰ میلیون تن با هزینه سالانه ۳۱ هزار میلیاردی از محل یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

 در حال حاضر بر اساس آمار منتشر شده از سازمان هدفمندی یارانه‌ها تا پایان خرداد سال جاری تعداد خانواری که مشمول دریافت یارانه‌ها حدود دو میلیون تن افزایش یافته و بر این مبنا و با توجه به حذف بخشی از یارانه‌های انرژی در زمان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸، مجلس نشینان در صدد آن هستند که طرح توزیع یارانه انرژی را اجرایی کنند و به جای سهمیه بنزین واحد انرژی را به افراد جامعه اختصاص دهند که مشکلات ناشی از سهمیه‌بندی بنزین رفع و رجوع شود.

موسی موسوی، نماینده مجلس اظهار داشت: دولت جدید و مجلس در رابطه با افزایش نرخ بنزین و چند نرخی شدن قیمت آن برنامه‌ای برای چند ماه آینده ندارند و در این خصوص صحبتی در میان نیست. وزیر پیشنهادی نفت نیز درباره نرخ قیمت سوخت‌ها برنامه‌ای به مجلس ارائه نداده و با توجه به این می‌توان نتیجه گرفت که دولت سیزدهم جهت جبران بودجه بنزین و سایر سوخت‌ها را مورد استفاده قرار نخواهد داد و به دنبال تغییر شرایط موجود نیست.

او افزود: مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین یک سری خودرو برنامه‌هایی را در دستور کار دارد که اکنون در حال بررسی و رسیدگی است، در واقع قانون بنزین مورد تجدید نظر بوده که سهمیه‌بندی به فرد تعلق گیرد نه خودرو.

موسوی، گفت: در این طرح، دو موضوع مدن ظر است که در وهله اول واحد انرژی تحت عنوان بان مطرح بوده به طوری که به افراد جامعه به جای سهمیه انرژی، واحد انرژی تعلق گیرد و طرح دوم اختصاص انرژی به افراد و کد ملی صورت گیرد. هر دو طرح در مجلس در حال بررسی است. در واقع دو موضوع جهت اصلاح موضوع سهمیه‌بندی طرح شده، اما هنوز به دلیل سایر مسائل جاری مانند انتخاب وزرای پیشنهادی موضوع بنزین به تعویق افتاده تا در زمان بهتری مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: با توجه به این‌که تغییر قیمت بنزین در سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد، اکنون بحث افزایش قیمت مطرح نیست، بلکه موضوع توزیع یارانه انرژی مورد توجه است و برنامه اول دولت پرداختن به این مبحث است و درباره تصمیم‌های آینده دولت جدید در خصوص تغییر قیمت بنزین نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

نخستین یارانه نقدی دولت جدید واریز شد. مبلغ یارانه واریزی همان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی بود که از سال ۸۹ تاکنون به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود؛ اما با توجه به وعده افزایش یارانه‌ها در دولت جدید، یارانه شهریور چقدر است و آیا قرار است تغییر کند؟

حذف برخی از دهک‌های درآمدی از فهرست یارانه‌بگیران، مدت‌هاست که مطرح است، اما موضوع افزایش یارانه نقدی حداقل در دولت روحانی راه به جایی نبرد؛ حال با روی کار آمدن دولت رییسی، این سؤال پیش آمده است که آیا یارانه نقدی افزایش می‌یابد؟

بر اساس آن‌چه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ آمده است، خبری از افزایش یارانه نقدی نیست و دولت، اعتبار جدیدی برای افزایش یارانه‌ها در نظر نگرفته است؛ اما ترکیب گروه اقتصادی دولت رییسی و وعده‌های انتخاباتی او این گمانه را ایجاد کرده است که یارانه‌ها افزایش می‌یابد.

در زمان مبارزات انتخاباتی، سید ابراهیم رییسی، شش وعده معیشتی به خانوار‌ها داد که دو وعده آن مربوط به پرداخت کارت اعتباری معیشتی ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومانی بود.

سید ابراهیم رییسی وعده داده بود در صورتی که رییس جمهور شود، به خانوار‌های دهک اول، دوم و سوم کارت اعتباری معیشتی ۲۰۰ هزار تومانی بدهد و به خانوار‌های دهک چهارم و پنجم، کارت معیشت ۱۰۰ هزار تومانی.

او همان زمان گفت که این وعده به محض روی کار آمدن دولت او محقق نمی‌شود و احتمالا مشمولان از آذر باید منتظر اجرای این طرح و دریافت یارانه جدید باشند. پس بر این اساس باید گفت که مبلغ یارانه شهریور تغییری نخواهد کرد و به روال قبل است.

ترکیب گروه اقتصادی کابینه رییسی نیز به‌گونه‌ای است که احتمال می‌رود افزایش یارانه‌ها در این دولت کلید بخورد.

حجت‌الله عبدالملکی که به‌عنوان وزیر کار دولت رییسی معرفی شده، طرفدار افزایش یارانه‌ها است. او سال ۹۶ موضوع افزایش یارانه نقدی را مطرح کرد و گفت: «قابلیت سه برابر شدن یارانه‌ها برای سه دهک اول وجود دارد.»

چنان‌چه او بتواند از مجلس رأی اعتماد بگیرد، یکی از برنامه‌های او افزایش یارانه نقدی است. البته اگر بودجه دولت اجازه دهد.

مسعود میرکاظمی نیز گزینه دیگر طرفدار افزایش یارانه‌ها است. میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه دولت رییسی است. فردی که تخصیص اعتبار یارانه و تعیین بودجه در سازمان تحت نظر او انجام می‌شود. او نیز از همان زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، این اقدام را کار بزرگی خوانده بود.

مجموع این عوامل نشان می‌دهند که افزایش یارانه نقدی در دولت رییسی وجود خواهد داشت، اما نه از ماه آینده. بر این اساس، یارانه‌بگیران احتمالا در چند ماه باقیمانده باید منتظر دریافت یارانه‌ای معادل ماه‌های قبل باشند؛ اما پس از آن ممکن است مبلغ یارانه‌ها افزایش پیدا کند.

اعطای کارت اعتباری رفاهی و پرداخت یارانه جدید در سال‌های اخیر از سوی یک وزارتخانه و یک سازمان انجام شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه احتماعی با همکاری چند وزارتخانه دیگر، مسئولیت شناسایی مشمولان را بر عهده دارد. سازمان برنامه و بودجه نیز موضوع تخصیص بودجه را انجام می‌دهد و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها وظیفه پرداخت آن را بر عهده دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه