چرا شرکت‌های خصوصی ایرانی در تولید واکسن کرونا مشارکت ندارند؟

چرا شرکت‌های خصوصی ایرانی در تولید واکسن کرونا مشارکت ندارند؟
کدخبر : 21815

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تبیین چرایی عدم ورود شرکت‌های خصوصی داروسازی به مقوله تولید واکسن کرونا پرداخت.

ملک فاضلی در گفتگو با خبرنگار رصد اقتصادی؛ درباره عدم توانایی ورود شرکت‌های خصوصی در ایران به  مقوله تولید واکسن کرونا اظهار داشت: ساخت واکسن دارای جنبه علمی خاص و پیچیده است که معمولاً فرمولاسیون تولید واکسن کرونا در اختیار دولت‌هاست؛ یعنی به‌عبارتی در اختیار شرکت‌های داروسازی وابسته دولتی است. برای تولید واکسن کرونا باید از دانش و تجهیزات پیشرفته برخوردار بود که در ایران فعلاً چنین تجهیزاتی و علومی در اختیار شرکت‌های دولتی است.

در شرایط آزمون و خطا نیستیم

 وی گفت: در حال حاضر کشئر در شرایطی نیست که بخواهیم در حوزه تولید واکسن کرونا آزمون و خطا کرد؛ لذا خود دولت به مقوله تولید واکسن کرونا ورود مستقیم پیدا کرده و زیرساخت‌های تولید واکسن را در کشور فراهم آورده و در این راستا از دانشمندان و محققانی که صاحب نظر و ایده هستند، بهره جسته و امروز نتایج موفقیت‌آمیز آن را می‌توان در تولید واکسن برکت، رازی و پاستور مشاهده کرد.

اعتماد به شرکت‌های خصوصی تولید واکسن کمی مشکل است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرکت برکت سال‌هاست که در حوزه داروسازی فعالیت دارد و امتحان خود را به خوبی پس داده و با توجه به اینکه شرایط کشور اضطراری بوده و باید هرچه سریع‌تر واکسن کرونا به تولید انبوه می‌رسید ، اعتماد به شرکت‌های خصوصی کمی مشکل است.

فاضلی درباره اثرگذاری واکسن برکت و سایر واکسن‌های تولید داخل این‌چنین گفت: برای اینکه در خصوص اثرگذاری این واکسن‌ها بتوانیم قاطعانه حرف بزنیم  باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی رقم خواهد خورد. حتی تمام واکسن‌هایی که در سراسر دنیا تولید شده‌اند موفقیتشان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

خبرنگار: زهرا قلباربند

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه