ذوب آهن قادر به تامین بخشی از نیاز ارزی کشور است

ذوب آهن قادر به تامین بخشی از نیاز ارزی کشور است
کدخبر : 23891

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان، گفت: ذوب آهن با استفاده از تمام ظرفیت تولیدی خود قادر به تامین بخشی از نیاز ارزی کشور است.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ذوب۲۴: «منصور یزدی زاده» با تشریح وضعیت فعلی ذوب آهن، اظهار داشت: در حال حاضر ۸۰۰ هزار تن از ظرفیت تولید در ذوب آهن مسکوت مانده که برای ایجاد چنین خط تولیدی با زیرساخت های آن حداقل باید یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد.
وی با بیان اینکه از دولت نه پول می خواهیم نه وام کم بهره بلکه می گویم یک پتانسیل و ظرفیت تولیدی خوبی در ذوب آهن است که با ایجاد زیرساخت صادراتی برای آن می تواند کمک حال خوبی برای دولت و جامعه باشد، ادامه داد: تمام محصولات تولید شده در ذوب آهن قابلیت صادر کردن دارد که ارزش محصولات تولیدی با نرخ امروز بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است مشروط به اینکه قیمت کک و ذغال به حالت عادی برگردد که در این حالت قادر به تزریق ۹۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار ارز مرغوب به کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه هشت درصد فولاد کشور توسط ذوب آهن تامین می شود و لذا تخصیص تنها شش درصد سنگ آهن معادن کشور به ذوب اهن یک خواسته منطقی است، ادامه داد: ذوب آهن سنگ آهن را نه برای صادر کردن و نه واسطه گری میخواهد بلکه برای اشتغال پایدار و افزایش تولید  و بالا بردن سطح معیشت کارکنان خود می خواهد.
یزدی زاده از دولت جدید خواست شش میلیون تن مواد آهن‌دار که عمدتا سنگ آهن دانه بندی چه درشت دانه و ریز دانه باشد از جمله کنسانتره و گندله را در اختیار ذوب آهن قرار دهد، گفت: ذوب آهن بر خلاف دیگر شرکت ها بدنبال توسعه افقی و تولید محصولات با ارزش افزودنی بالاتر است.
وی توسعه عمودی شرکت ها را نگران کننده دانست و بیان داشت: اگر شرکتی امروز با تکیه بر منابع داخلی کشور  سرمایه هنگفتی را بکار بگیرد و اقدام به راه‌اندازی کارخانه کند ، باید نگران بود که قادر به استفاده از تمام ظرفیت تولیدی در بازار داخلی و خارجی است و این ضعف بزرگی است.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان، افزود: ذوب آهن با قدمت بیش از ۵۰ سال هنوز نتوانسته به ظرفیت اسمی خود دست یابد و اگر  از تمام ظرفیت تولیدی خود بهره ببریم قطعا سود ۲ هزار میلیارد تومانی را تحقق می بخشیم.
وی به بالا بودن هزینه های سربار در ذوب آهن اشاره کرد و گفت: با بهره گیری از روش پی سی آی سرانه تولید افزایش می یابد و به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر دست می یابیم محصولاتی که تاکنون وارداتی بوده است.
یزدی زاده گفت: با دست یابی به تکنولوژی تولید ریل، شاهد باز شدن دریچه های بسیاری در حوزه تولید محصولات دیگر بودیم.
وی بحران آب و کمبود مواد اولیه را دو چالش اصلی و پیش روی ذوب آهن اعلام کرد و گفت: آب یک بحران ملی است که وضعیت آن در استان اصفهان ویژه‌تر است و امیدواریم با برنامه های که در دستور کار دولت ومسئولان استانی است رفع شود.

 احداث تصفیه خانه با ظرفیت ۸۵۰ میلیون متر مکعب

یزدی زاده گفت: ذوب آهن بدنبال اجرای پروژه تصفیه خانه با ظرفیت ۸۵۰ میلیون متر مکعب است که بتواند بخشی از پساب های داخلی که برای آبیاری درختان به کار می رود به انضمام پساب های شهرهای اطراف از جمله ایمان شهر، فلاورجان و روستاهای همجوار آن و زرین شهر تصفیه و تا سه سال آینده کمترین برداشت را از آب خام داشته باشد و مشکل بی آبی را رفع کند.
مدیر عامل ذوب آهن اصفهان ادامه داد: شرایط ذوب اهن اگر چه آرمانی نیست و هنوز خیلی جای کار دارد اما حکم کوه یخی است که تنها یک هشتم آن از سطح دریا بیرون است و در دید عموم قرار دارد و توانمندی عظیمی در داخل آن است که به مرور بروز و ظهور می کند.
وی بیان داشت: نیروگاه های موجود در ذوب آهن وابسته به گاز فرایندی و گاز طبیعی است که بشکل ترکیبی استفاده می شود، ادامه داد: در شرایطی که سایر شرکت ها وابسته به برق هستند و به ویژه در تابستان دچار چالش شدند اما ذوب اهن کمترین آسیب را دید چون قادر به تامین نیاز خود است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه